آيا تفسير بنکسي از مکه اليزايت هويت او را فاش ميکند؟

در حالي که هويت بنکسي مدت‌ها مورد گمانه‌زني و تحقيق بوده است، اما يک نقاشي چاپي از ملکه اليزابت در شمايل يک ميمون ممکن است او را ناگزير به فاش کردن هويت خود کند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، دو کلکسيونر آثار هنري در پي امتناع آشکار بنکسي هنرمند معروف گرافيتي از تأييد صحت نقاشي ملکه ميمون، عليه شرکت اين هنرمند تحت عنوان «Pest Control» (پِست کنترل) اقدام قانوني مي‌کنند.

بنکسي که به‌خاطر تصاوير مبتني بر شابلون خود شهرت دارد، خود را يک «وندال با کيفيت» توصيف کرده است که از طريق آثار هنري در مکان‌هاي عمومي، شخصيت‌هاي رسمي را به سخره مي‌گيرد. نقاشي نيمه خرد شده او با عنوان «عشق در سطل آشغال است» به قيمت بيش از ۱۸.۵ ميليون پوند در حراجي در سال ۲۰۲۱ فروخته شد، در حالي که چاپ‌هاي امضا شده او به قيمت‌هاي پنج و شش رقمي به فروش مي‌رسد.

کمپاني «پِست کنترل» توسط اين هنرمند در سال ۲۰۰۸ و در پي فروش آنلاين آثار تقلبي اين هنرمند راه‌اندازي شد و نقش کليدي در بازار آثار او ايفا مي‌کند و ادعا شده است که گواهي احراز هويت براي دستيابي به حداکثر قيمت در هنگام فروش از سوي اين کمپاني بسيار مهم است. اين کمپاني تنها مرجع تائيد اصالت اين هنرمند محسوب مي‌شود.

«نيکي کاتز» و «ري هاوس» دو مجموعه‌دار آثار هنري تلاش کردند تا از کمپاني «پِست کنترل» گواهي اصالت نقاشي «ملکه ميمون» را که يکي از مجموعه چاپ‌هاي اورجينال بنکسي از مجموعه‌اي محدود و ۱۵۰ نسخه‌اي را دريافت کنند اما پاسخي دريافت نکرده‌اند. آنها اين اثر هنري را براي کمپاني فرستادند و توضيح دادند که آن را به قيمت ۳۰ هزار پوند در سال ۲۰۲۰ از دارايي يکي از مجموعه‌دارهاي آثار بنکسي که اخيراً فوت کرده است، به دست آورده‌اند، اما به نظر مي‌رسد هيچ سندي همراه با جزئيات درباره تاريخچه اين اثر وجود ندارد.

«کاتز» ۶۵ ساله که صاحب يک معدن و يک مجموعه‌دار آثار هنري شامل تعداد زيادي از آثار بنکسي است، مي‌گويد: «نقاشي چاپي ملکه ميمون بين ۵۵ هزار پوند تا ۷۰ هزار پوند ارزش دارد و از تاخير کمپاني پِست کنترل در بررسي اصالت اين اثر خشمگين هستم. آنها ادعا مي‌کنند که تاييد کنندگان رسمي آثار اين هنرمند هستند. اما اين داستان سه سال است که ادامه دارد. ما از اين کمپاني به دليل نقض قرارداد شکايت مي کنيم. آنها سه سال فرصت داشته‌اند تا کاري که براي آن (۵۰ پوند) پرداخت کردم انجام دهند، که با هر معياري زمان زيادي است.»

اين مجموعه‌دار افزود: «از بنکسي بسيار نااميد هستم. او اين کار را غيرممکن کرده که کسي بتواند يک قطعه از کارش را بدون گواهينامه او تاييد کند که به طور چشمگيري بر ارزش کار او تأثير مي‌گذارد. اگر تابلويي از لئوناردو داوينچي داشتم، هيچ شرکتي براي تأييد آن وجود ندارد. من به سادگي آن را نزد متخصصان مي برم تا به من بگويند که آيا اين اثر هنري از لئوناردو داوينچي است يا خير. در مورد بنکسي، حتي اگر نظر کارشناسي داشته باشيد که اين اثر از اوست، اگر گواهي کمپاني او نداشته باشد، نمي توانيد به آن متخصص اعتماد کنيد.»

کمپاني پِست کنترل در اين باره اعلام کرد «فرآيند احراز هويت ما قوي و کامل است و گاهي اوقات طولاني است. ما هزاران گواهي اصالت صادر کرده‌ايم.»

هويت واقعي بنکسي براي دهه‌ها در ميان رسانه‌ها و مردم يک معما بوده است و در اين ميان «رابرت دل ناجا» و «جيمي هيولت» و «نيل بوکانان» از جمله چهره‌هايي هستند که گمان مي‌رود پشت شخصيت واقعي بنکسي باشد.

در سال ۲۰۰۸، ديلي ميل در گزارشي او به عنوان «رابين گانينگهام» يک دانش آموز ۳۴ ساله سابق معرفي کرد اگرچه اين هنرمند اين موضوع را انکار کرد. هيچ کس نتوانسته است گانينگهام و بنکسي را به طور مطلق پيوند دهد.

نقاشي‌هاي اين هنرمند بيشتر به مسائل سياسي و موضوع‌هايي مانند گرماي جهاني، جنگ، شنود غيرقانوني و شرايط سخت کاري پرداخته است. تاکنون بارها نقاشي‌هاي اين هنرمند از روي ديوار جدا و به قيمت صدها هزار پوند فروخته شده است.

مصاحبه‌اي در سال ۲۰۰۳ با يک خبرنگار بي بي سي تنها نمونه شناخته شده‌اي است که او نام کوچک خود را فاش کرد. در اين ضبط که اخيرا منتشر شده، از بنکسي پرسيده مي‌شود که آيا نام واقعي او «رابرت بنکس» است يا خير که او پاسخ داد، رابي.

پیمایش به بالا