«تأثيرات پاييز در ارژانتوي»؛ شاهکار کلود مونه در اوج جنبش امپرسيونيسم

«کلود مونه» نقاشي «تأثيرات پاييز در ارژانتوي» را در اواخر سال ۱۸۷۳ ميلادي خلق کرد، که همزمان با دوراني بود که جنبش امپرسيونيستي در صحنه هنري پاريس غوغا کرد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، سوژه در تابلو نقاشي «تأثيرات پاييز در ارژانتوي» نمايي از «ارژانتوي» يک مرکز صنعتي درحال توسعه در حومه پاريس است.

«ارژانتوي» سوژه پرتکرار نقاشي بسياري از امپرسيونيست‌ها بود؛ چراکه اين شهر کوچک که فقط چند کيلومتر با پايتخت فرانسه فاصله داشت، يک تفريحگاه محبوب آخر هفته‌اي براي استراحت و قايق‌سواري بود. با اينکه ممکن است اين منظره در نگاه اول بکر به نظر برسد، اما در اين نقاشي در دوردست‌ها دودکش يک کارخانه و يک کليساي قديمي را مي‌بينيم.

«مونه» اين نقاشي را در فضاي باز و با ضربات کوتاه و سريع قلم‌مو درحالي به تصوير کشيد که احتمالا در کارگاه قايقي خود بود که در «ارژانتوي» لنگر انداخته بود. هنرمند هنگام خلق اين نقاشي بارها در آن تغيير ايجاد کرده است و اگر به سمت راست نقاشي نگاه کنيم مي‌توانيم جدا کردن لايه‌هاي رنگ از روي درختان را که احتمالا با بخش سفت قلم‌مو انجام شده است، ببينيم.

اين نقاشي مملو از رنگ‌هاي سرزنده يک روز پاييزي است که انعکاس برگ و آسمان روي رودخانه «سن» به چشم مي‌خورد.

تضاد قابل توجه بين برگ طلايي و رودخانه به رنگ آبي روشن مي‌تواند ما را به ياد چاپ‌هاي ژاپني، به‌ويژه «پل ميمون در استان کاي» (۱۸۵۳) اثر «هيروشيگه» بياندازد.

«کلود مونه» يکي از پرآوازه‌ترين هنرمندان جهان است. اين هنرمند برجسته فرانسوي از جمله هنرمنداني بود که به وفور از محيط اطراف خانه‌اش به عنوان موضوعات تابلوهاي نقاشي استفاده مي‌کرد. «مونه» ‌ از طبيعت اطرافش براي خلق نقاشي‌هايي استفاده مي‌کرد که ديدگاه ما نسبت به رنگ‌ها و منظره‌ها را تغيير مي‌دهد.

«مونه» ‌ در «نرماندي» ‌ واقع در فرانسه بزرگ شد. او در همان مکان به عنوان نقاش منظره شناخته شد و در سال ۱۸۶۲ يعني در آغاز راه به عنوان نقاش حرفه‌اي، ‌ به تحصيل در رشته نقاشي در پاريس مشغول شد. او تصميم گرفت سبک نقاشي در فضاي باز را در پيش بگيرد و در نهايت در روستاي کوچک «ژيورني» ‌ واقع در فرانسه مستقر شد.

فضاي آرام اين مکان به «مونه» ‌ اين امکان را مي‌داد تا از طبيعت به بهترين شکل ديدن کند. «مونه» ‌ يکي از پيشگامان جنبش امپرسيونيسم فرانسوي بود. «مونه» ‌ در خانه‌اش واقع در «ژيورني» ‌ به مدت ۴۳ سال يعني از سال ۱۸۸۳ تا زماني که در سال ۱۹۲۶ درگذشت، زندگي کرد.

روش نقاشي در فضاي باز باعث شده بود «مونه» ‌ زمان زيادي را در باغش صرف کند. او از اين فضاي چشم‌نواز و سبز لذت مي‌برد. اين فضا به محل خلق برخي از مشهورترين نقاشي‌هاي او تبديل شد؛ مجموعه نيلوفرهاي آبي. اين مجموعه شامل ۲۵۰ تابلو نقاشي بزرگ رنگ روغن مي‌شود که اکنون در گالري‌هاي سراسر جهان نگهداري مي‌شوند.

آثار «مونه» ‌ مظهر جنبش محبوب «امپرسيونسيم» محسوب مي‌شوند. «امپرسيونيسم» ‌ در حوالي ۱۸۶۰ ميلادي در فضاي شهري و صنعتي پاريس شکل گرفت. نقاشان امپرسيونيست همچون «مونه» بر ثبت لحظات گذرا تمرکز داشتند. اين گروه از نقاشان تلاش مي‌کردند تغييرات نور و رنگ در ساعات و آب و هواي مختلف را به تصوير بکشند. هدف در حقيقت به تصوير کشيدن يک لحظه مشخص بود.

پیمایش به بالا