معاون برنامهريزي و مطالعات سازمان عمران و نگهداري حرم مطهر رضوي از پايان عمليات مرمت بخشي از کاشيکاريهاي مسجد گوهرشاد خبر داد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ميراثآريا، سعيد مهرپويا با اعلام اين خبر گفت: با توجه به اينکه، به تازگي در معرق کتيبه بالايي ضلع غربي صحن گوهرشاد، برخي آسيبها از جمله جداشدگي کاشي از زمينه اصلي مشاهده شده بود، عمليات مرمت آن در دستور کار قرار گرفت.
معاون برنامهريزي و مطالعات سازمان عمران و نگهداري حرم مطهر رضوي ادامه داد: طبق اعلام نظر کارشناسان علت اين آسيب، تغييرات شديد دما، رطوبت باران و برخي دلايل فني بوده که با هدف اصلاح آن و همچنين کنترل مخاطرات احتمالي، در اولويت مرمت قرار گرفت.
مهرپويا گفت: مرمت و نگهداري تزئينات و آرايههاي حرم مطهر، بخشي از وظايف مستمر سازمان عمران و نگهداري است که تلاش ميشود به تدريج و بدون خدشه و با ايجاد حداقل محدوديت در امر زيارت به انجام برسد .
او اظهار کرد: سطح حدودي اقدامات تحکيمي 25 مترمربع بوده که در مدت سه ماه انجام شد.
مهرپويا يادآور شد: تعمير و مرمت دورهاي تزئينات وابسته به معماري حرم مطهر رضوي، يکي از وظايف مهم سازمان عمران و نگهداري آستان قدس رضوي است.
مسجد «گوهرشاد» مشهد از جمله بناهاي به جا مانده از عصر تيموري است که عظمت، قدمت، زيبايي معماري و هنر اسلامي را به نمايش ميگذارد.
گوهرشاد ترکيبي از يک صحن، چهار ايوان، يک گنبد فيروزهاي، دو گلدسته و هفت شبستان است که به صورت حجيمسازي با آجرها و مصالح ساختماني قرن نهم ساخته شده و همانطور که گفته شد يکي از شاهکارهاي معماري دنياست. طاقهاي گنبدي شکل مسجد و منارههاي آن با ويژگي و تزئينات خاص و با استفاده از سبک مقرنس، همچنين نقوش و خطوط ديوار بر روي زمينه گچي و معرقکاري ممتاز عصر تيموري، جلوههاي بينظيري از هنر ايراني را در قلب حرم مطهر به نمايش گذاشته است.
دستور ساخت اين مسجد در سال ۸۱۸ قمري توسط «بانو گوهرشاد» يکي از بانوان بزرگ و نامور کشور داده شده و روايات حاکي از آن بوده که گوهرشاد به واسطه پاکدامني و علاقه زيادي که به ائمه اطهار(ع) داشته چنين دستوري ابلاغ کرده است تا پس از مرگش در جوار امامرضا(ع) به خاک سپرده شود.
«قوامالدين شيرازي» معمار اصلي بناي مسجد بوده که يکي از به نامترين معماران ايراني است. در معماري بناي گوهرشاد ميتوان به ويژگيهاي زيادي اشاره کرد که يکي از آنها تزئينات گچبري و رنگهاي زرد و آبي است که اصليترين رنگهاي هنر اسلامي به شمار ميروند.
