تابلوي زرد و آبي مارک روتکو با ارزش ۴۵ ميليون دلار در حراجي ساتبيز آسيا

تابلو نقاشي مستطيل زرد و آبي «مارک روتکو» نقاش نامدار آمريکايي به ارزش تقريبي ۴۵ ميليون دلار در حراج ساتبيز آسيا به فروش خواهد رسيد.

به گزارش گالري آنلاين، ايرنا به نقل از روزنامه وال استريت ژورنال نوشت، يکي از تابلوهاي نقاشي «مارک روتکو» نقاش نامدار آمريکايي در حالي در حراجي پيش‌رو «ساتبيز» به مزايده گذاشته خواهد شد که انتظار مي‌رود به قيمت ده‌ها ميليون دلار به فروش برسد.

يک تابلو نقاشي زرد و آبي اثر «مارک روتکو» درحالي در حراجي ماه نوامبر «ساتبيز» ارائه مي‌شود که اين يک فرصت کم‌نظير براي خريداران آثار اين نقاش اکسپرسيونيست انتزاعي در آسيا خواهد بود.

روتکو در ۱۹۲۸ اولين نمايشگاه گروهي و در ۱۹۳۳ نخستين نمايشگاه انفرادي اش را در نگارخانهٔ هنرهاي معاصر نيويورک برگزار کرد.

روتکو در ۱۹۴۰ به همراه عده‌اي از هنرمندان نيويورکي، فدراسيون نقاشان و مجسمه‌سازان مدرن را تأسيس کرد که هدف آن‌ها جدا نگه‌داشتن هنر از تبليغات و بهره‌برداري‌هاي سياسي بود. او دلبسته فرم، رنگ و فضا بود و برخلاف دوستان هنرمندش به جاي تأثيرپذيري از زندگي و محيط شهري، به اساطير و کهن نمونه‌ها توجه مي‌کرد.

برداشت او از اساطير برداشتي کاملاً مدرن بود و با تفسيرهاي اجتماعي او از شرايط جهان تطبيق مي‌کرد. بعد به مطالعه آثار يونگ و فرويد پرداخت و نظرات اين دو متفکر و روان‌شناس بزرگ قرن، به ويژه در زمينهٔ ارتباط رؤياها و کهن نمونه‌ها با ناخودآگاه جمعي برايش اهميت بسياري يافت و همين‌طور مطالعهٔ آثار نيچه به خصوص کتاب «زايش تراژدي»، تأثير عميقي بر کارهايش گذاشت.

از ابتداي دههٔ ۱۹۵۰ فرم‌هاي تخت و انتزاعي عموماً به صورت ميدان‌هاي رنگي در کارهاي روتکو ظاهر مي‌شدند که به سمت سطوحي مستطيل شکل گرايش پيدا مي‌کنند. آثار وي در اين دوره عبارتند از مستطيل‌هاي دو تايي و سه تايي که بدون کنارهٔ قاطع در يک ارتباط عمودي به روي پس زمينه‌اي که سراسر بوم را دربر گرفته‌اند پديدار مي‌شوند.

هر چه به دههٔ ۶۰ نزديک مي‌شويم سطوح شکلي ساده‌تر و مستطيل‌هاي بزرگ رنگي حاکميت بيشتري پيدا مي‌کنند. در نمونهٔ بسيار متداول اين آثار سه مستطيل رنگي در بالا و پايين و ميانهٔ تابلو در پيشاپيش زمينه‌اي کمابيش هم رنگ ظاهر مي‌شوند. اين سه سطح در نگاه اول تصويري گنگ و انتزاعي از منظره‌اي در دور دست را تداعي مي‌کنند که به ترتيب به جاي آسمان، زمين و افق قرار دارند. البته اين برداشت از کيفيت استعاري آن‌ها ناشي مي‌شود و رنگ‌ها غالباً در تجسم آن‌ها دلالت آشکاري ندارد. همچنان که به اواخر دههٔ ۶۰ و سال‌هاي پاياني زندگي روتکو نزديک مي‌شويم دو تحول آشکار در ساختار اين ترکيب به وقوع مي‌پيوندد: نخست در تعداد مستطيل‌ها که از ۳ به ۲ و حتي يک مستطيل کاهش ميابد و دوم رنگ‌هاي آن‌ها که به سوي فام‌هاي حزن‌انگيزتر و مشخصا تاريک‌تر متمايل مي‌شود.

آثار سال‌هاي آخر روتکو به جز موارد خاص عمدتاً بنفش تيره، خاکستري و سياه هستند. اين تحول از يک طرف نشانهٔ اندوه فزاينده‌اي است که بر روح و روان هنرمند مستولي شده و از سوي ديگر بر کشف غناي رنگ‌هاي تيره و کيفيت عميق فلسفي و ديني آن دلالت دارد. آخرين کارهاي روتکو در سال ۱۹۶۹ ترکيب‌هايي هستند از سطوح وسيع سياه در بالا و خاکستري در پايين که همچون آسمان در شبي ظلماني حکايت از افسردگي عميق او دارند.

تابلو نقاشي «بدون عنوان» (زرد و آبي) که در سال ۱۹۵۴ ميلادي خلق شده است،‌ در حراج آثار هنر مدرن و معاصر هشتم نوامبر «ساتبيز» ارائه خواهد شد. اين نقاشي نخستين تابلو نقاشي رنگ روغن «روتکو» محسوب مي‌شود که در آسيا به حراج گذاشته مي‌شود. کارشناسان ارزش تقريبي اين نقاشي را بين ۳۰ الي ۴۵ ميليون دلار برآورد کرده‌اند.

البته اين نخستين‌باري نخواهد بود که اين تابلو نقاشي به مزايده گذاشته مي‌شود. اين نفاشي آبي و زرد که بر روي بومي با ارتفاع ۲.۴ و عرض ۱.۸ متر خلق شده است، در سال ۲۰۱۵ در حراجي «ساتبيز» واقع در نيويورک به قيمت ۴۶.۵ ميليون دلار فروخته شد. در آن زمان کارشناسان ارزش نقاشي را پيش از برگزاري حراجي بين ۴۰ الي ۶۰ ميليون دلار برآورد کردند.

«مارک روتکو»، نقاش انتزاعي نامدار آمريکايي در سال ۱۹۰۳ ميلادي متولد شد. او از سال ۱۹۵۰ ميلادي تا ۱۹۷۰ ميلادي تابلوهاي بزرگ انتزاعي را خلق کرد که بيانگر احساسات بشر بودند. او براي خلق نقاشي‌هايي در اشکال مختلف که اغلب آن‌ها مستطيل و مربع بودند، به شهرت رسيد.

پیمایش به بالا