دادگاهي در ايالات متحده آمريکا اعلام کرد که يکي از موزههاي واقع در «مادريد» ميتواند تابلو نقاشي غارتشده اثر «کامي پيسارو» را در مجموعه خود نگه دارد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، پس از نبرد حقوقي چند دههاي بين موزهاي واقع در مادريد و وارثان يک خانواده يهودي که نازيها يک تابلو نقاشي اثر «کامي پيسارو» را از آنها دزديده بودند، يک دادگاه در ايالات متحده آمريکا اعلام کرد که اين موسسه اسپانيايي حق دارد اين تابلو نقاشي را در مجموعه خود نگه دارد.
«گاردين» نوشت، نهمين دادگاه استيناف ايالات متحده در «پاسادينا»، کاليفرنيا، اعلام کرد که موزه «تيسن ـ بورنميسا» اجازه دارد که تابلو «خيابان سنت اونوره در بعد از ظهر باراني» اثر «کامي پيسارو»، نقاش امپرسيونيست فرانسوي را نگهداري کند.
اين نقاشي پس از اينکه توسط خانواده «کاسير» به طور مستقيم از فروشنده آثار هنري «پيسارو» خريداري شده بود، چندين دهه بر روي ديوار خانههاي اين خانواده در برلين و مونيخ نصب شده بود.
در سال ۱۹۳۹ به «ليلي کاسير» گفته شد که ميتواند ويزاي خروج را دريافت کند، اما به اين شرط که اين خانواده بايد اين نقاشي «پيسارو» را تحويل دهد. يک کارشناس منصوب از سوي نازيها ۳۶۰ دلار را به حساب مسدود شدهاي واريز کرد که اين خانواده توانايي دسترسي به آن را نداشت.

«کاسير» سالها در جستجوي اين تابلو نقاشي رنگ روغن بود. او در سال ۱۹۵۸ غرامت را از دولت آلمان پذيرفت، اما از حق خود براي بازگرداندن نقاشي چشمپوشي نکرد.
اين نقاشي پيش از آنکه توسط «بارون هانس هينريش تيسن ـ بورنميسا» خريداري شود، بارها به مالکيت افراد مختلف درآمده بود. پس از اينکه اسپانيا درخواست خانواده براي استرداد اين نقاشي را رد کرد، نبرد حقوقي طولانيمدت آغاز شد. ارزش اين تابلو ۳۰ ميليون دلار تخمين زده شده است.
دادگاه استيناف فدرال گفت که قانون اسپانيا ـ که مالکيت را به عنوان شش سال تملک بدون وقفه تعريف ميکند ـ بايد در بررسي موضوع مالکيت به عنوان اولويت در نظر گرفته شود. در اسپانيا، نيز مدير موزه «تيسن-بورنميسا» از تصميم دادگاه استقبال کرده است.
تابلو نقاشي «خيابان سنت اونوره در بعد از ظهر باراني» که خيابانهاي باراني پاريس را به تصوير ميکشد در سال ۱۸۹۷ توسط «کامي پيسارو» خلق شده است. «کامي پيسارو»(۱۹۰۳-۱۸۳۰) يک هنرمند قرن نوزدهمي امپرسيونيست اهل جزيره «سنت توماس» بود که نخستين بار در دوران تحصيل در فرانسه به هنرهاي زيبا علاقهمند شد و سپس دوران طولاني به فعاليت در حوزه نقاشي و طراحي مشغول شد. او اغلب دوران کودکياش را در «سنت توماس» گذراند و سپس به ونزوئلا رفت و در آنجا به طراحي طبعيت مشغول شد و به تصوير کشيدن منظره را آموخت.
«پيسارو» به عنوان يکي از اعضاي بنيانگذار جنبش امپرسيونيسم، نقش بزرگي را در رشد اين سبک ايفا کرد و در برپايي نمايشگاه مستقل براي هنرمندان تاثيرگذار بود. او به عنوان نقاش و آموزگار به طور قابل توجهي در شکلگيري هنر مدرن نقش داشت.
