موزه هنرهاي زيبا سانفرانسيسکو نمايشگاهي بزرگ با عنوان «مري کسات در کار» را برگزار ميکند که بر آثار اين زن برجسته از جنبش امپرسيونيسم تمرکز دارد.

به گزارش گالري آنلاين، اين نمايشگاه، مري کسات (۱۸۴۴-۱۹۲۶) را به عنوان هنرمندي حرفهاي و راديکال معرفي ميکند که با نقاشي، پاستل و چاپهايش به شکلگيري جنبش امپرسيونيسم فرانسوي کمک کرد و مسير هنر مدرن را تغيير داد. کسات تصاويري از «کار زنان» مانند بافتن، گلدوزي، حمام دادن کودکان و شيردادن نوزادان خلق کرده که نشاندهنده نقشهاي زنان در زندگي روزمره است، اما همزمان به کار خلاقانه خودش بهعنوان يک هنرمند نيز اشاره دارد. اين نمايشگاه با کنار هم قرار دادن نقاشيها، پاستلها و چاپها، فعاليت هنري کسات در زمينههاي مختلف را کاوش کرده و روشهاي جسورانه و تکراري او در بازآفريني ايدههايش را به نمايش ميگذارد.
اين نمايشگاه شامل ۹۳ اثر امانتي از موزههايي مانند گالري ملي هنر واشنگتن ديسي، موزه هنر فيلادلفيا و موزه هنرهاي زيباي بوستون است و همچنين آثاري برجسته از مجموعه موزههاي هنرهاي زيباي سانفرانسيسکو از جمله پرتره باشکوه مادر کسات و پاستلهاي تازه بهدستآمده ارائه ميکند. اين نمايشگاه که اولين بازنگري جامع از آثار کسات در ۲۵ سال گذشته در آمريکاي شمالي است، تنها در ساحل غربي ايالات متحده در «لژيون افتخار» به نمايش در ميآيد.
«نمايشگاه "مري کسات در کار" برداشتهاي سنتي از کسات بهعنوان يک نقاش احساساتي را به چالش ميکشد و نگاهي تازه به فعاليت نوآورانه او مياندازد»، توماس پي. کمپبل، مدير و مديرعامل موزههاي هنرهاي زيبا سانفرانسيسکو، اظهار داشت. «اين نمايشگاه که به جسارت و مدرنگرايي کسات ميپردازد، برنامه جشن صدسالگي لژيون افتخار را آغاز ميکند. اين موزه در سال ۱۹۲۴ توسط زن پيشروي ديگري، آلما د برتويل اسپريکلز، که علاقه عميقي به فرهنگ فرانسوي و چشمانداز جسورانهاي براي آينده هنر در آمريکا داشت، تأسيس شد.»
نمايشگاه به بررسي جهان چندوجهي زندگي مدرن در آثار کسات ميپردازد و بهويژه بر نقشها و دنياي دروني زنان و کودکان در اواخر قرن نوزدهم تمرکز دارد. اين نمايشگاه با آثاري آغاز ميشود که زنان را در سالن اپراي پاريس به تصوير ميکشند و سپس به دورههاي ديگر کار هنري کسات ميپردازد که زناني از طبقات متوسط و کودکان را در فعاليتهاي مختلف نشان ميدهند. همچنين، چاپهاي رنگي انقلابي او که تحتتأثير چاپهاي ژاپني قرار گرفته بودند، به نمايش گذاشته ميشوند. نمايشگاه با بررسي فرايند خلاقانه کسات، مفهوم سنتي "تکميل" در هنر را به چالش ميکشد و بر آزمون و خطا و بازنگري مداوم در آثار او تأکيد ميکند.
کسات در دهههاي پاياني زندگي خود نيز همچنان به موضوع زنان و کودکان بازميگشت، موضوعي که در «مدوناهاي مدرن» آخرين دورههاي کاري او به اوج رسيد. اين تصاوير که اغلب بهعنوان احساساتي و شيرين تعبير ميشوند، در واقع نشان از توانايي کسات در استخراج تنوع بيپايان از يک موضوع دارند.
اميلي اي. بيني، متصدي اين نمايشگاه، ميگويد: «در يک معنا، موضوع مادر و کودک براي دهههاي پاياني کسات همان اهميتي را داشت که نيلوفرهاي آبي براي مونه يا سيبها براي سزان داشتند. اين موضوع به دليل بار معنايي جنسيتي آن، به راحتي بهعنوان شيرين يا احساساتي ناديده گرفته شده، اما در حقيقت از نظر فرم بسيار دقيق و در گفتوگوي عميق با سنتها و با شيوهاي بسيار تجربي در استفاده از رنگ و فرم است.»

نمايشگاه «مري کسات در کار» از ۵ اکتبر ۲۰۲۴ تا ۲۶ ژانويه ۲۰۲۵ برگزار ميشود و توسط جنيفر اي. تامپسون، متصدي نقاشيها و مجسمههاي اروپايي و لاورل گاربر، دستيار متصدي چاپها و طراحيهاي موزه هنر فيلادلفيا، به همراه اميلي اي. بيني، متصدي ارشد لژيون افتخار سازماندهي شده است.
مري کسات (۱۸۴۴-۱۹۲۶) يکي از چهرههاي برجسته جنبش امپرسيونيسم فرانسوي و مشهورترين زن هنرمند زمان خود بود. او که ابتدا در آکادمي هنرهاي زيباي پنسيلوانيا آموزش ديده بود، تحصيلات خود را در اروپا ادامه داد و مهارتهاي استثنايي خود در طراحي را که در آن زمان ميان زنان هنرمند نادر بود، توسعه داد.
