گربه کوچولو گوگن پس از يک قرن در موزه ون‌گوگ به نمايش درآمد

گربه کوچولو اثر پل گوگن که بيش از يک قرن در يک مجموعه خصوصي پنهان شده بود، به‌تازگي در «موزه ون‌گوگ» آمستردام به نمايش گذاشته شده است. اين اثر چشم‌نواز در حالي خلق شد که «گوگن»‌ در خانه زرد واقع در «آرل» با «ون‌گوگ»‌ اقامت داشت.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا،‌ از نظر هنري به نظر مي‌رسد که گربه يا شايد هم بچه گربه‌ها، «گوگن»‌ را در سفرهاي دور و درازش همراهي کرده‌اند. گربه‌ نخستين‌ بار در جزيره «مارتينيک» در پيش‌زمينه تابلو نقاشي «گفت‌وگوي استوايي» به تصوير کشيده شده است. گربه در اين نقاشي ظاهرا در حال شير خوردن است و به اندازه‌اي عجله دارد که پنجه‌هايش وارد ظرف بزرگ شده‌اند.

«آرت‌نيوزپيپر» در گزارشي نوشت، يک سال پس از خلق نقاشي «گفت‌وگوي استوايي»، اين گربه بار ديگر در يک نقاشي به تصوير کشيده شد اما اين بار با اين تفاوت که گربه در «آرل» و در تابلو «گربه کوچولو»‌ نقاشي شد.

«گفت و گوي استوايي» اثر «پل گوگن» ۱۸۸۷

نکته قابل توجه اين است که اين گربه يک دهه بعد نيز در يکي از برترين شاهکارهاي «گوگن»‌، يعني در نقاشي «از کجا آمده‌ايم؟‌ چه هستيم؟ به کجا مي‌رويم؟» که در فاصله ۱۸۹۷ تا ۱۸۹۸ ميلادي در جزيره «تاهيتي» خلق شد،‌ نيز دوباره ظاهر شد. اين تابلو نقاشي يک اثر هنري بسيار جاه‌طلبانه است که عرض آن به حدود ۴ متر مي‌رسد.

بخشي از نقاشي «از کجا آمده‌ايم؟‌ چه هستيم؟ به کجا مي‌رويم؟» اثر «پل گوگن»

در اين تابلو نقاشي، دو گربه در مرکز تابلو نقاشي درحالي به تصوير کشيده شده‌اند که يکي از آن‌ها رو به مخاطبان است و ديگري همچون گربه جزيره «مارتينيک»‌ با پنجه‌هايي درون ظرف به تصوير کشيده شده است. اين بار به جاي گربه سياه، گربه سفيد به تصوير کشيده شده است.

با نگاهي به تابلوي تازه رونمايي شده گربه کوچولو، آنچه که ممکن است صرفاً تصويري جذاب از يک گربه به نظر برسد، در واقع تمام چيزي است که احتمالاً  از يک تابلو نقاشي  طبيعت بي‌جان بسيار بزرگتر باقي مانده است. «گوگن» احتمالاً از نتيجه نهايي اين نقاشي ناراضي بود و سه چهارم از بوم را بريد و دور انداخت و فقط قسمت سمت چپ از اين نقاشي يعني يک بوم (۷۲ در ۲۵ سانتي‌متر) باقي ماند.

«گربه کوچولو»‌ اثر «پل گوگن»‌نوامبر ۱۸۸۸

تنها سرنخي که از نقاشي اصلي به جاي مانده در نامه‌اي است که «ون‌گوگ» خطاب به برادرش «تئو» در بيست و يکم نوامبر سال ۱۸۸۸ نوشت. «ون‌گوگ» در اين نامه توضيح داد که «گوگن»‌ مشغول خلق يک تابلو نقاشي بزرگ طبيعت بي‌جان با ترکيبي از يک کدو تنبل نارنجي، چند سيب و يک پارچه سفيد در پس زمينه‌اي زرد است.

جالب اينجاست که «ون‌گوگ» خود قبلاً  در سپتامبر ۱۸۸۵ ميلادي يک طبيعت بي‌جان را با ترکيب‌بندي تا حدي غيرمعمول کدو تنبل و سيب نقاشي کرده بود که اکنون موزه کرولر-مولر واقع در  «اوترلو» نگهداري مي‌شود، بنابراين ممکن است «ون‌گوگ» خلق اين نقاشي با چنين ترکيب‌بندي را به دوستش پيشنهاد کرده باشد.

«پرتره پل گوگن»‌ اثر «وينسنت ون گوگ‌»‌ (نوامبر تا دسامبر ۱۸۸۸)

البته يک تصوير مبهم از بخشي از نقاشي از دست رفته «گوگن» در پيش‌زمينه تابلو نقاشي «پرتره پل گوگن»‌ اثر «وينسنت ون‌گوگ» ديده مي‌شود. «پرتره پل گوگن»‌ نيز يک نقاشي قابل توجه است، چراکه از دهه ۳۰ ميلادي تا حد زيادي به عنوان يک نقاشي جعلي در نظر گرفته مي‌شد در موزه «ون گوگ» نمايش داده نمي‌شد،‌ به طوري که در سال ۱۹۸۷ به عنوان اثر يک هنرمند «ناشناس» در کاتالوگ موزه ثبت شد.

چندين سال قبل يک کارشناس آثار «ون گوگ» نقاشي «پرتره پل گوگن» را در آزمايشگاه «موزه ون‌گوگ» بررسي کرد و پس از مدت کوتاهي مقاله‌اي را در جولاي ۱۹۹۶ در يک ژورنال تخصصي منتشر کرد و اصالت آن را تاييد کرد. پنج سال پس از انتشار اين مقاله بود که «موزه ون‌گوگ»‌ اصالت اين نقاشي را به عنوان يکي از آثار «ون‌گوگ» پذيرفت.

در نقاشي «پرتره پل گوگن»‌، اين هنرمند در حالي به تصوير کشيده شده است که يک کلاه بره بر سر دارد و مشغول نقاشي کردن بر روي يک بوم زرد است.

در جلوي صورت  «گوگن»‌ طرح مبهمي از يک شيء دايره شکل نارنجي ديده مي‌شود که احتمالاً کدو تنبل است؛ بنابراين اين پرتره «گوگن» را در حال نقاشي تابلو نقاشي طبيعت بي‌جاني که از بين رفته است، به تصوير مي‌کشد. نکته قابل توجه درباره نقاشي «پرتره پل گوگن» شباهت آن به نقاشي است که «گوگن» از«وينسنت ون‌گوگ» حين خلق تابلو معروف «آفتاب‌گردان‌ها» خلق کرده است. احتمالا اين دو نقاشي همزمان خلق شده‌اند.

«ون گوگ حين نقاشي کردن گل‌هاي آفتاب گردان»‌ اثر «پل گوگن»‌ دسامبر ۱۸۸۸

پس زمينه زردرنگ در برخي از نقاشي‌هاي «گوگن»‌ از جمله «گربه کوچولو» مي‌تواند اداي احترام اين هنرمند به «ون‌گوگ»‌ باشد، چراکه زرد، رنگ مورد علاقه «ون گوگ» بود. سه ماه قبل از خلق «گربه کوچولو»، «ون‌گوگ» تابلو نقاشي «گل‌هاي آفتابگردان» را با استفاده از يک رنگ زرد پررنگ در پس زمينه خلق کرد که تحسين «گوگن» را برانگيخت.

سرنوشت «گربه کوچولو» چه شد؟ در سال ۱۹۰۶ ميلادي يعني سه سال پس از درگذشت «گوگن»‌،‌  «گوستاو فايت»، هنرمند و مجموعه‌دار فرانسوي اين نقاشي را خريد و عکسي از سال ۱۹۱۳ ميلادي اين نقاشي را بر روي ديوار اتاق او نشان مي‌دهد.

«فايت» در سال ۱۹۲۵ ميلادي درگذشت. با اينکه نام مالک کنوني «گربه کوچولو»‌ مشخص نيست، اما گمان مي‌رود که يکي از نوادگان اين مجموعه‌دار فرانسوي باشد.

«گربه کوچولو» اکنون به «موزه ون‌گوگ» امانت داده شده است تا تحقيقات بيشتري روي آن انجام شود. در همين حال اين نقاشي به همراه ساير نقاشي‌هايي که «ون‌گوگ» و «گوگن» طي ۱۰ هفته اقامت مشترکشان در «خانه زرد»‌ خلق کردند،‌ به نمايش گذاشته خواهد شد.

«پل گوگن» (۱۹۰۳-۱۸۴۸) يک هنرمند فرانسوي پست امپرسيونيست بود. اغلب آثار اين هنرمند با جنبش‌هاي هنري نمادگري و ترکيب‌گري آميخته‌اند و حس آثار جنبش بدوي‌گرايي را منتقل مي‌کنند. او از رنگ‌هاي درخشان و عادي و خطوط واضح و مشخص براي به تصوير کشيدن اجسام استفاده مي‌کرد اين هنرمند تا پايان عمرش در «تاهيتي» زندگي کرد و در همان مکان بود که مهم‌ترين و جنجال‌برانگيزترين مجموعه آثارش را خلق کرد. او تا پيش از مرگش هنرمند ناشناخته‌اي باقي ماند،‌ اما پس از مرگش به لطف دو نمايشگاهي که به افتخارش ترتيب داده شد، به شهرت رسيد. «گوگن»‌ پس از مرگ بر آثار هنرمندان ديگري از جمله «پابلو پيکاسو»‌ و «آنري ماتيس» تاثير گذاشت.

«ون‌گوگ» در زمان اقامت در «آرل» ايده يک استوديوي مشترکي را در ذهن مي‌پروراند که بتواند با همکارانش نقاشي کند؛ به همين دليل چند اتاق در خانه زرد اجاره کرد.

در اکتبر سال ۱۸۸۸ ميلادي،‌ «پل گوگن»‌ ديگر نقاش پست امپرسيونيسم به «ون‌گوگ» در «خانه زرد» ملحق شد تا با «ون‌گوگ» همکاري کند.

با اين‌حال رابطه همکاري اين دو هنرمند خيلي کوتاه بود. «گوگن»‌ بعد از مجموعه‌اي از کشمکش‌ها و به دليل تضاد شخصيت، تصميم گرفت که از خانه خارج شود. به دنبال اين اتفاق يک موقعيت بي‌ثبات روحي در «ون‌گوگ»‌ ايجاد شد که در نهايت باعث شد که اين هنرمند بخشي از گوش خود را با چاقو ببرد.

پیمایش به بالا