در گفت‌وگو با مدير گالري طراحان آزاد مطرح شد؛ هنرمندان از گالري‌ها عقب مانده‌اند/ خطر در کمينِ آثار هنري

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا، اين روز‌ها افتتاح گالري‌هاي جديد يکي از تازه‌ترين و داغ‌ترين موضوعاتي است که در اخبار هنرهاي تجسمي به گوش مي‌رسد و هر هفته شاهد افتتاح يک گالري جديد هستيم. اين مسئله اگرچه اتفاق بسيار خوبي است اما بايد ديد افتتاح اين گالري‌ها که به مدد فروشگاه‌ها و کافي‌شاپ‌ها مخاطب را جذب مي‌کنند؛ چه اندازه در ترويج هنر معاصر و معرفي هنر تجربي به مخاطب موثرند؟

رزيتا شرف‌جهان (مدير گالري طراحان آزاد) درباره آغاز به کار گالري‌هاي تازه در هفته‌هاي اخير، اظهار کرد: معتقدم بايد اين موضوع را مثبت ارزيابي کنيم چراکه هر چه تعداد مراکز فرهنگي و هنري در يک شهر بزرگ بيشتر باشد اتفاق خوبي است، البته ممکن است گالري‌داري براي کساني که به تازگي شروع مي‌کنند کار ساده‌اي بيايد و بعد از مدتي با برپايي يک يا دو نمايشگاه اين مراکز تعطيل شوند؛ اين موضوع هيچ ايرادي ندارد چراکه درنهايت رويکرد بسيار خوبي‌ست که باعث معرفي هرچند مقطعي هنر مي‌شود.

مدير گالري طراحان آزاد با بيان اينکه اين گالري‌ها عمدتا بر محور تجارت شکل مي‌گيرند؛ گفت: امروزه بيشتر گالري‌ها علاوه براينکه جنبه سرگرمي دارند؛ باعث معرفي هنر معاصر مي‌شوند که از يکسو بسيار مثبت است و ازسوي ديگر بيشتر بر اقتصاد محوريت دارد.

او تاکيد کرد: مسئله مهم اين است که گالري‌داران کم‌تجربه چه اندازه مي‌توانند هنر کشور و هنرمندان جوان را در مسير صحيح قرار دهند و تنها رويکرد تجاري صرف به هنر نداشته باشند چراکه تجارت همانگونه که براي هنر ضروري‌ست؛ خطرناک هم هست.

شرف‌جهان بيان کرد: يکي از راه‌هايي که مي‌توان مانع بروز اين خطر شد؛ وجود جايگزين‌هايي براي اين مسئله است. ايجاد مراکزي مانند مراکز مستقل و تجربي تا بتواند هنر تجربي را حمايت کند و تنها حول محور خريد و فروش تمرکز نداشته باشد.

او با اشاره به معيارهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي اخذ مجوز گفت: در گذشته ازجمله معيارهاي وزارت ارشاد اين بود که متقاضي يا فارغ‌التحصيل يک رشته هنري باشد يا به صورت تجربي در اين رشته فعاليت داشته باشد اما بعد‌ها صاحبان خيلي از گالري‌هايي که کار را آغاز مي‌کردند؛ اين دو معيار را نداشتند و ممکن بود تنها به اين دليل که گالري‌دار تجربه کارهاي تجاري دارد، وارد اين عرصه شده باشد.

اين فعال هنرهاي تجسمي با بيان اينکه معيارهاي دقيقي امروز براي بازگشايي گالري وجود ندارد، گفت: بهتر است معيارهاي مشخصي تدوين شود و در تدوين اين معيار‌ها نيز از نظرات کار‌شناسان اين حوزه يعني انجمن‌هاي هنري، ‌گالري‌داراني که سال‌هاست در اين حيطه مشغول فعاليت بوده و البته الگوي سالمي در اين زمينه هستند همچنين از هنرمندان مستقل استفاده کنند تا با معيارهاي صحيح‌تري مجوز داده شود و شاهد بازگشايي گالري‌هايي که صرفا بر مبناي تجارت شکل مي‌گيرند؛ نباشيم.

شرف‌جهان با بيان اينکه افزايش تعداد گالري‌ها باعث رقابت در اين عرصه مي‌شود، تصريح کرد: رقابت بين گالري‌داران باعت مي‌شود کارهاي بهتري ارائه شده و معرفي هنرمندان بيشتري را شاهد باشيم. خوشبختانه اين مسائل در بيست سال اخير بسيار بهتر شده اما بايد اين موضوع را درنظر بگيريم که در مقابل روند افزايشي گالري‌ها؛ اين همه هنرمند شاخص نداريم تا بتوانيم هر هفته آثار شاخصي را ارائه دهند.

او با بيان اينکه بايد به جوان‌ها نيز ميدان داده شود، خاطرنشان کرد: معتقدم امروزه به کارهاي تجربي ميدان داده نمي‌شود. ما در خيلي از گالري‌ها آثار هنرمندان جوان را مي‌بينيم اما تمام اين هنرمندان از الگوهايي تبعيت مي‌کنند که بازار به آن‌ها ديکته مي‌کند و اين باعث خستگي مخاطب مي‌شود چراکه از لحاظ مفهوم، مديا و… نکته تازه‌اي ندارد و هدايت شده به سمت کالايي شدن و در جهت مارکت پيش مي‌رود.

او با بيان اينکه مخاطب از تکرار خسته شده، ادامه داد: مديا مي‌تواند تنوع داشته باشد و اين تنوع در کارکردش در جامعه بسيار موثر باشد به‌طور مثال مدياي "ويديو" و "آديو" مي‌تواند با مخاطب ارتباط بهتري برقرار کند.

مدير گالري طراحان آزاد با طرح اين مسئله که بايد به فکر حل اين مشکل باشيم، گفت: نمي‌توان اين موضوع را با تصويب و تعيين مقررات و ضوابط برطرف کرد چراکه اين موضوع باعث دستوري شدن و اعمال سليقه‌ مي‌شود. اين مسئله چيزي نيست که از طرف نهاد يا ارگان و سازماني به گالري‌دار ديکته شود بلکه معتقدم از طرف مخاطب اين مشکل حل مي‌شود.

شرف‌جهان ادامه داد: وقتي در طي نمايشگاه‌هاي متعدد مخاطب کمتر مي‌شود گالري‌دار به اين فکر واداشته مي‌شود که علت اين کاهش مخاطب براي چيست. معتقدم يک طرف اين قضيه هنرمند است و يک طرف مخاطب و از همه مهم‌تر سياستگذاران بازار هنر است که چگونه سطح هنر را تنزل مي‌دهد و خود را به يک سطح عمومي نزديک مي‌کند.

او با تاکيد براينکه بيش از ۸۰ درصد گالري‌ها بر محور خريد و فروش هنر اداره شده و بهترين هنرمند هم که وارد اين گالري‌ها مي‌شود تبديل به هنرمند بازاري مي‌شود؛ بيان کرد: اميدوارم سياست‌هايي از طرف وزارت ارشاد يا وزارت علوم در دانشگاه‌ها اعمال شود تا از هنر تجربي بيشتر حمايت شده و فرصت‌هايي ايجاد شود تا هنرمندان جوان هم بتوانند نمايشگاه‌ يا ورکشاپ‌ برگزار کنند چراکه نمي‌توان اين موضوع را فقط از گالري‌داران انتظار داشت.

شرف‌جهان در پايان گفت: در دهه ۶۰ و در زماني که ما دانشجو بوديم تنها موضوعي که براي ما اهميت نداشت مسئله خريد و فروش بود و اصلا اين موضوع محلي از اعراب براي ما نداشت اما امروز همه چيز تغيير کرده و جوانان از به فروش نرفتن آثارشان گلايه دارند در حالي‌که ما سال‌ها کار نمي‌فروختيم و فقط براي خودمان کار مي‌کرديم و به فروش فکر نمي‌کرديم. دانشجويي که امروز فارغ‌التحصيل مي‌شود دوست دارد از اين طريق امرار معاش داشته باشد البته اين‌‌ها نکات بسيار خوبي است اما اينکه برچه اساسي اين اتفاق مي‌افتد و چه بهايي براي آن پرداخت مي‌شود قابل تامل است.

پیمایش به بالا