تنها نقاشي به جا مانده از گروه «بيتلز» به زودي در حراج کريستيز به بالاترين پيشنهاد دهنده فروخته ميشود. جان لنون، رينگو استار، جرج هريسون و جيمز پُل مککارتني اعضاي «بيتلز» اين اثر را مشترکا خلق کردهاند.

به گزارش گالري آنلاين، ايلنا به نقل از «سيانان» نوشت، پس از کشف يک نقاشي مشخص شد که اعضاي گروه موسيقي «بيتلز» آن را خلق کردهاند. حال اين اثر قرار است در حراج کريستيز نيويورک در معرض فروش گذاشته شود.
ماجرا از اين قرار است که گروه «بيتلز» شامل جان لنون، مک کارتني، جرج هريسون و رينگو استار، در اوج شهرت، در ميانه توري بودند و قرار بود طي آن، پنج برنامه را در عرض سه روز در ميدان مشهور «نيپون»، شهر بودوکان واقع در کشور ژاپن اجرا کنند؛ که اين اتفاق با موافقتها و مخالفتهاي همراه بوده است.
کليت ماجرا اين است که اعضاي «بيتلز» زماني که در ژاپن اجرا نداشتند، در مجموعه رياست جمهوري «هيلتون» واقع در توکيو ساکن شدند و پس از اين ماجراست که آنها به خلق اثري هنري در قالب نقاشي پرداختند. آنها به دليل داشتن مخالفان ژاپني مورد محافظت قرار گرفتند که در ادامه به آن پرداخته ميشود.
تنها نقاشي گروه بيتلز با امضاي همه اعضا
به اعتقاد برخي کارشناسان اين نقاشي کشف شده تنها اثر هنري است که به طور مشترک توسط هر چهار عضو «بيتلز» خلق شده؛ يا حداقل اينکه هر چهار نفر آن را امضا کردهاند. اين اثر قرار است اوائل فوريه در خانه حراج کريستيز در نيويورک در معرض فروش گذاشته شود.
کيسي راجرز (کارشناس کريستي) در اينباره گفت: قيمت تخمين زده براي نقاشي گروه «بيتلز» چيزي بين ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار است و اين اثر لحظهاي جادويي براي بيتلزها رقم خواهد زد.
کارشناس کريستي درباره اين نقاشي با ابعاد 21.5 در 31 اينچ گفت: کشف اثري با امضا و تاييد اعضاي «بيتلز» اتفاق بسيار نادري است که رخ داده و تا امروز چنين داشتهاي متعلق به اين گروه کشف نشده است. بايد بگويم اين اثر براي مجموعهداران آثار هنري و اهالي موسيقي يک داشته جذاب خواهد بود.
نقاشي بيتلها چگونه خلق شد؟
اما اينکه اين نقاشي چگونه توسط جان لنون و رفقايش خلق شده؛ ماجرايي دارد. موضوع اين است که گروه «بيتلز» سال ۱۹۶۶ حدود ۱۰۰ ساعت در ژاپن حضور داشتهاند. در زمان خارج از اجرا جيمز پل مککارتني و جان لنون براي ديدن مناظر و مناطق ديدني توکيو بيرون ميروند. دو نفر ديگر هم براي امنيت بيشتر به دستور مقامات محلي در هتل ميمانند. اين اتفاق زماني افتاده گه اعضاي «بيتلز» موافقان و منتقداني داشتند. ژاپنيها با شعارها و حرفهاي مليگرايانه اعضاي گروه را تهديد ميکنند. در همين مقطع است که برخي ژاپنيها از يک گروه راک غربي که در خانه معنوي هنرهاي رزمي اجرا داشته، عصباني بودند. چنين فضايي در آن زمان به نفع اعضاي «بيتلز» نبوده، چراکه آنها نيز در زمينه موسيقي راک فعاليت داشتهاند و اتفاقا در اين زمينه يکي از گروههاي مطرح بودهاند.

طبق بيانيه مطبوعاتي کريستي، در آن دوران که جان لنون و ديگر اعضاي «بيتلز» در ژاپن اجرا داشتهاند، يکي از هواداران به اعضاي گروه چند وسيله هنري هديه ميدهد. در نهايت اعضاي گروه دور يک ميز مينشينند. اين در حالي است که يک صفحه خالي از کاغذ ژاپني روي ميز است و در مرکز ميز هم يک لامپ روشن است و قطعهاي از يکي از آلبومهاي بيتلز در حال پخش شدن است.
رابرت ويتاکر عکاسي که توسط برايان اپستاين (مدير گروه بيتلز) انتخاب شده بود، براي عکاسي نزد گروه ميرود. بر اساس انتشار کريستي او مشاهده ميکند که آن چهار نفر فارغ از موسيقي، آرام و راضي نشستهاند. نقاشي مطرح آنها در همين مقطع خلق شده است.
از قرار معلوم بيتلزها با هنرهاي تجسمي غريبه نبودند. جان لنون در مدرسه هنر تحصيل کرده و مک کارتني در زمينه هنرهاي تجسمي و نقاشي مطالعاتي داشته است.
در بيانيه مطبوعاتي کريستيز افزوده شد که جرج هريسون و رينگو استار هم استعداد زيادي در نقاشي داشتهاند.
تجزيه و تحليل اثر کشف شده بيتلها
اگر به اثر خلق شده توسط چهار نفر عضو گروه «بيتلز» توجه کنيم، درخواهيم يافت هر گوشه از آن توسط قلم يک فرد ترسيم شده و اين اتفاق تنوع در اشکال و رنگها را در پي داشته است. مثلا آن قسمتي که توسط هريسون خلق شده، ضربات قلممو محکمتر بودهاند؛ در حالي که بخشهايي که توسط رينگو استار خلق شده کارتونيتر هستند.
کريستي خاطرنشان کرد بنا به تحقيقات انجام شده، جان لنون و مک کارتني عمدتاً با تکنيک اکريليک کار ميکردهاند، در حالي که هريسون و استار بيشتر به آبرنگ متکي بودهاند. امضاها هم در مرکز يعني جايي که لامپ قرار داشته، قيد شدهاند.
اما اينکه چرا تنها نقاشي اعضاي گروه بيتل تا امروز ناشناخته مانده اين است که آنها به کار خود عنواني رسمي ندادهاند. در اواخر دهه ۱۹۸۰ زماني که يک روزنامهنگار ژاپني اين نقاشي را اثري متفاوت قلمداد کرد.
در پايان ماه آگوست سال ۱۹۶۶، کمتر از دو ماه پس از ترک ژاپن، گروه بيتلز آخرين کنسرت خود را در پارک «کندل استيک» واقع در سانفرانسيسکو اجرا کردند. طي اين اتفاق آنها به تورهاي سخت پايان دادند و روي توليد آثار استوديويي تمرکز کردند.
طي اين سالها اثر مشترک «بيتلز» تفسيرهاي متفاوتي داشته و اين تحليل و تفسيرها ادامه خواهند داشت،؛ اما موضوع مسلم اين است که هدف آنها از خلق اثر بيان آزاد مواردي درباره خودشان بوده است.
در نهايت اين اثر پس از تکميل، توسط تتسوسابورو شيموياما (مدير صنعت سرگرمي) که در آن زمان (رئيس کلوپ طرفداران بيتلز توکيو) بود، خريداري شد. شايد اگر اين معامله صورت نميگرفت، حال اثري از نقاشي به جامانده، در کار نبود.
رسانه «آتلانتيک: در سال ۲۰۱۲ گزارش داده که اين اثر در سال ۱۹۸۹ توسط مالک فروشگاه موسيقي تاکائو نيشينو خريداري شده و سالها در زير تخت خريدار پنهان شده است. تا اينکه در نهايت در معرض حراج گذاشته ميشود.
آيا نقاشي «بيتلز» بخشي از ميراث فرهنگي ژاپن است؟
پس از آنکه نيشينو تصميم گرفت اثر را بفروشد به «آتلانتيک» گفته بود؛ در ابتدا فکر ميکردم که بهتر است آن را به عنوان بخشي از ميراث فرهنگي ژاپن نگهداري کنيم؛ به اين دليل که طي ۴۶ سال گذشته هرگز از خاک ژاپن خارج نشده است.
کيسي راجرز (کارشناس کريستي) در بخش ديگري از صحبتهايش گفت: گروه «بيتلز» آنقدر محبوب بوده که حتي پس از فروپاشي هم در صدر اخبار بوده است. آن چهار نفر هرگز از صدر اخبار جهان پايين نيامدند. علاقه تعداد زيادي از مردم به گروه و زندگي اعضا و آثار آنها جذابيتي هميشگي است که همچنان وجود دارد و همه اين موارد بر ارزش و جايگاه تنها نقاشي بيتلها ميافزايد.
او تاکيد کرد که «بيتلز» طي چند ماه گذشته، باز هم بر سر زبانها افتاده است؛ به اين دليل که آهنگ آنها با عنوان «حال و آنگاه» که يک اثر طولاني اما ناتمام است، توسط هوش مصنوعي بازسازي شده است.
کارشناس کريستي در بخش ديگري از صحبتهايش تاکيد کرد که نقاشي گروه «بيتلز» در سطح آثار هنري شاهکار قرار ميگيرد؛ چراکه آنچه تا به امروز از اين گروه کشف شده مصنوعات مرتبط با ورزش و موارد ديگر بوده است.
کيسي راجرز، متخصص کريستي ميگويد نقاشي متفاوت اعضاي بيتلز واقعا بازتاب همان 100 ساعتي است که آنها با هم در ژاپن گذراندهاند و احتمالا اين آخرين بار بوده که آنها بدون دغدغه و برنامههاي کاري دورهم جمع شده و کاري غير از موسيقي انجام دادهاند.
در پايان بايد گفت: نقاشي گروه «بيتلز»در آينده نزديک بخشي از فروش حراج کريستيز خواهد بود.
