رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي با اشاره به آشنايي ۲۰ ساله با حسين محجوبي گفت: معماري پارک ساعي از يادگارهاي محجوبي است، او آثار متعددي در جاي جاي اين کشور دارد، به همين دليل پيشنهاد ميکنم در منطقه گيلان نهادي تاسيس شود تا با مراجعه به آن افراد بيشتري با او آشنا شوند. حتي در اين روزها، منزل محجوبي يک موزه-خانه است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايرنا، مراسم نکوداشت حسين محجوبي؛ نقاش و معمار برجسته معاصر چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ در تالار اجتماعات شهيد مطهري(ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار شد.
در اين مراسم محمود شالويي رييس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي، محمدحسين حليمي استاد دانشگاه تهران، بهمن نامورمطلق استاد دانشگاه شهيد بهشتي، محمدعلي رجبيدواني عضو شوراي مشاوران علمي انجمن آثار و مفاخر فرهنگي، محمد خراسانيزاده مديرکل هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگي و ارشاد اسلامي و پريسا شاد قزويني استاد دانشگاه الزهرا حضور داشتند.
رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي با اشاره به آشنايي ۲۰ ساله با حسين محجوبي گفت: از زمره نخستين افرادي که امکان همراهي با او را داشتم، استاد محجوبي بود. آثار او نياز به معرفي ندارد و هرجايي ميتوان آثار او را تشخيص داد.
محمود شالويي با اشاره به اينکه معماري پارک ساعي از يادگارهاي محجوبي است، گفت: او آثار متعددي در جاي جاي اين کشور دارد، به همين دليل پيشنهاد ميکنم در منطقه گيلان نهادي تاسيس شود تا با مراجعه به آن افراد بيشتري با او آشنا شوند. حتي در اين روزها، منزل محجوبي يک موزه-خانه است.
او با تاکيد برا اينکه هرکس آثار محجوبي را ميبيند، شيفته آن ميشود، ادامه داد: بنابر اين کسب شناخت از اين فردا جامعه هنري از اهميت بالايي برخوردار است. ضرورت دارد آثار محجوبي را جمعآوري کنيم.
انسان حق ندارد به طبيعت آسيب بزند
نقاش برجسته معاصر با بيان اينکه اگر تمام معماران جهان جمع شوند، نميتوانند مانند جهان را بنا کنند، گفت: انسان حق ندارد به طبيعت آسيب بزند، طبيعت شگفتانگيز است.
حسين محجوبي ادامه داد: عاشقانه زمين را دوست دارم و براي نقاشيها تلاش ميکنم.
فضاي تغزلي فکري محجوبي در آثارش مشاهده ميشود
يک استاد دانشگاه تهران نيز در اين برنامه، با اشاره به دوستي ۶۰ ساله با محجوبي، گفت: وقتي به اين سالها نگاه ميکنم ميبينم در ميان مردمي که آمدند و رفتند افراد شاخصي بودند که حسين محجوبي يکي از آنها است.
محمدحسين حليمي با بيان اينکه براي نخستين بار در سال ۱۳۴۵ با آثار محجوبي آشنا شده است، ادامه داد: در ميان آثار ارزشمند يکي از آثار را ديدم که گويي با من آشنا است، اين از آثار محجوبي بود و نقاشي، نشان دهنده فضاي تغزلي فکري او بود.
او ادامه: محجوبي بعد از ۶۰ سال کار کردن، پالت رنگي خودش را دارد. چند نفر در ايران هستند که پالت خاص خود را داشته باشند؟ اين در حالي است که فعاليت هنرمندان در سالهاي ۱۳۴۵ تا ۵۰ برايمان خاطره انگيز است، زيرا تعداد قابل توجهي از افراد هنرمند اين زمان با هم بزرگ شده اند.
به گفته او ۹۰ درصد دانشجويان گرافيک و نقاشها بدون فعاليت و کار روزگار خود را سپري ميکنند.
تاثير آثار محجوبي ژانر زيست محيطي را در نقاشي به وجود آورد
يک استاد دانشگاه شهيد بهشتي هم با بيان اينکه نام محجوبي در دفتر مفاخر ايران ثبت شده است، گفت: ما در يک پارادوکس و تناقض قرار گرفته ايم زيرا در آثار محجوبي بهشت ترسيم شده است و وقتي در جامعه آلودگي هوا را ميبينيم با تضاد مواجه ميشويم.
دها کمکم احساسات به او بازگشتند.
اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي در بررسي آثار محجوبي، توضيح داد: درخت در آثار او پديدهاي غريب و کهن الگو است و درخت دانش، درخت نمادين داريم و …. انساني که آرزوي عروج و پاکي دارد با ديدن درخت ميل به عروج پيدا ميکند، براي مثال باران ميل به افول دارد.
به گفته او هنر اکولوژيک هنر انتقادي و اعتراضي است، از نظر نقد زيست محيطي هنر محجوبي، هنر اکولوژيک است. همچنين محجوبي در هنر ايجابي موفقتر است.

دست محجوبي براي نشان دادن زيباييهاي ايران نميارزد
مديرکل هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با اشاره به آثار حسين محجوبي گفت: استاد محجوبي علاقه دارند با نگاه کلاننگر به آفرينش نظاره کنند. او را به عنوان نقاش بهشت ميشناسند و اين مساله در آثار او ديده ميشود.
محمد خراسانيزاده با اشاره به اينکه بيان اساطيري در آثار محجوبي قابل مشاهده است، ادامه داد: دست اين استاد نقاش براي نشان دادن زيباييهاي ايران نميلرزد و همواره زيباييهايي را نمايش ميدهد.
به گفته او ضرورتي ندارد حسين محجوبي حرف بزند، زيرا آثار او صحبت ميکنند.
خراسانيزاده با اشاره به ضرورت فعاليت نقادان هنر، ادامه داد: اگر چيزي از هنر گذشته باقي مانده است، به دليل فعاليت منتقدان است.
او با اشاره به ثبت جهاني تذهيب در ايران، بيان کرد: به جرات ميتوان گفت هنرمندان تذهيبکار در ايران از حرفهايترين هنرمندان اين حوزه هستند.
هنر ساخته دست بشر نيست
عضو شوراي مشاوران علمي انجمن آثار و مفاخر فرهنگي با بيان اينکه ابتدا افراد را با اسم ميشناسم گفت، امروز نميدانيم حافظ و مولانا چگونه انسانهايي بودند، بلکه آثار آنها است که باقي ميمانند.
محمدعلي رجبيدواني درباره تاثير حضور افرادي مانند حسين محجوبي گفت: حضور آنها جامعه را متعادل ميکند. اگر آثار محجوبي وارد جامعه شود ميبينيد آثار افرادي که با حقيقت ارتباط ندارند، کنار ميرود.
او با تاکيد بر ضرورت بازگشت به خود انسانها گفت: ارزش محجوبي به آثار زيبايي که کار کرد، نيست، بايد توجه داشت که آن زيبايي از چه سخن ميگويد؟ ميگويد که هنر ساخته دست بشر نيست.

جوانان ايراني محجوبي را به درستي نميشناسند
در ادامه، يک استاد دانشگاه الزهرا درباره حسين محجوبي توضيحاتي ارايه داد و گفت: محجوبي با آثارش مفهوم نوين زيبايي را به مخاطب ميشناساند. او هنرمندي زيبا پسند از منطقه سرسبز گيلان است، در حالي که جوانان ايراني او را به درستي نميشناسند و شناخت او به کهنسالان خلاصه شده است.
پريسا شاد قزويني با اشاره به ردپاي نگارگري در آثار محجوبي گفت: آثار محجوبي ترجمان شخصيت او است. او در آثارش آرمانهاي انساني رادر قالبي نو بيان ميکند.
در اين مراسم زمان خيرينوازنده و مدرس ساز «ني» به اجراي برنامه موسيقايي پرداخت.
حسين محجوبي در سال ۱۳۰۹ در لاهيجان به دنيا آمد و از نوجواني به نقاشي روي آورد. در سال ۱۳۲۹ شمسي به دبيرستان البرز تهران رفت و سپس در سال ۱۳۳۸ در رشته نقاشي از دانشکده هنرهاي زيبا فارغالتحصيل شد. همزمان دروس معماري را هم گذراند. محجوبي در سال ۱۳۳۵ و قبل از فارغ التحصيلي،جايزه اول نمايشگاه جمعي انجمن ايران و آمريکا را از آن خود کرد. از جمله آثار ماندگار او در زمينه رشته معماري، طراحي و ساخت پارک ساعي تهران در سال ۱۳۴۲ و نظارت بر اجراي ساخت پارکهاي ملت، نياوران، لاله، شفق و خزانه و همچنين اولين پارک هاي کويري ايران در سالهاي بعد است.
محجوبي با بيش از ۹۰ نمايشگاه اختصاصي و شرکت در صدها نمايشگاه گروهي در ايران و ساير کشورها از پرکارترين هنرمندان برجسته و صاحب سبک نقاشي و معماري است.
