مـــرز
امروزه در جهان معاصر يکي از چالشهاي پيش روي انسان موضوع “مرز” و مسائل وابسته به آن است. از آنجايي که سراميک نيز در محدودهاي ميان هنر و صنعت در نوسان بوده و در بسترهاي متنوعي چون نقاشي و مجسمه حضوري مؤثر داشته است و مرزي شفاف در حوزۀ هنر کاربردي و تجسمي نداشته است، آکادمي هنرهاي تجسمي " آد " در نظر دارد بعد از نمايشگاه شکستني دومين نمايشگاه سراميک بنيان را به " مرز " اختصاص دهد. اين نمايشگاه با هدف استفاده از ويژگيهاي سراميک براي پرداختن به دغدغههاي جهان معاصر پيرامون مرزها برگزار خواهد شد.
بيــانيه
مرز، بازتاب فاصلهاي است ميان سوژهها، يا ابژههايي که براساس يک قرارداد استوار شدهاند. در حقيقت، کار مرز فاصلهگذاري ميان اين و آن است. مرز ميتواند سرحدي از يک قلمرو يا نمادي از حاکميت را تعريف کند و اين در حالي است که محدود کردن اين واژه به حدود جغرافيايي و سياسي، امري است سهل که گوياي ديگر زوايا و معناي واقعي آن نيست. زواياي ديگري که ميتوان آنها را در بسياري از جنبههاي پنهان اما حياتي در زندگي فردي و جمعي انساني يافت، مرزهايي براي من و ديگري، جنسيتها، طبقات اجتماعي و شخصيتي، اخلاقيات، باورها، فرهنگها و همچنين مرزهايي ميان هنر و ناهنر، هنر و صناعت، رسانههاي هنري و…
تعيين مرزها تأثير بهسزايي در روابط انساني بهلحاظ جغرافيايي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و هنري داشته و دارد. انسانها زماني با مرزبنديهاي خود در بسياري از مسائل بهسوي جامعه پيشرفته گام برداشتهاند و گاه نيز با شکستن آن؛ شايد آنگاه که مرز انسانيت با مرزهاي جغرافيا، نژاد يا جنسيت تعيين شد، يا مرز اخلاق از کمالگرايي به نسبيگرايي تغيير جهت داد، يا مرزهاي مدرنيته با دوري از سنتها قرار داد شد، يا آنگاه که مرزهاي هنر از ناهنر تنها به زيبايي در اثر هنري تقليل يافت.
حال که درک ما از واژه مرز با مفاهيم متنوعي در هم تنيده شده است، در مقام يک انسان امروزي تا کجا و درچه عرصههايي قائل به مرزبنديهاي شفاف، يا فضايي مياني بهعنوان ناحيهاي مرزي هستيم؟ و آيا نياز به باز تعريف و طرح روايتي جديد از مرز وجود دارد؟
آکادمي هنرهاي تجسمي " آد " از هنرمندان دعوت ميکند با توجه به چالشهاي پيشرو در جهان معاصر در رابطه با معضلات يا اهميت وجود مرز و تعابير گوناگون از معناي گستردۀ آن، چه جغرافيا که دغدغۀ روز خاورميانه و اروپاست، يا ديگر جنبههاي آن با زبان هنر به اين مضمون بپردازند. زيرا معتقديم هنرمند امروزي ميتواند با ديدگاهي تأثيرگذار، حدود و حضور مرزها را به چالش کشيده يا آنها را براي جهان آرماني انسان تثبيت کند.
بيان يک نکته مهم
در اينجا لازم ميدانيم براي آشنايي بيشتر علاقمندان و هنرمندان، تعريف و معناي مورد نظر خود را از اصطلاح "سراميک بنيان" يا سراميک در تعريف گستردۀ آن ارائه کنيم. ابتدا تعريف تخصصي سراميک: سراميکها، بهلحاظ علمي به آن دسته از مواد معدني غيرفلزي گفته ميشوند که شکلپذير هستند و بعد از پخت بهلحاظ تغيير ماهيت شيميايي، سخت ميشوند. البته کلمه سراميک نامي است جامع براي تمام زير شاخه هاي خود اعم از سفال ، چيني و… که کاربردي وسيع دارد. اجسام سراميکي همچنين داراي ويژگيهاي خاص بصري بهلحاظ رنگ، بافت، جنسيت و صدا هستند که با در نظر گرفتن رويکرد تخصصي ميتوانند مرزبندي مشخصي نيز داشته باشند.
اما مقصود از سراميک بنيان ،يا سراميک در تعريف گستردۀ آن را ميتوان، شيئ، تصوير، صدا، يا ويژگيهايي دانست که، حس، ياد، خاطرهاي تاريخي يا منطقي از يک جسم سراميکي را براي مخاطب تداعي کند. بدين ترتيب، وفاداري به ذات سراميک، يا مخدوش کردن مرزهاي مستتر در اصول اوليه سراميک که در جهت گسترش تعريف سراميک گام بردارد را سراميک بنيان ميدانيم. در حقيقت از مهمترين مؤلفههاي يک اثر سراميک بنيان، وابستگي مفاهيم اثر به تعريف و منطق سراميک حتي بدون حضور فيزيکي آن است. از اينرو، آثار در اين نمايشگاه ميتواند شامل نقاشي، عکس، مجسمه، چيدمان، هنر اجرا و زمان مبنا باشد.
|
اهداف نمايشگاه:
|
اعضاي شوراي سياست گذاري سيما افتخاري راد، رجحانه حسيني حميد سوري هيربد همت آزاد، مهران هوشيار دبير: رجحانه حسيني |
اين نمايشگاه داراي سه بخش است: بخش گردآوري شده، بخش بينالملل، بخش فراخوان
بخش فراخوان:
اين نمايشگاه با در نظر داشتن ايجاد انگيزش در هنرمندان براي کاربردي وسيعتر از سراميک در حکم رسانهاي با قابليتهاي ويژه در حوزه تجسمي برگزار ميشود. بدينسبب، از هنرمندان علاقمند دعوت ميشود؛ در بخش فراخوان متناسب با تم و فضاي ذهني " مرز" با نمايشگاه سراميک بنيان همراه شوند.
شوراي انتخاب آثار بخش فراخوان
هليا دارابي سيامک دل زنده اميد قجريان کامبيز موسوي اقدم
telegram.me/ceramicbasedexhibition
