بناي «درب ۱۷۱۸»، مرکز هنرهاي معاصر نمادين قاهره که در جوار بناها و محوطههاي تاريخي و باستانشناسي فراواني قرار دارد به دستور دولت مصر تخريب شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، مسئولان اين مرکز هنري در شبکههاي اجتماعي نوشتند: «عميقاً متأسف و خشمگين هستيم که تخريب بدون اطلاع قبلي ساختمان اصلي درب ۱۷۱۸، يک بناي تاريخي قاهره را که به عنوان پناهگاهي براي هنرمندان و صنعتگران از همه نوع بوده است، اعلام ميکنيم. تخريب اين بنا يادآور تهديدات مداوم ميراث و بافت تاريخي قاهره است.»
به گفته مقامات اين مرکز، اين ساختمان براي تعريض يک بزرگراه تخريب شده است. قاهره در حال توسعه گستردهاي است؛ زيرا عبدالفتاح السيسي، رئيسجمهور مصر تلاش ميکند تا اين شهر پرجمعيت را مدرن کند و پايتخت جديد ۵۹ ميليارد دلاري خود را در حاشيه صحرا بسازد. دولت مصر تاکنون بيش از ۴ هزار مايل جاده جديد و ۹۰۰ تونل و پل را به عنوان بخشي از اين پروژه ساخته، اما اين طرح توسعه منجر به تخريب کل محلهها و نقاط ديدني شده است.
ساختمان «درب ۱۷۱۸» واقع در منطقه الفسطاط در بخش قديمي قاهره قرار دارد که توسط گنجينههاي باستانشناسي و تاريخي احاطه شده است. مسجد عمرو بن العاص با قدمت هزارساله (ساختهشده در سال ۶۴۲ پس از ميلاد و شناختهشده به عنوان نخستين مسجد ساختهشده در قاره آفريقا)، قلعه بابل (قرن اول پس از ميلاد)، کليساي معلق (۶۹۰-۶۹۲ پس از ميلاد)، کليساي يوناني سنت جورج (قرن ۱۰) و موزه قبطي (۱۹۱۰) همگي در فاصله چند قدمي ساختمان «درب ۱۷۱۸» قرار دارند.

در ماه آگوست سال گذشته، دولت مصر شروع به تخريب ساختمانها در منطقه باستاني الفسطاط کرد؛ جايي که بسياري از آخرين صنعتگران سنتي شهر در آن زندگي ميکنند. در آن زمان «معتز نصرالدين»، بنيانگذار مرکز «درب ۱۷۱۸» به نيويورک تايمز گفت که مقامات دولتي به او گفتهاند قرار است اين مرکز هنري تخريب شود تا راه را براي ساخت بزرگراه باز کند. سپس در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، مقامات به همه کارکنان دستور دادند که ساختمان را ترک کنند و فضا را ببندند.
اين مرکز که ۱۶ سال پيش افتتاح شد، يکي از نخستين فضاهاي فرهنگي شهر بود که ميزبان نمايشگاهها، کنسرتها، رويدادها و کارگاههاي آموزشي بود. نام اين بنا بر اساس «شورشهاي نان» در سال ۱۹۷۷ در کشور نامگذاري شد که در ۱۷ و ۱۸ ژانويه همان سال رخ داد.
هفته گذشته، مدير اين مرکر هنري در يک برنامه تلويزيون مصر ظاهر شد و اعلام کرد آثار ۱۵۰ هنرمند خارجي که ارزش ميليوني دارند، نابود شده است و بولدوزرها سالن نمايشگاه و دو کارگاه مرکز را تخريب کردهاند.
