“دوشان” تفکر قراردادي پروسۀ هنري و بازاريابي هنر را به چالش کشيد

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا، مارسل دوشان در  ۲۸ ژوئيه ۱۸۸۷ در فرانسه متولد شد او در خانواده‌اي اهل فرهنگ و هنر رشد کرد. خواهر و برادران او نيز هنرمند بوده و خانه‌شان مملو از نقاشي‌هاي اميل نيکول پدربزرگ مادري‌اش بود.

او در کودکي به خواهرش سوزان بسيار نزديک بود اما به همراه دو برادرش خانه را ترک کرد و در روان به مدرسه رفت. دو جايزه‌اي که در سالهاي 1903 و 1094 براي نقاشي‌هايش گرفت او را براي هنرمند شدن مصمم‌تر کرد.

7

در مدرسه معلمش که بسيار سعي داشت شاگردانش را از امپرسيونيسم و پست امپرسيونيسم و ديگر جنبش‌هاي هنري آونگارد دور نگه دارد؛ به او نقاشي آکادميک را آموخت.

اما دوشان بيشتر سبک برادرش ژاک ويلن را که سبکي سيال و برنده بود؛ تقليد مي‌کرد. او در ۱۴ سالگي اولين فعاليت جدي هنري‌اش را آغاز کرد و نقاشي‌هايي با آبرنگ از سوزان در حالت‌هاي مختلف و در حال انجام کارهاي گوناگون مي‌کشيد. در تابستان همان سال منظره‌هايي هم به سبک امپرسيونيست‌ها با رنگ و روغن نقاشي کرد.

دوشان به شيوهٔ سزان و فووها کارش را شروع کرد و سرانجام به مضمون‌هاي سمبوليستي روي آورد. او به برکت نفوذ برادرانش که هر دو ده سالي از او بزرگترند و قبلاً به جنبش پيشتاز پيوسته‌اند آثارش را نه فقط در سالن مستقلان بلکه همچنين مرتباً در سالن پاييز به نمايش گذاشت.

8

دوشان تفکر قراردادي درباره پروسۀ هنري و بازاريابي هنر را به چالش کشيد. البته نه چندان با نوشتن مقاله بلکه با انجام فعاليت‌هاي خرابکارانه به عنوان اثر هنري و نامگذاري آن به نام‌هاي متناقض. دوشان به نسبت آثار هنري اندکي توليد کرده‌ اما در همين آثار اندک جنبش‌هاي هنري آوانگارد زمانۀ خود را به سرعت پيموده است.

او پيشگام راستين مدرنيسم پساکلاسيک است. تحول هنري مارسل دوشان که آندره برتون او را زيرک‌ترين هنرمند سدهٔ بيستم ناميد؛ فقط در متن اوضاع هنري حاکم بر پاريس در واپسين دههٔ پيش از جنگ جهاني اول قابل فهم است. پس از جنجال‌هايي که با نمايش آثار کوربه، مانه و امپرسيونيست‌ها به پا شد، ميان هنر رسمي که هنوز وامدار سنت آکادمي‌ها بود و کار هنرمندان جوان پيشرو که از اين سنت روي گردانده و در جستجوي مضمون‌ها و وسايل جديد بازنمايي بودند، شکافي ژرف پديد آمد. با وجود اين، زماني که انقلابيون قبلي به خاطر دستاوردهايشان مورد توجه قرار مي‌گرفتند، اين عقيده در محافل هنري رواج مي‌يافت که هر هنر پرمعنا و هدفمندي که سرانجام معيارهاي «سليقهٔ خوب» را مي‌سازد، اصلاً نوآورانه و نقض‌کنندهٔ معيارهاي حاکم است. به عبارت ديگر، راه افتخار؛ راه به سوي قلهٔ خدايان موزه‌ها؛ از هنر پيشتاز مي‌گذرد.

بر اساس يک نظرسنجي هنري، کاسه توالت مارسل دوشان (duchamp fountain) تاثيرگذارترين اثر هنري مدرن دنيا در تمامي دوران نام گرفته‌است.

6

اين نقاش فرانسوي‌ـ آمريکايي در 2 اکتبر 1968 در گذشت. او نقاش و مجسمه‌سازي بود که آثارش را بيشتر با سبک‌هاي دادائيسم و سوررئاليسم مرتيط مي‌دانند. آثار دوشان در گسترش هنر غرب پس از جنگ جهاني اول تأثيرگذار بود.

منتقدان هنري درباره اين هنرمند مي‌گويند؛ نقاش مدرن بين دو نقطه نهايت زيسته است: مارسل‌دوشان از آن دسته نقاش‌هايي است که بزرگترين تاثير را بر عصر ما گذاشته‌. آثار او نفي تصور مدرن از اثر است. در آثار دوشان فضا طي طريق مي‌کند، آميخته مي‌شود و به اسبابي فلسفي و خنده‌آور تبديل مي‌گردد تاخير را در مقابل جنبش مي‌گذارد و استهزا را در مقابل تاخير قرار مي‌دهد.

از اين هنرمند تابلويي با عنوان"بررسي شيشه (ليوان) بزرگ" در اندازه 13.5 x 21 cm در سال 1914 – 15 به تصوير کشيده است.

9

پیمایش به بالا