کالسکه‌ها و گنجينه خودروهاي تاريخي براي نخستين‌بار رونمايي مي شوند

مدير موزه‌ خودروهاي تاريخي ايران از رونمايي کالسکه‌ها و گنجينه خودروهاي تاريخي براي نخستين‌بار خبر داد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، موزه خودروهاي تاريخي دو سالي است که در تهران افتتاح شده است و از شاخص‌ترين خودروهاي موجود در آن مي‌توان به   «پيرس ارو» آب طلاکاري شده، تنها نمونه «پنتر ليزر» توليدشده در جهان، تنها اتومبيلي که حاصل کار مشترک کمپاني‌هاي مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است و مجموعه غني از مدل‌هاي «رولز رويس»، از جمله رولزرويس سيلور گوست احمد شاه قاجار، مدل افسانه‌اي فانتوم ۴ ضد گلوله، فانتوم ۳ و همچنين مدل استثنائي بنز ۵۰۰k و ۶۰۰ ليموزين، اشاره کرد.

حالا علي غلامي ـ مدير مرکز فرهنگي موزه‌اي خودروهاي تاريخي ايران ـ به خبرنگاران از راه‌اندازي يک تالار جديد با عنوان «ايوان کالسکه» در اين موزه خبر داد و گفت: اميدواريم اين بخش جديد دهه فجر افتتاح شود.

در زمان افتتاح اين موزه، کالسکه سلطنتي ناصرالدين شاه قاجار با عنوان «قديمي‌ترين کالسکه موجود در ايران» و همچنين کالسکه مخصوص تاجگذاري، که هر دو ساخت کارخانه «واگن فابريک» در کشور اتريش هستند، به نمايش گذاشته شده بودند، که اکنون در معرض ديد قرار ندارند، اما به گفته مدير موزه‌ خودروهاي تاريخي ايران، آن دو کالسکه به همراه تعدادي ديگر از کالسکه‌هاي تاريخي قرار است در «ايوان کالسکه» رونمايي شده و به نمايش دائمي گذاشته شود.

غلامي درباره انگيزه راه‌اندازي اين تالار جديد در موزه خودروهاي تاريخي گفت: بخشي از مفهوم اين تالار به چرخ برمي‌گردد. مي‌دانيد که يکي از مهمترين اختراعات بشر «چرخ» بوده است. ما قصد داريم با راه‌اندازي ايوان کالسکه، روندي را که بشر طي کرده است تا به توليد ماشين برسد، نشان دهيم. اين تالار هم جنبه آموزشي دارد و هم فانتزي.

او همچنين از اجراي طرح تماشاي گنجينه موزه خودروهاي تاريخي تا سال آينده خبر داد و افزود: براي نخستين بار در ايران، قرار است طرحي را اجرا کنيم تا بازديدکنندگان در روزهاي مشخصي از سال و با رعايت پروتکل‌هاي خاص، اجازه بازديد از گنجينه و مخزن موزه خودروهاي تاريخي را داشته باشند. در دنيا يکي دو موزه شاخص خودرو اين کار را انجام مي‌دهند. البته چون قرار است بازديدکننده وارد مخزن و گنجينه موزه شود، حتما محدوديت‌هايي خاصي خواهد داشت.

به گفته مدير مرکز فرهنگي موزه‌اي خودروهاي تاريخي ايران، اگر در داخل موزه حدود ۶۰ خودرو به نمايش گذاشته شده باشد، در گنجينه و مخزن دست‌کم سه برابر آن خودروها نگهداري مي‌شود.

غلامي افزود: بازديد از گنجينه موزه خودروهاي تاريخي در راستاي ايجاد جذابيت‌هاي بيشتر براي بازديدکنندگان است. ما از يک سو با علاقه‌مندان به خودرو و يا در اصطلاح عاميانه «عشق خودرو» مواجهيم که آن‌ها را بازديدکننده وفادار مي‌دانيم، که مکرر هم از موزه بازديد مي‌کنند، ولي از سوي ديگر بايد بازديدکننده‌اي، که به خودرو علاقه زياد ندارد و يک بار قبلا بازديد کرده و ديگر قصد آمدن به اين موزه را ندارد، دوباره جذب کنيم.

غلامي درباره جابه‌جايي خودروهاي تاريخي و خروج آثار از گنجينه نيز توضيح داد: فلسفه‌اي وجود دارد که آثار موزه‌اي و تاريخي را اصلا نبايد جابه‌جا کرد، مثلا در موزه لوور تابلو موناليزا هميشه سر جاي خود است، اما آثار موجود در گنجينه را در نمايشگاه‌هاي جانبي و سيار مي‌توان به نمايش گذاشت. ما هم قرار است اين طرح را اجرا کنيم و در هر فصل يک خودرو را مرمت کنيم و به نمايش بگذاريم.

او درباره آثاري که در مخزن و گنجينه موزه خودروهاي تاريخي نگهداري مي‌شود، نيز گفت: آثار موزه‌اي در مخزن به اندازه آثار به نمايش گذاشته‌شده در موزه خاص است، مثلا پيش از توليد نخستن مدل از خودرو BMW، يک خودرو توليد شده بود به نام EMW که در مخزن اين موزه نگهداري مي‌شود.

مدير مرکز فرهنگي موزه‌اي خودروهاي تاريخي ايران همچنين يکي از شاخص‌ترين آثار اين موزه را مرسدس بنز ۵۰۰ K معرفي کرد که تنها مدل موجود در جهان است و در اين موزه ايران به نمايش گذاشته شده است و گفت: موزه بنز که يکي از بزرگترين موزه‌هاي خودرو در دنياست همه توليدات خود را دارد به غير از اين مدل بنز، در سال‌هايي نامه‌نگاري‌هايي از سوي آن موزه شده بود تا اين بنز را خريداري کنند و آخرين قيمتي که پيشنهاد شد، ۳۰ ميليون دلار بود. البته خودروهايي مثل ليموزين‌ بنز هم در اين مجموعه به نمايش گذاشته شده که بالاي ۲۰ ميليون دلار ارزش دارد.

به گفته او، گرانترين خودرو به نمايش گذاشته در موزه خودروهاي تاريخي مرسدس بنز ۵۰۰ k است و فانتوم ۴ ضدگلوله هم جزو شاخص‌ترين و جذاب‌ترين خودروهاي اين مجموعه به شمار مي‌آيد.

او با اشاره به ديگر ايده‌هاي مرکز موزه‌اي خودروهاي تاريخي بيان کرد: يکي از برنامه‌هاي ما اين است که بخش خدمات جانبي موزه را فعال کنيم. موزه در دنيا به سمتي رفته که صرفا وظيفه آن نمايش آثار نيست و لذت بازديدکننده را نيز درنظر مي‌گيرد. بر اين اساس، يکي از انتظارها درباره موزه اين است که به پاتوق تبديل شود و بازديدکننده وقتي وارد آن مي‌شود بوي قهوه را احساس کند. موزه‌هاي به‌روز دنيا نيز رويکرد «لذت بازديدکننده» را درنظر دارند و صرفا خود را موظف به نمايش موزه‌اي نمي‌دانند. در موزه خودروهاي تاريخي ايران نيز همين رويکرد دنبال مي‌شود، ما دنبال راه‌اندازي کافي‌شاپ موزه و افزايش مدت زمان بازديد آن هستيم. يک سالن و آمفي‌تئاتر بزرگ هم داريم که پيگيريم تا به محلي براي رويدادهاي اجتماعي و فرهنگي تبديل شود.

مدير مرکز فرهنگي موزه‌اي خودروهاي تاريخي ايران، اين موزه را يکي از دسترس‌پذيرترين و استانداردترين موزه‌هاي ايران معرفي کرد و گفت: ابتداي در ورودي موزه خودروهاي تاريخي از جاده مخصوص کرج است و انتهاي آن به اتوبان تهران ـ کرج مي‌رسد. زمين موزه شيب دارد، درحالي که بازديدکننده وقتي وارد آن مي‌شود اين شيب را احساس نمي‌کند، چون موزه خوب طراحي شده است، ضمن اينکه براي همه اشخاص با هر سطح از توانمندي جسمي دسترس‌پذير است. به نظرم موزه خودروهاي تاريخي جزو استانداردترين موزه‌هاي ايران به شمار مي‌آيد، به ويژه آنکه برخلاف ساختمان بسياري از موزه‌ها که از بناهاي تاريخي استفاده شده، اين بنا مخصوص موزه طراحي و ساخته شده است.

او اضافه کرد: موقعيتي که براي موزه خودروهاي تاريخي انتخاب شده به نظرم بهترين است؛ چرا که تمام کارخانه‌هاي توليد خودرو در جاده مخصوص کرج هستند. يکي از کارهاي ما اين است که ارتباط  با کمپاني‌هاي خودروسازي را تقويت کنيم تا رونمايي از برخي محصولات را به جاي هتل در اين موزه که مرتبط‌ترين مکان با خودروست، انجام دهند.

غلامي به گنجينه ارزشمند بنياد مستضعفان اشاره کرد و گفت: بنياد مستضعفان يکي از بزرگترين اقدامات موزه‌داري اين کشور را انجام داده است، که فقط به خودرو محدود نشده، اقدام آن‌ها را در موزه دفينه تهران و موزه‌هاي رامسر، يزد و اصفهان هم مي‌توان مشاهده کرد. واقعا اهتمام فرهنگي و تاريخي بنياد مستضعفان براي به نمايش گذاشتن آثار و گنجينه‌اي که در اختيار دارد، بسيار زياد است، به ويژه آن‌که گنجينه آن وراي ديگر آثار تاريخي است. اين گنجينه به نوعي لوور ايران محسوب مي‌شود، چون از تمام نقاط و تمدن‌هاي دنيا از جمله ماياها، اينکاها و شرق آسيا و آفريقا، آثار ارزشمندي دارد.

موزه خودروهاي تاريخي ايران در کيلومتر ۱۱ جاده مخصوص تهران ـ کرج واقع شده و بهاي بليت بازديد از آن براي هر نفر ۶۴ هزار تومان است.

پیمایش به بالا