نقاشي «زني در حال حمل زغالهاي افروخته» اثر پيتر بروگل پسر که در سال ۱۹۷۴ از موزه ملي گدانسک لهستان به سرقت رفته بود، پس از پنج دهه در موزهاي در استان ليمبورگ هلند شناسايي شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايرنا، پليس هلند با همکاري روزنامهنگاران و آرتور برند کارآگاه آثار هنري، موفق شد نقاشي دزديدهشده «زني در حال حمل زغالهاي افروخته» را که اثري از پيتر بروگل پسر محسوب ميشود، در موزهاي در استان ليمبورگ هلند کشف کند. اين نقاشي دايرهاي شکل که حدود سال ۱۶۲۶ خلق شده است، همراه با اثر ديگري از آنتوني ون دايک با عنوان «تصليب» در سال ۱۹۷۴ از موزه ملي گدانسک لهستان به سرقت رفت.
اين اثر زني روستايي را نشان ميدهد که در يک منظره آفتابي با انبر، زغالهاي مشتعل را حمل ميکند و در دست ديگر ديگي دارد. آرتور برند که در کشف آثار هنري سرقتشده سابقهاي طولاني دارد، اظهار داشت که پليس مخفي لهستان در دوران کمونيستي ممکن است در اين سرقت و همچنين مرگ يک شاهد پرونده نقش داشته باشد.
مطابق گزارشهاي آرشيوي لهستان، سرقت اين اثر احتمالاً در شب ۲۱ آوريل ۱۹۷۴ (۱ ارديبهشت ۱۳۵۳) رخ داده است. صبح روز بعد، کارکنان موزه متوجه تغييراتي در نحوه آويزان بودن نقاشي شدند، اما زماني که يکي از کارکنان خدماتي در روز چهارشنبه همان هفته، بهطور تصادفي قاب نقاشي را از ديوار انداخت، سرقت فاش شد. در بررسيهاي اوليه مشخص شد که قاب حاوي تصويري بريدهشده از يک مجله است، نه اثر اصلي.
تحقيقات پليس نشان داد که سارقان از داربستهاي ساختماني براي ورود به موزه از طريق پنجرهاي در طبقه دوم استفاده کردهاند. پليس مظنون بود که يک زوج جوان که چند هفته قبل تصويري از همين نقاشي را از يک مجله در کتابخانه بريده بودند، در اين سرقت نقش داشتهاند، اما هرگز موفق به شناسايي آنها نشد.
در همان زمان، روموآلد ورنر، مأمور گمرک لهستاني، گزارشي درباره احتمال خروج غيرقانوني آثار هنري از بندر گدنيا ارائه کرد. دو روز پس از کشف سرقت در موزه، جسد او در قبرستاني پيدا شد. برند معتقد است که اين قتل، نخستين سرنخ مهم در پرونده بود، اما با ورود سرويس امنيتي لهستان به تحقيقات، پرونده بهطور ناگهاني بسته شد.
در سال ۲۰۰۸، پليس لهستان به درخواست مدير موزه ملي گدانسک تحقيقات درباره اين سرقت را از سر گرفت، اما هيچ سرنخي به دست نيامد. برند اشاره کرد که تمام اسناد اوليه اين پرونده از بين رفته است.
کشف اين نقاشي زماني اتفاق افتاد که يکي از خبرنگاران مجله هلندي «ويند» هنگام پوشش يک نمايشگاه در موزه گودا، آن را شناسايي کرد. او با بررسي تصاوير قديمي دريافت که اين اثر مشابه نقاشي دزديدهشده بروگل است، اما براي اطمينان با برند تماس گرفت. برند با بررسي پنج نسخه ديگر از اين اثر، تأييد کرد که نقاشي يافتهشده همان نمونه سرقتشده است.
پس از تماس با موزه و پليس، تصاوير اين نقاشي براي مقامات لهستاني ارسال شد و بررسيهاي کارشناسي تأييد کرد که اين اثر، همان نقاشي مفقودشده است. پليس هلند اکنون در حال بررسي روند قانوني براي بازگرداندن آن به موزه ملي گدانسک است.
