در تازهترين پژوهشهاي باستانشناسي در تخت جمشيد شواهدي از يک مسجد مربوط به اوايل دورۀ اسلامي کشف شد.

قبلهنما و کتيبه کنار آن روي جرز غربي درگاه شمال غربي کاخ آپادانا
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، بر اساس اين پژوهش که نتايج آن به تازگي در شماره ۴ مجله «جامعه باستانشناسي ايران» و به قلم حامد مولايي کردشوليويونس زارعانتشار يافته، بقاياي اين مسجد در شمال غربي کاخ آپاداناي تختجمشيد واقع شده بود.
به گفته اين پژهشگران، در تحقيقات انجامشده بر جرزهاي سنگيِ درگاه شمال غربي کاخ آپاداناي تختجمشيد، سنگنبشتهها و نقوشي مشاهده شد که از وجود يک مکان آييني در اين بناي بزرگ بازمانده از دورۀ هخامنشي نشان داشت.
مضمون اين سنگنبشتهها، دعا و درخواست مغفرت الهي براي برخي کسان به زبان عربي و خط کوفي است. همچنين نامهاي مبارکه و نگارهاي که احتمالاً يک قبلهنما باشد، شناسايي شده است.
اين پژوهشگران معتقدند شواهد موجود در اين مکان با در کنار هم قرارگرفتن نوشتههاي مورخين، سفرنامهنويسان و سياحان دورۀ اسلامي و همچنين شواهد و بقاياي بهدستآمده از کاوشهاي باستانشناسي که باستانشناسان غربي در گزارشهاي خود به آن اشاره کردهاند، بر درستي اين فرض، که «بخشي از آپاداناي تختجمشيد زماني در اوايل دورۀ اسلامي به يک مسجد تبديل شده بود» تأکيد دارد.

به گفته اين باستانشناسان، کشف چنين مدارکي در تختجمشيد نشان ميدهد که به بقاياي کاخ آپادانا، سازههاي معماري مثل ديوارهاي خشتي يا سنگي اضافه نشده بود و استفاده دوباره از آن احتمالاً فقط با خاکبرداري بخشي از بناي آپادانا صورت گرفته است.
به گفته اين باستانشناسان، تختگاه پارسه پس از ويراني، از دورۀ ساساني با نام «صد ستون» و پس از آن به «چهل ستون» و «چهلمنار»، و بعداً به «مسجد سليمان» و «ملک سليمان» و نهايتاً به «عمارت جمشيدي» و «تخت جمشيد» معروف ميشود. احتمالاً پس از آنکه اين مکان براي مدتي به مسجد تبديل ميشود و به دلايل نامعلوم که مسجد مذکور عمر زيادي نميکند، اما ياد و خاطرۀ آن با عنوان «مسجدِ سليمان» در اذهان و افواه مردم باقي مانده و در متون تاريخي فقط اسمي هرچند مبهم از آن باقي مانده است که تمام تختگاه را با عنوان «مسجد» معرفي ميکنند، در صورتي که فقط بخشهايي از تالار آپادانا به مسجد تبديل شده بود.
براي دريافت جزئيات بيشتر اين پژوهش از مجله «جامعه باستانشناسي ايران» اينجا را کليک کنيد.



