مژگان واليپور (مدير گالري والي) در گفتوگو با ايلنا؛ با اشاره به اينکه هنرجويان امروز خلاقيت ندارند، اظهار کرد: در آموزشگاهها و دانشگاههاي هنر روش و اصول هنر به هنرجو آموزش داده ميشود و هنرمند بايد با استفاده از اين اصول و براساس خلاقيتي که دارد؛ اثر هنري را خلق کند. اتفاقي که امروزه کمتر صورت ميگيرد اين است که خلاقيت در آثار هنري ديده نميشود و هنرجو از اصول تکراري و کليشهاي براي خلق اثر هنري استفاده ميکند.
او با بيان اينکه هنر يعني خلاقيت گفت: هنر يعني نوآوري و استفاده از المانهاي صحيح که متاسفانه امروزه در آثار هنري کمتر ديده ميشود.
مدير نگارخانه والي با بيان اينکه روند هنر تجسمي در سالهاي اخير مثبت بوده، ادامه داد: در سالهاي اخير باتوجه به شرايط اقتصادي نامناسب در کشور؛ هنر تجسمي بيشترين فعاليت خود را در بخشخصوصي انجام داده و خوشبختانه همين امر باعث رونق اين هنر شد. البته اين روند گاهي اوقات صعودي و گاهي اوقات هم خير با اين وجود باعث شد مسير هنر در بخشخصوصي فعالتر باشد. گرچه ما دوست داريم از حمايتهاي دولت در هنرهاي تجسمي نيز بهره بگيريم.
واليپور در بخش ديگري از صحبتهايش با اشاره به تاسيس گالريهاي جديد در هفتههاي اخير گفت: همانقدر که افزايش و تاسيس گالريها ميتواند براي اهالي تجسمي اتفاق خوبي باشد اما اگر اين افزايش براساس ضوابط و اصول مشخصي نباشد به همان اندازه نيز ميتواند به هنر تجسمي آسيب برساند. بيشک افزايش گالريها در سالهاي اخير به ويژه ماههاي اخير؛ به دليل رونق اقتصادي است که در فضاي هنرهاي تجسمي شکل گرفته است.
او ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که متولي هنر در کشور است بايد ضوابط و قوانين مشخصتري در رابطه با تاسيس گالريها داشته باشد و تنها به آمارها توجه نداشته باشد چراکه ضربهاي که از اين طريق ممکن است به هنر و بخشخصوصي شاغل در اين بخش، وارد ميشود ميتواند بسيار نگران کننده و جبرانناپذير باشد.
مدير نگارخانه والي تاکيد کرد: معتقدم 50 درصد صاحبان برخي گالريها اگر احساس کنند که تجارت هنرهاي تجسمي با مخاطره مواجه ميشود هيچگاه اقدام به تاسيس گالري نميکنند چراکه اغلب اين افراد سرمايهگذاراني هستند که براي سود مالي بيشتر و استفاده بهينه از شرايط اقتصادي هنرهاي تجسمي در اين بخش سرمايهگذاري کردهاند البته سرمايهگذاراني هم هستند که بهبود وضعيت هنرهاي تجسمي براي آنها مهم است و براي حمايت از هنرمند در اين بخش فعاليت و سرمايهگذاري ميکنند. نميدانم تا چه زماني قرار است اين روند ادامه داشته باشد و چند نفر قرار است در فروش يک اثر هنري نقش داشته و سهيم باشند؟!
واليپور تصريح کرد: متاسفانه در حال حاضر يک موجي در فضاي هنرهاي تجسمي راه افتاده و بسياري از هنرمندان مطرح نيز آن را همراهي ميکنند. در اين جريان ميبينيم يک فرد به عنوان ديلر براي اعتبار بخشيدن به يک ملک و ساختمان در قسمتي از فضاي آن ساختمان گالري راهاندازي ميکند و با برگزاري مهمانيها آن مکان را به عنوان يک نگارخانه معرفي ميکند و پس از برگزاري دو يا سه نمايشگاه تعطيل ميشود. همين فرد با مجوز وزارت ارشاد دوباره در مکان ديگري نگارخانه ديگري راهاندازي ميکند. اين افراد از پتانسيل هنر تجسمي سوءاستفاده ميکنند و اين به ضرر فضاي هنري کشور است.
او همچنين به پيشرفت و نابودي يک هنرمند توسط برخي گالريداران اشاره کرد و گفت: برخي از اين افراد با حمايتهاي نابجا از يک هنرمند او را مشهور ميکنند و متاسفانه ناگهان حمايت خود را قطع ميکنند و اين مسئله باعث ميشود هنرمند نابود شود.
مدير نگارخانه والي با بيان اينکه خريد و فروش آثاري هنري وظيفه گالري است اما مهمترين وظيفه آن فرهنگسازي است، تصريح کرد: گالريها در گذشته يک مکان فرهنگي و هنري بودند اما در حال حاضر به يک مکان اقتصادي هنري تغيير هويت داده و اصل فرهنگسازي و تقويت فرهنگ جامعه که مهمترين موضوع در گالريها بود از بين رفته است و متاسفانه بيشتر مسئولين فرهنگي ما نيز ترجيح ميدهند در گالريهايي حضور يابند که به خاطر پولشان اعتبار دارند.
او گفت: درصدد هستيم انجمن صنفي گالريداران و نگارخانهها را افتتاح کنيم که با توجه به بروکراسيهاي اداري اميدوارم زودتر بتوانيم انجمن را راهاندازي کنيم.
واليپور درباره انتظارات گالريداران به عنوان بخشي از جامعه هنرهاي تجسمي از وزير تازه ارشاد گفت: هيچ شناختي نسبت به وزير جديد ندارم و سياست کاري ايشان را نميدانم اما به عنوان بخشي از جامعه هنري کشور انتظار داريم تا هر فردي که در راس فرهنگ و هنر کشور است نگاه دلسوزانه و پدرانهاي به هنر و فرهنگ کشور داشته و نگاه اقتصادي به هنرمند و فرهنگ و هنر اين کشور نداشته باشد.
او ادامه داد: بخشخصوصي وظيفه اقتصادي خود را در حوزه فرهنگ و هنر به خوبي و درستي انجام ميدهد و ما انتظار داريم بخش دولتي نيز وظيفه حمايتي خود را بايد به خوبي و به نحو احسن انجام دهد تا نياز به رابطه و .. براي حضور دعوت يک مسئول دولتي براي بازديد از نمايشگاه يک هنرمند شهرستاني که پتانسيل پايتخت را ندارد اما آثارش بينظير است؛ نداشته باشيم.
مدير نگارخانه والي تصريح کرد: متاسفانه حوزه هنرهاي تجسمي در کشور ما از جوانان مستعد و هنرمندي که در شهرستانها فعاليت ميکند حمايتي نميکند. نگاهي که امروز به جامعه تجسمي ميشود نگاه پول و ثروت است نه حتي نگاه اقتصادي چه برسد به اينکه نگاه حمايتي به اين حوزه داشته باشند.
