اوائل ژوييه امسال بود که دو پرتره کوچک از رامبراند کشف شد. حال اين آثار قرار است در موزه «رايکسئوم» نمايش داده شوند تا به اين ترتيب هنردوستان با وجههي جديد از زندگي اين نقاش هلندي مواجه شوند.

به گزارش گالري آنلاين، ايلنا به نقل از «سيانان» نوشت، کوچکترين پرترههاي رسمي ساخته شده توسط رامبراند پس از کشف مجدد در اوايل سال جاري در Rijksmuseum در آمستردام، هلند به نمايش گذاشته شد.
اين تصاوير کوچک و بيضيشکل با عناوين «يان و ياپگن» زوجي ثروتمند از شهر ليدن هلند هستند که براي دو قرن ناپديد شده بودند و بعدتر مشخص شد که در يک مجموعه خانوادگي نگهداري ميشوند.
اين نقاشيهاي ۱۱.۲ ميليون پوندي (۱۴.۲ ميليون دلاري) پس از تحقيقات گسترده، به عنوان بخشي از کار استاد هلندي پذيرفته شدهاند و بهصورت امانت بلندمدت در موزه «رايکسئوم» رونمايي شدهاند.
جاناتان بيکر (متصدي موزه قرن هفدهم نقاشي هلندي)، ميگويد: اينکه از يک هنرمند کارهاي کاملا ناشناختهاي يافت شود؛ اتفاقي نادر است و براي ما و هنردوستان و هنرمندان معاصر اتفاقي شگفتانگيز به حساب ميآيد. ما در تلاشيم اين آثار را به دوستداران رامبراند و آنهايي که هنر کلاسيک را دنبال ميکنند نشان دهيم.

تصاوير در اندازههاي ۱۹.۹ در ۱۶.۵ سانتي متري معادل ۷.۸ در ۶.۵ اينچ، يان ويلمز ون در پليم ۶۹ساله و ياپگن کائرلز را در سن هفتاد سالگي نشان ميدهد که از دوستان خانوادگي هنرمند بوهاند.
موزه مربوطه درباره اين آثار تازه کشف شده توضيحاتي جزيي داده است؛ رامبراند در سال ۱۶۳۵ آن زمان که معروفترين چهرهنگار آمستردام بوده از اين زوج هلندي پرترههايي را کشيده است. اين اتفاق زماني رخ داده که ياپگن براي غسل تعميد به شهر آمستردام رفته بود. متصدي موزه قرن هفدهم ميگويد ممکن است اين پرترههاي کوچک شروعي براي خلق همين آثار در ابعاد بزرگتر بودهاند و رامبراند قصد داشته آنها را در ابعاد بزرگ خلق کند.
آنها در واقع نسخههاي کوچکتري از دو اثر بزرگ هستند که به رامبراند نسبت داده نشدهاند؛ اما براي اولين بار گمان ميرود که خودش اين نقاشيها را کشيده باشد. اين گمانه زماني رخ داد که ايزابلا ون ايگن (مجموعهدار هلندي) در ال ۱۹۷۷ هر چهار اثر را در کاتالوگي کشف کرد که در سال ۱۷۶۰ چاپ شده بود.
در ادامه اين روند بود که موزه «Rijksmuseum» بالاخره آزمايشهاي لازم را روي آثار کوچک کشف شده انجام داد. در نهايت اينکه به لطف شواهد قانعکننده حاصل از راديوگرافي ايکس، عکاسي و بازتابنگاري مادون قرمز، فلورسانس اشعه ايکس ماکرو، استريوميکروسکوپي و تجزيه و تحليل نمونه رنگ، اثر انتسابي به رامبراند نسبت داده شد. سپس در ماه جولاي بود که حراج کريستيز در لندن اين انتساب را رسما اعلام کرد.
جاناتان بيکرمي گويد که سبک، رنگ و تغييرات با آثار رامبراند مطابقت دارد. او ميگويد: اين نقاشيها، با توجه به سبکشان، بسيار طرحدار و خودانگيخته هستند و اين کاري است که يک نقاش کپيکار انجام نميدهد! وقتي کپي ميکنيد، سعي ميکنيد دقيق و دقيق باشيد، اما رامبراند مشخصاً در طول فرآيند نقاشي تغييراتي ايجاد ميکند.
او افزوده: به هرحال ردپايي از نقاشيهاي قبلي و تغييرات بسيار کوچک ديگري که وجود داشته ميتوان گفت اين آثار يقينا به رامبراند تعلق دارند.
خانواده ون در پلوم پس از ازدواج پسرشان دومينيکوس با پسر عموي رامبراند، کورنليا کورنليسدر ون سويتبروک در سال ۱۶۲۴، پيوند نزديکي با خانواده رامبراند داشتند. خانواده هنري هولترمن، کلکسيونر پرترهها را در اوايل امسال خريدند.
تاکو ديبيتس (مدير موزه رايکس) نيز در بيانيهاي اعلام کرده: دو اثر تازه کشف شده بازديدکنندگان را به حلقه خانوادگي رامبراند نزديکتر خواهند کرد. اينکه نقاشيها به موزه رايکسئوم سپرده شداند تا ميليونها نفر از آنها لذت ببرند، اتفاقي خوب و شگفتانگيز است.
