آغداشلو: حس استقلال هنرمندان دوسالانه دامون‌فر را بايد به فال نيک گرفت

در آغاز اين نشست سيف‌الله پوياراد گفت: خرسندم که دامون‌فر سکوي بهتر ديده شدن استعدادهاي جوان است، در اين شش دوره از تير 1385، بيش از 12 هزار جوان زير 25 سال در دامون‌فر حضور يافته‌اند و بسياري‌شان امروز شناخته شده‌ترين چهره‌هاي هنر ايران هستند.

او گفت: براي ششمين دوره دامون‌فر از ميان  3050 نقاشي رسيده هيات انتخاب 300 اثر را براي مرحله دوم منتخب کردند تا اصل آثار را از نزديک ببينند. شوراي انتخاب 121 اثر از 92 هنرمند را براي حضور در نمايشگاه برگزيدند که اين روزها در گالري پرديس ملت به تماشاست. حالا داوران مرحله نهايي شامل فرح اصولي،  معصومه مظفري و دکتر بهنام کامراني نفرات برتر را انتخاب خواهند کرد. 

او افزود: يکي از سنت‌هاي دامون‌فر تجليل از نخبگان و بزرگان هنر ايران است که عمر خود را براي اعتلا و توسعه هنر صرف کردند و در امر آموزش هنر کوشش ماندگار کردند، اکنون و در دور ششم، جمعه اول بهمن در آيين اختتاميه، از استاد ارجمند محمدابراهيم جعفري نقاش و يکي از پيشگامان آموزش هنر در مراکز آکادميک که چهار دهه عمر خود را به پرورش نسل نوي هنر ايران اختصاص داد، تقدير خواهيم کرد.

IMG_8596

آيدين آغداشلو، رئيس هيئت داوران ششمين دوسالانه نقاشي "دامون‌فر" در نشست اين خبري اين دوسالانه گفت: هر مناسبتي که در تجليل هنر برگزار شود اقدام شريفي است و در چنين جشنواره‌هايي، آنچه اهميت دارد تجليل هنر در ذهن جامعه است که به اولويت فرهنگ و هنر پي برده و آن را به رسميت بشناسند.

وي ادامه داد: اينکه در چنين جشنواره‌هايي چه کساني انتخاب مي‌شوند يا چه کساني برنده مي‌شوند اهميتي ندارد بلکه مهم برگزاري اين دوسالانه است که في‌نفسه کار ارزنده‌اي است. اين دوسالانه در طول زمان کامل‌تر شد و امکانات بهتري براي برگزاري آن فراهم آمد چرا که در آغاز محدود بود و برگزارکنندگان مردد بودند که نتيجه آن چه خواهد شد؛ اما امروز اين درختي که کاشته شده در حال ثمر دادن است.

اين هنرمند نقاش بيان کرد: ما در اين دوسالانه شاهد رشد نقاشان جواني بوديم که امروز تبديل به نقاشان بزرگي شده‌اند و به راحتي مي‌توان گفت که بيش از 20 يا 30 هنرمند معاصر نامي، کارشان را از اين جشنواره آغاز کرده‌اند؛ نسل جواني که آثارشان در اين نمايشگاه به تماشا درآمده نسلي است که در پي مطالبه جايگاه خود بوده و از اين عرصه سهم مي‌خواهد و ادا کردن اين سهم وظيفه خطيري است که بايد انجام بگيرد.

آغداشلو گفت: مهمترين اتفاق در اين دوسالانه ها، کشف و معرفي هنرمندان است و بقيه راه را بايد به خود آنها سپرد. بسياري از نقاشان جا افتاده اي که در بطن هنر معاصر حرکت مي کنند به اشاره متذکر مي شوند که در فلان جشنواره دامون فر جايزه برده ايم و تعداد اين افراد زياد است.

وي اظهار داشت: در طول زمان ديدگاه هنرمنان به شدت تغيير کرده و اين به ما نشان مي دهد که آينده درست بررسي شده است. اين هنرمندان از آنجاييکه آيينه دار اجتماع و زمان خود هستند متناسب با ضرورت، زمان خود را تثبيت کرده اند، شوق و انگيزه‌ها بهتر مشخص و برجسته مي‌شوند.

اين هنرمند نقاش ادامه داد: در دوره اي طنز و شوخ طبعي نسبت به اطراف در آثار به چشم مي خورد و در زماني ديگر هنرمندان با پيرامونشان جدي تر برخورد کردند. در مجموعه اي که روز جمعه افتتاح شد نمونه هايي ديدم که نظير هم نبودند؛ اين آثار سرشار از حزن‌هايي شخصي و بعضاً جستجو در مسيري بود که مي خواست مهارت فني را به دست آورد.

آغداشلو افزود: مسئله داوري نبايد اسباب دلخوري و يا دلخوشي هنرمندان جوان شود بلکه نگرش جريان جوان هنر معاصر اهميت دارد که چيزي را کشف کرده اند که با آنها آغاز شده است و يک جريان سيال و متلاطم است. اين هنرمندان در حقيقت با نمايش سوژه هاي شخصي خود که هر کدام از اين‌ها به مثابه ابزار و موضوع مورد توجه قرار گرفته بيانگر خاستگاهي است که آنها از آن برخاسته اند.

وي تصريح کرد: اين گوناگوني شگفت انگيز است و اين جوانان که مشخصا از کارگاه بيرون نيامده اند و بر اساس شوق، جايگاه و طبقه به هنر نگاه کرده اند حرف هاي مختلفي مي‌زنند و در تماشاي اين حرف ها اولين عنصر تکان دهنده همين تفاوت ديدگاه ها، جهان بيني و مهارت ها است.

اين هنرمند نقاش گفت: انتخاب شدن يا نشدن اهميت زيادي ندارد هر چند که دوستاني که اين آثار را انتخاب مي‌کنند هنرشناسان معتبري هستند ولي ممکن است به جاي همان گروه داورها با مجموعه ديگري مواجه شويم که سليقه هاي ديگري داشته باشند. اين ها همگي دوست داشتني و شريف هستند؛ ممکن است ايندست دوسالانه ها بلافاصله اجر و مزدي نداشته باشد اما به ثمر رسيدن آن سالها به طول مي انجامد و اين ذاتي اين مسئله است و نه لطف آن.

آغداشلو بيان کرد: در طول اين چند سال تغييرات مناسبي رخ داده است. در سال هاي گذشته اگر من مي آمدم و قدم ميزدم راحت مي توانستم بگويم که اين هنرمندان شاگرد کدام استاد هستند و تأثير استاد در آثارشان ديده مي‌شد. اتفاقاً کساني که مستقل تر بودند اعتبار بيشتري پيدا کردند و در اين مقطع اتفاق خوبي که افتاده اين است که براحتي نمي توان گفت که اين اثر تحت تأثير استاد خود شکل گرفته است؛ در واقع اين تأثير محو است و استقلال جوان ها خيلي بيشتر شده است. من تأثير آموزه هاي آکادميک و دانشگاهي را در اين آثار کمتر ديدم و تأثيراتي که از اساتيد کلاس هاي آزاد هنري گرفته اند را بيشتر مي توان ديد.

وي گفت: از طرفي با دسترسي به اينترنت و رسانه هاي اينچنيني ميدان گسترده تري در اختيار اين هنرمندان است اما اين تأثير در کارشان بسيار کم بود و به نظر من نمايشگاه مستقلي ديدم. در اين بين هنرمندان جوان سعي نکردند خود را پشت تعاليم پنهان کنند و به اين واسطه موفقيت تضمين شده اي بدست آورند. آنها در مسيري که مورد تأييد استادشان نبوده خطر کرده اند و اگر بخواهم جمع بندي داشته باشم اينکه استقلال هنرمدان در اين مجموعه بسيار زياد بود و اين اعلام استقلال را بايد به فال نيک گرفت.

IMG_8605

در انتهاي اين نشست، پوياراد گفت:  من هميشه از همکاران خود در بخش هاي خصوصي به ويژه بنگاههاي بزرگ اقتصادي دعوت کرده ام براي حمايت از هنر ايران و پشتيباني از هنرمندان پاي به ميدان بگذارند  . واقعا حوزه فرهنگ و هنر در همه جاي دنيا با راهبري بخش خصوصي پيش مي رود و کسي از دولت انتظار برگزاري جشنواره ندارد، نگاهي به مهم ترين رويدادهاي هنري بندازيد مثل کن، اسکار، بينال هاي ونيز …. هيچ کدام را دولت هاي کشورها برگزار نمي کنند، اما در عين حال دولت ها تسهيلات و زير ساخت هايي را فراهم مي کنند تا بخش خصوصي تشويق شود در اين عرصه سرمايه گذاري کند. مثلا معافيت مالياتي،  در کشورهاي توسعه يافته هر قدر شما در هنر خرج کنيد به همان ميزان از معافيت مالياتي برخوردار مي شويد، 

او افزود : الان در ايران، ورزش از چنين امتيازي بهره مند است و مي توان انتظار داشت در آستانه تصويب برنامه ششم توسعه که اين روزها در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي ست اين اتفاق بسيار مثبت به صورت قانون درآيد.. در اين صورت بخش هاي خصوصي بزرگ براي کمک به هنر ايران وارد صحنه خواهند شد و باري از دوش دولت برداشته مي شود.

پوياراد گفت :"از آرزوهاي من است که بتوانم اين جشنواره را بين‌المللي کنم. دو شرکت فابرکاستل  و کانسون که آکادمي‌هاي هنري را هم دارند به واسطه رايزني هايي که انجام داده آثار برگزيده اين دوسالانه را در آلبوم فرانسه به نمايش مي‌گذارند. طي سال هاي اخير، اين اتفاق بدان معنا عملي نشده و ما در صدد آن هستيم که به اين مسئله جامه عمل بپوشانيم.

او افزود: اين را فراموش نکنيم که ما يک شرکت کوچک خصوص هستيم و در ارتباط با اين کمپاني‌ها بيشتر از حمايت معنوي برخوردار بوده ايم و هيچ حمايت مادي از سوي اين کمپاني ها نشده ايم و اين دوسالانه با سرمايه‌گذاري که دامون فر انجام مي‌دهد صورت مي‌گيرد.

پوياراد ادامه داد: بعد از هر جشنواره جلساتي با عنوان "مارکتينگ ميتينگ" توسط کمپاني فايبر کاستل انجام مي‌شود که البته دراين جلسه، بيشت مباحث اقتصادي هنر مطرح است اما ما فيلم اين جشنواره را براي آنها به نمايش در‌مي‌آوريم و آنها از اين رويداد هنري استقبال مي‌کنند و از ما اطلاعاتي مي‌گيرند که کاري مشابه اين دوسالانه انجام دهند. معمولا در دوران افتتاحيه و اختتاميه دامون فر کارگاه‌هاي آموزشي برگزار مي‌شود که امسال نيز "پکوئر" از طرف کمپاني فايبر کاستل آموزش هايي مبني بر استفاده از متريال‌هايي که اين شرکت براي فعاليت هاي هنري طراحي و توليد کرده را ارائه مي‌کند.

او گفت :در عين حال سپاسگذاري بزرگ خود را از شما خبرنگاران عزيز و تک تک رسانه ها اعلام مي کنم. من باور دارم اگر کمک شما نبود دوسالانه نقاشي دامون فر به اين جايگاه والا دست نمي يافت. از شما دعوت مي کنم در مراسم اختتاميه که ساعت پنج و نيم عصر اول بهمن در گالري پرديس ملت برگزار مي شود تشريف بياوريد و زمينه معرفي هنرمندان جوان را فراهم کنيد. 

پوياراد با ذکر اين نکته که بخش نمايشگاه دامون فر تا چهارم بهمن ماه داير خواهد ماند گفت:تشکر مي کنم از موسسه تصوير شهر، خانم جلالي مدير سينماگالري پرديس ملت، خانم برادران مدير گالري پرديس ملت و البته آقاي افضلي مدير موسسه توسعه هنرهاي معاصر که امروز ميزباني کنفرانس خبري ما را تقبل کردند.

اين دوسالانه به همت گالرى دامون فر با همکارى کويلو برند ايراني آلماني، فابرکاستل آلمان ، کانسون و پ ب او فرانسه از 20 دي ماه در گالرى پرديس ملت افتتاح مى‌شود.

منبع:هنرآنلاين

پیمایش به بالا