کودکي به تابلوي ۵۰ ميليون يورويي «روتکو» در هلند آسيب زد

يک کودک در موزه‌اي در شهر روتردام هلند، به يکي از تابلوهاي ميليون‌ها يورويي «مارک روتکو»، هنرمند آمريکايي، آسيب رساند.

به گزارش گالري آنلاين، سخنگوي موزه بويمنس فان بونينگن اعلام کرد که در حال بررسي «مراحل بعدي» براي مرمت اثر «خاکستري، نارنجي بر زرشکي، شماره ۸» است.

به گفته سخنگوي موزه که با رسانه هلندي Algemeen Dagblad (AD) گفتگو کرده، اين آسيب در يک «لحظه غفلت» رخ داده است.

او در گفتگو با بي‌بي‌سي تأکيد کرد که آسيب «سطحي» بوده و «خراش‌هاي کوچکي در لايه بدون وارنيش (جلا) در بخش پاييني تابلو قابل مشاهده است.»

ارزش اين تابلوي آبستره، طبق گزارش روزنامه AD، تا ۵۰ ميليون يورو (۴۲.۵ ميليون پوند) برآورد شده است.

موزه اعلام کرد که «براي مشاوره در خصوص مرمت اثر، از متخصصان در هلند و خارج از کشور کمک گرفته شده» و در حال بررسي راهکارهاي مرمت است. همچنين ابراز اميدواري کردند که اين اثر در آينده دوباره به نمايش گذاشته شود.

سوفي مک‌الون، مدير بخش مرمت در شرکت Fine Art Restoration، گفت که تابلوهاي مدرن بدون وارنيش مانند آثار روتکو «بسيار آسيب‌پذير» هستند، چراکه به دليل ترکيب پيچيده مواد مدرن، نبود لايه محافظ و يکدستي رنگ‌هاي تخت، حتي کوچک‌ترين خراش‌ها به وضوح قابل تشخيص است.

او افزود: «در اين مورد، خراش لايه‌هاي سطحي رنگ مي‌تواند تأثير زيادي در تجربه بصري بيننده داشته باشد.»

تابلوي روتکو در «ديپوي» موزه — مخزن عمومي و قابل بازديد آثار — به عنوان بخشي از نمايشگاه «آثار محبوب مردم» نصب شده بود.

جاني هلم، مدير بازاريابي در شرکت مرمت آثار هنري Plowden & Smith، گفت اين اتفاق مي‌تواند براي موزه‌هاي بريتانيا مانند V&A East و موزه بريتانيا که به دنبال نمايش عمومي آرشيوهاي خود هستند، پيامدهايي داشته باشد. او افزود: «سؤال اينجاست که چنين رويدادي چه تأثيري بر تصميم موزه‌هاي ديگر براي باز کردن آرشيوهايشان خواهد داشت.»

هلم همچنين توضيح داد که مرمت آثار روتکو دشوار است، چون ترکيب مواد، رنگدانه‌ها، رزين و چسب‌هاي او پيچيده بوده و نبود وارنيش، اثر را در معرض محيط قرار مي‌دهد.

در حال حاضر مرمت‌گران در حال ثبت ميزان آسيب و بررسي نمونه‌هاي موفق قبلي در مرمت آثار روتکو هستند.

او گفت: «آثار روتکو انگار هميشه بدشانسي مي‌آورند — اين اولين بار نيست که يک اثر او آسيب مي‌بيند.»

Mark Rothko's 1958 painting Black On Maroon went back on display 18 months after it was vandalised

در سال ۲۰۱۲، تابلوي «سياه بر زرشکي» (۱۹۵۸) روتکو در گالري تيت مدرن لندن، توسط ووديمي‌يرژ اومانيتس عمداً مخدوش شد. او به دو سال زندان محکوم شد و بعدها از اقدام خود عذرخواهي کرد. هزينه مرمت آن اثر حدود ۲۰۰ هزار پوند برآورد شده بود و ۱۸ ماه طول کشيد تا مرمت آن به پايان برسد.

ريچل مايرتل، مدير بخش بيمه آثار ارزشمند در شرکت Aon، گفت: معمولاً بيمه‌نامه‌هاي آثار هنري، تمامي خسارت‌هاي فيزيکي از جمله آسيب‌هاي تصادفي توسط کودکان يا بازديدکنندگان را — با استثناهايي مشخص — پوشش مي‌دهد.

او افزود: در صورت آسيب، بيمه‌گر موزه يک کارشناس ارزياب خسارت آثار هنري را به محل اعزام مي‌کند تا ميزان آسيب، تصاوير دوربين مداربسته و راهکارهاي مرمت را بررسي کند.

موزه هنوز درباره اينکه مسئوليت خسارت تابلوي متعلق به دهه ۱۹۶۰ — که در دهه ۱۹۷۰ خريداري شده بود — برعهده چه کسي است، اظهار نظري نکرده است.

پيش از اين هم موزه بويمنس فان بونينگن، از بازديدکنندگاني که به آثار آسيب زده بودند، درخواست پرداخت خسارت کرده بود. در سال ۲۰۱۱، از يک توريست که ناخواسته روي اثر «کف زمين از کره بادام‌زميني» ساخته ويم تي. شيپرز پا گذاشته بود، خواسته شد که هزينه مرمت آن را پرداخت کند. سخنگوي وقت موزه گفته بود: «روند معمول اين است که در صورت آسيب به اثر هنري، فرد خسارت را جبران کند.»

تابلوي روتکو نمونه‌اي از نقاشي‌هاي «رنگ‌ميداني» است — سبکي که در آن از سطوح يکدست و بزرگ رنگي روي بوم استفاده مي‌شود.

در سال‌هاي اخير، چندين اثر هنري مدرن در هلند آسيب ديده‌اند. در نوامبر ۲۰۲۴، چند اثر چاپي از اندي وارهول، هنرمند پاپ‌آرت آمريکايي، در جريان يک سرقت ناموفق از گالري MPV در شهر اويسترويک آسيب ديد. در رويدادي ديگر، شهرداري يک شهر هلند اعلام کرد «احتمالاً» ۴۶ اثر هنري از جمله يک چاپ از اندي وارهول را هنگام نوسازي ساختمان به‌اشتباه دور ريخته است.

واکنش موزه‌ها به آسيب‌هاي اين‌چنيني متفاوت است. در اوت سال گذشته، يک پسر ۴ ساله به طور اتفاقي يک ظرف سفالي ۳۵۰۰ ساله را در موزه هخت اسرائيل شکست. در آن زمان، يکي از کارکنان موزه اعلام کرد که اين اتفاق را «موضوعي جدي» تلقي نمي‌کنند و خانواده کودک را به بازديد اختصاصي از موزه دعوت کردند.

پیمایش به بالا