نقاشي مسروقه قرن شانزدهمي در بريتانيا

يک نقاشي قرن شانزدهمي ايتاليايي به عنوان نقاشي مسروقه شناسايي شده است، با اين حال مالک کنوني آن از تحويل اين نقاشي امتناع مي‌کند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، يک نقاشي قرن شانزدهمي از «مدونا و کودک» پس از اينکه حدود نيم قرن پيش از موزه‌اي در شمال ايتاليا به سرقت رفت، بدون هيچ اثري ناپديد شد.

 «گاردين»‌ نوشت،‌ اکنون که اين نقاشي از بريتانيا سر درآورده است، در اختيار زني ساکن «نورفک» قرار دارد که حتي با وجود اينکه اين اثر در پايگاه‌هاي داده پليس به‌عنوان اثر هنري سرقت‌شده ثبت شده است، از بازگرداندن آن خودداري مي‌کند.

 اين اثر توسط «آنتونيو سولاريو»(Antonio Solario)، نقاش ايتاليايي خلق شده است که آثارش در گالري ملي لندن به نمايش درآمده و حاميانش شامل تاجري پارچه‌فروش از بريستول بودند که با ايتاليا تجارت مي‌کرد.

 اين نقاشي در سال ۱۸۷۲ ميلادي توسط موزه «بلونو»(Civic Museum of Belluno) خريداري شد و تا سال ۱۹۷۳ ميلادي در آنجا باقي ماند، تا اينکه در ميان چندين اثر ديگر هدف سارقان قرار گرفت. برخي از اين آثار مدت کوتاهي بعد در اتريش بازيابي شدند اما «مدونا و کودک» در نهايت به مالکيت «باربارا د دوزسا»(Barbara de Dozsa) درآمد که اکنون معتقد است اين اثر متعلق به اوست، تا حدي به اين دليل که همسر فقيدش، «بارون دُ دوزسا»، آن را در سال ۱۹۷۳ ميلادي با حسن نيت خريداري کرده است.

 اين زوج تا پيش از طلاقشان، اين نقاشي را در خانه قرن شانزدهمي‌شان، «عمارت ايست بارشام» نگهداري مي‌کردند؛ مکاني که گفته مي‌شود «هنري هشتم» از آن به‌ عنوان «کاخ کوچک روستايي‌اش» ياد کرده است.

 «د دوزسا» در سال ۲۰۱۷، ميلادي تلاش کرد اين نقاشي را از طريق يک خانه حراج محلي به فروش برساند اما اين نقاشي توسط فردي مرتبط با موزه «بلونو» شناسايي شد و او تأييد کرد اين اثر در فهرست «مهم‌ترين آثار تحت تعقيب» نيروهاي پليس، ازجمله اينترپل و کارابينيري ايتاليا قرار دارد.

 به‌دليل تأخيرهاي ناشي از قرنطينه‌هاي کرونايي، مقامات ايتاليايي نتوانستند اسناد لازم را که پليس بريتانيا درخواست کرده بود، ارائه دهند و در نتيجه، اين نقاشي در سال ۲۰۲۰ به «د دوزسا» بازگردانده شد.

 «کريستوفر مارينلو»(Christopher Marinello)، وکيل متخصص در امور هنري، بارها تلاش کرده است او را متقاعد کند که اثر را به مالک قانوني‌اش بازگرداند.

 اما «د دوزسا» به قانون «Limitation Act» سال ۱۹۸۰ استناد کرده است که بر اساس آن، اگر کسي اثري سرقت‌شده را بدون ارتباط با سرقت اصلي خريداري کند، پس از گذشت بيش از شش سال مي‌تواند به‌ عنوان مالک قانوني آن شناخته شود.

 مارينلو گفت: «اولين استدلال او اين بود که وقتي پليس بريتانيا اين نقاشي را به او بازگرداند، در واقع مالکيت قانوني آن را به او اعطا کرد. بنابراين، من به پليس نامه نوشتم و آن‌ها به‌طور رسمي پاسخ دادند که «ما به هيچ عنوان مالکيت اين نقاشي را منتقل نکرده‌ايم.»»

 وقتي از او پرسيده شد که چرا پليس اين اثر را مستقيماً به ايتاليا بازنگرداند، او پاسخ داد: «سؤال خوبي است. اين موضوع فقط نشان‌دهنده شکست نيروهاي اجراي قانون در کمک به ايتاليايي‌هاست. پليس بريتانيا گفت که اين زن مرتکب جرم نشده است، پس ما آن را به‌عنوان يک پرونده کيفري بررسي نمي‌کنيم. اين يک مسئله حقوقي مدني است.»

 «کارلو کاوالي»(Carlo Cavalli)، نماينده موزه «بلونو»، در نامه‌اي به «د دوزسا» نوشت: «اينکه نقاشي به شما بازگردانده شده به اين معنا نيست که شما مالک آن هستيد.»

 مارينلو، بنيان‌گذار سازمان بازيابي آثار هنري بين‌المللي است که بر آثار هنري سرقت‌شده يا غارت‌شده تمرکز دارد و دفاتري در لندن، ونيز و نيويورک دارد. يکي از موفقيت‌هاي پيشين او، بازيابي يک نقاشي از «ماتيس» بود که در سال ۱۹۸۷ از موزه هنر مدرن استکهلم به سرقت رفت و مکان آن به مدت ۲۵ سال نامشخص بود تا اينکه در لندن کشف شد.

 او معتقد است که يک دليل اخلاقي براي بازگرداندن اين نقاشي وجود دارد،  به‌ويژه با توجه به اينکه او از خود «د دوزسا» شنيده است که حتي آن را آن‌قدر دوست ندارد که روي ديوار خانه‌اش آويزان کند.

 «مارينلو» هيچ هزينه‌اي براي کار خود دريافت نمي‌کند و تنها از روي اعتقادش به اينکه اين اثر به مردم «بلونو» تعلق دارد، تلاش مي‌کند.

 «د دوزسا» اعلام کرده است که علاوه بر هزينه‌هاي نگهداري و بيمه، مجبور شده است ۶,۰۰۰ پوند هزينه حقوقي بپردازد تا اين مشکل را حل کند.

 «مارينلو» ادعا کرده است که از او شنيده اگر اين هزينه‌ها جبران شود، «د دوزسا» حاضر خواهد بود نقاشي را بازگرداند.

«مارلينو»‌ گفت: «همسرش در سال ۱۹۷۳ ميلادي نمي‌توانسته بيش از چند صد پوند براي اين نقاشي پرداخت کرده باشد. ارزش آن اکنون شايد بين ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ پوند باشد. اما او از همکاري خودداري مي‌کند مگر اينکه تمام ارزش آن را دريافت کند، درحالي‌که هرگز نمي‌تواند اين نقاشي را بفروشد. هيچ خانه حراج معتبري آن را نخواهد پذيرفت … کارابينيري اين اثر را در پايگاه داده خود ثبت کرده‌اند و هرگز آن را حذف نخواهند کرد. به‌محض اينکه اين نقاشي وارد ايتاليا شود، توقيف خواهد شد.»

 پليس «نورفک» اعلام کرد: «پليس نورفک طبق توصيه «مرجع مرکزي بريتانيا» (UKCA) اين نقاشي را به خانم د دوزسا بازگرداند، زيرا چندين سال گذشته و هيچ پاسخي از سوي مقامات ايتاليايي در رابطه با تحقيقات دريافت نشده است. ما اين نقاشي را بازگردانديم، اما به‌عنوان پليس، اين اقدام را در مقام قضايي انجام نداديم و هيچ‌گونه مالکيت قانوني براي آن اعطا نکرديم.»

 «د دوزسا» از اظهار نظر خودداري کرد.

پیمایش به بالا