به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا؛ عليرضا سميع آذر (مدير حراج تهران) در حاشيه بازديد از غرفه خبرگزاري ايلنا در بيست و دومين دوره نمايشگاه بينالمللي مطبوعات؛ با اشاره به انتقال آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر به آلمان و ايتاليا اظهار کرد: من هم مانند جامعه هنري نگرانيهاي زيادي نسبت به اين پروژه دارم و در مجموع مطمئن نيستم که دستاوردهاي اين پروژه بيش از نتايج منفي آن باشد.
او با بيان اينکه در جريان جزئيات اين پروژه قرار ندارد، ادامه داد: تا جايي که از طريق رسانهها اطلاع دارم اين پروژه مراحل اوليه ازجمله عقد قرارداد و اعلامهاي عمومي آن در خارج و داخل کشور صورت گرفته و مانند تيري است که از کمان خارج شده و تنها کاري که در حال حاضر ميتوانيم انجام دهيم اين است که منتظر بمانيم و دعا کنيم تا ختم به خير شود.
مدير حراج بزرگ تهران افزود: اينکه ما آثارمان را در تعداد کم و در بلندمدت به موزههاي معتبر دنيا امانت دهيم بسيار امر صحيحي است و سالهاست که انجام ميشود و در زماني که مديريت موزه را برعهده داشتم 16 مورد امانتسپاري داشتيم و آثار موزه را به نمايشگاههاي مهم دنيا ارسال کرديم و اين بسيار خوب است که ما هم در رويدادهاي هنري دنيا مشارکت داشتيم.
سميع آذر با اشاره به نمايشگاه بزرگ سورئاليستها خاطرنشان کرد: اين نمايشگاه در سه کشور انگليس، فرانسه و آلمان برگزار شد و دو اثر از موزه هنرهاي معاصر همراه اين نمايشگاه بود و آثار ما به عنوان کشوري خارج از دنياي غرب در کنار مهمترين آثار موزههاي آمريکا و اروپا به نمايش درآمد و اين بسيار غرورانگيز بود البته اين فرصت در نمايشگاههايي از آثار هنرمنداني چون اندي وارهول، فرانسيس بيکن و … بوجود آمده بود.
او با بيان اينکه ميتوانست اين روند ادامه پيدا کند، گفت: معتقدم نمايش تعداد بسياري از آثار که از مهمترين آثار ما نيز است در يک نمايشگاه ايدهاي فاقد خلاقيت است و قطعا شانس نمايش بعدي آثار را به صورت انفرادي کم ميکند چراکه اين آثار ديگر آثار ديده نشده نيستند.
سميع آذر تصريح کرد: به هر حال اين تصميمي است که گرفته شده و نميدانم چه مقدار براساس کار کارشناسي بوده البته به صداقت و حسن نيت مسئولان ايمان دارم و مطمئنم براساس خير و صلاح اين کار صورت گرفته و اينکه در نهايت نتايج اين اقدام چقدر مثبت ميتواند باشد جاي بحث دارد.
او در بخش ديگري از صحبتهايش درباره شائبههايي که درباره حراج تهران وجود دارد، گفت: هر حراج آثار هنري که برگزار ميشود در وهله اول سعي دارد تا از بهترين آثار براي ارائه در حراج استفاده کند و موفقيت يک حراج متضمن گردآوري آثار خوبي است که در دسترس مجموعهداران و خريداران نيست و آنها مجبورند براي خريداري آنها در حراجيها شرکت کنند و آن اثر را به يک قيمت بالاتر در يک مزايده خريداري کنند بنابراين وقتي يک اثر خوب را پيدا کنيم ما به سراغ آن ميرويم و اگر حراج تهران موفقيتي داشته در گروي اين بوده که ما آثاري را پيدا کرديم که شايد خريداران نميتوانستند آنها را پيدا کنند و اگر اثر خوبي بوده و ما به سراغ آن نرفتيم بسيار حيرتانگيز است.
او با بيان اينکه ما آثاري که مطئن نيستيم در حراج موفق باشند را وارد اين چرخه نميکنيم، گفت: افرادي هستند که تعريف درستي از حراج ندارند و تصور ميکنند که حراج مجموعهاي است از آثاري که ما آنها را بدون هيچ ارزيابي انتخاب کرديم و عدهاي نيز مجبورند آنها را خريداري کنند. چنين راهبردي در هيچ جاي دنيا متداول نيست. مارکت هنر با اقبال زياد مواجه شده و ما سعي ميکنيم اين آثار کمياب را پيدا کنيم و در حراج ارايه کنيم.
او در پاسخ به اين سوال که آيا حراج مارکت را به يک سمت و سوي مشخص و مورد نظر خود سوق ميدهد، گفت: حراجها در نقطه پايان معرفي آثار و هنرمندان قرار دارند و نه در نقطه آغاز و کساني که شروع کننده و معرف هنرمندان هستند و چهرههايي را کشف ميکنند گالريها و موزهها هستند و درنهايت هنرمنداني که کرارا در گالريها مطرح شدند و مارکت خوبي پيدا کردند در حراج شرکت ميکنند و اصلا اينگونه نيست که هنرمندي کار خود را با حراج آغاز کند و پس از آن وارد گالريها شود. حراج در حقيقت يک صحنه رقابت است.
او با اشاره به اينکه حراج محلي براي شناسايي هنرمندان کشف شده است، اظهار کرد: اين هنرمندان کساني هستند که مجموعهداران به دنبال آثار آنان هستند و به دليل کميابي بايد در يک مزايده و با قيمت بالاتر آن آثار را خريداري کنند. ما ميدانيم کدام هنرمندان در گالريهاي تهران موفق بودند و به عنوان چهرههاي شناخته شده تثبيت شده هستند و ما تنها ده درصد افراد را به اين صورت معرفي کرديم البته اين افراد نمايشگاههاي موفقي داشتند.
مدير حراج تهران با بيان اينکه قيمت آثار هنري در حال افزايش است؛ گفت: آثار هنري توسط برخي افراد در گذشته با قيمت اندکي خريداري شده و امروز توسط کلکسيونر به قيمت بسيار بالاتري به فروش ميرسد و اگر هنرمند آن اثر در قيد حيات باشد قطعا امروز اثرش را ميتواند به همان قيمت بالاتر به فروش برساند و اين سودي نيست که فقط در جيب مجموعهدار برود البته مجموعهدار نيز مطمئن نبوده که اين کار به اين قيمت ميرسد و از هنرمندان زيادي آثاري با قيمت ارزان خريداري شده اما تنها بعضي از آثار افزايش قيمت دارند. اين مسئله در همه جاي دنيا متداول است و عدهاي هستند که آثاري را خريداري ميکنند و سالها صبر ميکنند و بعد آن را به قيمت بالايي ميفروشند حضور اين افراد متضمن شکوفايي اقتصاد هنر است.
او ادامه داد: مسئلهاي که باعث خوشحاليست اين است که اين افراد به جاي ملک و زمين؛ اثر هنري خريدهاند و هنر به يمن خريد اين افراد افزايش پيدا کرده است و از سود آن هم هنرمند و هم خريداران بهرهمند ميشوند و ما نميتوانيم بگوييم کسي اثر هنري را نخرد تا سودي نبرد و انتظار داشته باشيم که اقتصاد هنر پيشرفت کند.
سميع آذر درباره احتمال حضورش در مجموعه دولت با روي کار آمدن آقاي صالحي اميري گفت: نميخواهم به کار دولتي بازگردم.
او درباره عملکرد موزه هنرهاي معاصر پس از اتمام مديريت خود در آن گفت: قدرداني ميکنم از تمام زحماتي که مديران موزه بخصوص مدير فعلي آن انجام داده چراکه کارهاي بسيار ارزشمندي انجام شده و من که خود در گذشته متصدي چنين امري بودم ميدانم که نگهداري موزه نيازمند همت تلاش و ممارست فراوان است و زبان قدرشناسي کم و انتقاد بسيار است بنابراين هميشه قدردان هستم.
او درباره مرمت آثار گنجينه نيز خاطرنشان کرد: تا زماني که من در موزه مسئول بودم آثار هنري به شکل نگرانکنندهاي آسيب نديده بودند چراکه شرايط آب و هوايي تهران براي نگهداري آثار هنري مساعد است و با بودجه نه چندان قابل توجهي هر از چندگاهي مرمت ميشند البته بايد رسيدگيها بيشتر باشد چراکه اينها ثروت ملي ما هستند و اگر امانتسپاري صورت بگيرد فرصت خوبي براي مرمت آثار است اما نگراني عمده ما بيشتر براي ميراث فرهنگي و آثار باستانشناسي ماست.
