دلايل موافقان و مخالفان ارسال گنجينه موزه هنرهاي معاصر به آلمان و ايتاليا؛ اگر دولت روحاني راي نياورد؛ تکليف چيست/شايد آثار مصادره يا کپي شو

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا، با نزديک شدن به زمان ارسال آثار به تور نمايشگاهي آلمان و ايتاليا و مبهم بودن اين قرارداد و نگراني‌هاي هنرمندان در خصوص چگونگي اين تور نمايشگاهي، موزه هنرهاي معاصر عصر ديروز (سه‌شنبه ششم مهرماه) نشستي با نمايندگان انجمن‌هاي هنري، گالري‌داران و جمعي از هنرمندان براي پاسخگويي به سوالات انجمن‌هاي هنري در محل موزه هنرهاي معاصر برگزار کرد.

در ابتداي اين جلسه مجيد ملانوروزي (رئيس موزه هنرهاي معاصر) با بيان اينکه هرچه ارتباط انجمن و موزه نزديک‌تر باشد به نفع جامعه است، اظهار کرد: باتوجه به سوءتفاهم‌هايي که ايجاد شده؛ فضاي نامناسبي ايجاد شده و سعي داريم با احترام به جامعه هنري اين شرايط را آرام کنيم.

معرفي 5 موزه ملي در آلمان براي نمايش آثار

او با بيان اينکه در دوره مديريت آقاي شالويي (مدير سابق موزه هنرهاي معاصر) قراردادي با وين منعقد شده بود، افزود: در ابتدا موزه وين درخواست 80 تا 100 اثر از آثار گنجينه موزه‌ هنرهاي معاصر را داشت و بعد از بررسي به 40 اثر تقليل يافت اما به دليل وجود تحريم‌ها و مبحث بيمه اين اتفاق نيفتاد. وقتي يک موزه آثاري را به موزه ديگري امانت مي‌دهد پول بين موزه‌ها رد و بدل نمي‌شود و درصورتي هزينه از موزه‌ دريافت مي‌شود که آثار در درازمدت مثلا 4 يا 5 سال در اختيار آنان قرار بگيرد.

رئيس موزه هنرهاي معاصر با بيان اينکه موضوع امانت آثار گنجينه را با موزه فرانکفورت مطرح کرديم، گفت: مسئولان موزه فرانکفورت به شدت علاقمند بودند تا آثار گنجينه را از ما به امانت بگيرند، پس از بازگشت؛ هزينه‌هاي اين سفر را بررسي و محاسبه کرديم و مبالغي که براي بسته‌بندي، ارسال و … برآورد شده بود معادل دو ميليون يورو بود و الان به دو ميليون و 300 هزار يورو رسيده است.

ملانوروزي با اشاره به اينکه اين هزينه‌ها را مي‌توان از طريق درآمدها و اسپانسر تامين کرد، گفت: ما اصرار داشتيم در کنار نمايش آثار خارجي آثار ايراني را نيز به نمايش بگذاريم و محاسبه کرديم اگر هر بليت به قيمت 6 يا 7 يورو به فروش برود حدود دو ميليون و 400 هزار يورو درآمد دارد و تقريبا با هزينه‌هاي آن برابر است اما با صحبت‌هايي که با خانم و آقاي ديبا داشتيم؛ اين موضوع منتفي شد.

او به حضور وزير فرهنگ‌ آلمان در ايران اشاره کرد و توضيح داد: وزير فرهنگ آلمان در زمان برگزاري نمايشگاه “اتوپينه” در تهران تمايل داشت اين تبادل بين موزه‌هاي دولتي آلمان و ايران و در برلين صورت گيرد و 5 موزه دولتي آلمان را به ما معرفي کرد و گفتند علاوه بر تامين هزينه‌ها مي‌توانند بخشي از درآمد موزه را به ما پرداخت کنند.

مدير مرکز هنرهاي تجسمي بيان کرد: پس از بازديد از گنجينه موزه؛ وزير فرهنگ آلمان در کشور متبوعش مصوبه‌اي را تصويب کرده بودند و در آن آمده بود که آثار غربي در گنجينه موزه هنرهاي معاصر ايران در حال صدمه ديدن است و براي اينکه آثار از بين نرود اين آثار براي نمايش به آلمان برود. در نهايت نيز وزير فرهنگ آلمان دوباره به ايران آمد و گفت مبلغ يک و نيم ميليون يورو؛ علاوه بر 50 درصد از فروش بليت که صرف هزينه‌هاي انتقال مي‌شود؛ به ما پرداخت کنند.

ملانوروزي با اشاره به اينکه آلمان موزه قطار در هامبورگ را معرفي کرد، تصريح کرد: قرار بود در سال 2016 آثار براي نمايش به اين موزه برده شود که پس از بازديد متوجه شديم سالن‌هاي اين موزه که در حقيقت ايستگاه قطار است بسيار تاريک بوده و براي نمايش آثار ايراني مناسب نيست بنابراين تصميم گرفتيم موزه هدف را تغيير دهيم و موزه ملي برلين را براي اين منظور انتخاب کرديم. تعداد آثار از ابتدا مشخص بود، آثار خارجي را آنها انتخاب کردند همچنين تصميم گرفتيم آثار ايراني توسط ما برگزيده شود.

مرادخاني مسئول تور نمايشگاهي شد

او با بيان اينکه بروز برخي اتفاقات باعث شد تا اين نمايشگاه با تاخير برگزار شود؛ گفت: حضورم در نمايشگاه هلوکاست و انتشار اخبار آن و واکنش جبهه سبز آلمان نسبت به اين حضور همچنين تاخير در تامين بودجه از طرف آلماني باعث شد تا زمان برگزاري نمايشگاه جابجا شده و دو سال به تعويق بيفتد.

رئيس موزه هنرهاي معاصر ادامه داد: پس از برپايي جلسات متعدد و تعيين آقاي مرادخاني به عنوان مسئول اين نمايشگاه؛ موضوع ما خاتمه پيدا کرد و چندي پيش رئيس موزه آلمان به ايران آمد و شرايط دوباره رونق گرفت و تا امروز پيش‌نويس قرارداد با آلمان و توافق‌نامه‌اي که هنوز امضا نشده را با ايتاليا منعقد کرديم که قرار است اين توافق‌نامه هفته آينده بين ما و ايتاليا صورت گيرد.

خواستار تعامل بين هنرمندان و موزه هستيم

در ادامه اين جلسه مرادخاني (معاون امور هنري وزارت ارشاد) گفت: مسئله مهم تعامل بين هنرمندان و مسئولان براي انجام بهتر اين سفر است. اين نمايشگاه‌ها در گذشته نيز انجام شده؛ قبل از حضور من در معاونت نمايشگاهي برگزار شده و 4 تابلو که يکي از آنها اثر جکسون پولاک بود به مدت 4 ماه در بدترين شرايط در گمرک مانده بود در حالي‌که شرايط نگهداري و حمل و نقل اين آثار بسيار حساس است.

او ادامه داد: اميدوارم با مباحثي که امروز مطرح مي‌شود اين جلسه بتواند بر رفتارهاي آتي ما تاثيرگذار باشد و تعامل و همکاري بين ما و هنرمندان ايجاد شود تا در مواقع اين‌چنيني در کنار هم با تعامل و تفاهم پيش برويم.

ارسال آثار به همه مردم مربوط مي‌شود

سپس معصومه‌ مظفري (رئيس انجمن هنرمندان نقاش) با بيان اينکه انجمن درباره موضوع گنجينه بيانيه و نامه‌هاي زيادي به موزه ارسال کرده،‌ گفت: آقاي ملانوروزي از انجمن خواستند در يک جلسه اين موارد را براي ما شرح دهند اما به نظر انجمن اين موضوع به همه جامعه هنري و همه مردم ايران مربوط مي‌شود، قاعدتا بايد در يک جمع بزرگتر درباره آن تبادل نظر شود به همين دليل تشکيل اين جلسه تا امروز طول کشيده و از خانم صحي سخنگوي انجمن خواستند تا نظر هيات مديره انجمن هنرمندان نقاش را که در حقيقت به نمايندگي از هنرمندان است را بيان کنند.

انتظار داشتيم قبل از انعقاد قرارداد؛ جلسه برگزار مي‌شد

در ادامه منيژه صحي (سخنگوي انجمن هنرمندان نقاش) با بيان اينکه توقع داشتيم اين جلسه قبل از انعقاد قرارداد برگزار مي‌شد، اظهارکرد: امروز قرارداد با آلمان منعقد شده و يک پيش‌نويس نوشته شده در صورتي که قبل از اين مراحل جامعه هنري بايد در جريان اين امر قرار مي‌گرفت چراکه آنچه در گنجينه موزه هنرهاي معاصر نگهداري مي‌شود اموال ملي است و بايد همه مراحل آن از ابتدا شفاف‌سازي مي‌شد.

با ارسال آثار مخالفيم

او تاکيد کرد: ما از طرف تمامي اعضاي انجمن هنرمندان نقاش با ارسال اين آثار به طور کل مخالفيم.

سپس ليلي گلستان با بيان اينکه اين عمل در تمامي موزه‌ها معمول است، خاطرنشان کرد: امانت آثار و کرايه آنها در همه جاي دنيا امري متداول است و باعث تبادل و نمايش آثار در نقاط مختلف جهان مي‌شود.

مي‌توانيم جلوي ارسال آثار را بگيريم

او ادامه داد: من هم معتقدم انجمن‌هاي هنرمندان و گالري‌داران قبل از اين اتفاقات در جريان اين مسائل قرار مي‌گرفتند با توجه به گفته‌هاي مشاور حقوقي اين اموال بيت‌المال است و هر فردي براساس قانون مي‌تواند با اعلام شکايت مانع اين اقدام شود.

زمان مناسبي براي ارسال آثار نيست

مدير گالري گلستان با تاکيد براينکه اين عمل بسيار خوب است، گفت: معتقدم در حال حاضر زمان مناسبي براي انجام اين کار نيست چراکه 5 الي 6 ماه ديگر انتخابات رياست جمهوري را در پيش داريم و اگر آثار برود و بعد از پايان انتخابات دولت آقاي روحاني راي نياورد و مديران تغيير کردند سرنوشت اين آثار چه مي‌شود؟!

در برابر همه مردم مسئوليم

گلستان با بيان اينکه اين آثار براي ملت ايران است،‌ تصريح کرد: ما در برابر همه ملت ايران مسئول هستيم و درست است که از اينکه در ابتدا در جريان اين امر قرار نگرفتيم از مسئولان گلايه داريم اما اين برهه از زمان را براي ارسال اين آثار مناسب نمي‌دانيم و از مسئولان درخواست داريم تا بعد از انتخابات دوباره از تمامي انجمن‌ها  درباره اين موضوع نظرخواهي شود و با راي‌گيري به يک تفاهم نظر برسيم که در نهايت به نفع ملت ايران باشد.

آيا آثار به ايران بازمي‌گردد؟

او تاکيد کرد: به عنوان يک فرد مستقل و نه از طرف جامعه گالري‌داران با اين موضوع مخالفم و معتقدم امروز زمان مناسبي براي انتقال گنجينه نيست چراکه ما نمي‌دانيم تا دو يا سه ماه ديگر آثار به ايران برخواهد گشت يا خير؟

به دولت پاسخگو هستيم

مرادخاني با بيان اينکه دولت در اين ميان مسئول است،‌ گفت: ما در اين‌باره موظف به پاسخگويي به دولت هستيم. اين اموال دولتي است و بايد در موعد مقرر به کشور بازگردد. ما نسبت به مسائل هنري کشور نسبت به ديگران بسيار حساسيم و اگر حتي موضوعي به ضررمان باشد قطعا بيان مي‌کنيم.

سازمان بازرسي کل کشور نظارت مي‌کند

او با بيان اينکه اين آثار به مدت هفت ماه ا ز ايران خارج مي‌شود، گفت: آثار گنجينه 4 ماه در ايتاليا و سه ماه در آلمان نمايش داده مي‌شود و پس از آن دوباره به کشور برمي‌گردد با فرض بر اين موضوع که تا زمان برگشت آثار دولت تغيير کرده باشد؛ سازمان بازرسي کل کشور در جريان تمامي امور قرار دارد و نمايندگان آنها از جزئيات اين قرارداد با اطلاع هستند بنابراين ما بايد به آنها پاسخگو باشيم.

گنجينه در وضعيت مناسبي قرار ندارد

معاون امور هنري وزارت ارشاد با اشاره به اينکه آثار گنجينه در وضعيت مناسبي قرار ندارد، خاطرنشان کرد: موزه از نظر بودجه در وضعيت مناسبي قرار ندارد و اين اقدام باعث مي‌شود تا از نظر بودجه وضعيت موزه بهتر شود از طرفي بخش حقوقي دولت ناظر بر اين مسئله است و اينگونه نيست که 4 نفر در موزه تصميم بگيرند تا آثار را براي نمايش در خارج از کشور ببرند. قطعا هر انسان با انديشه‌اي که مسئوليت‌پذير باشد هيچ وقت اين کار را انجام نمي‌دهد چراکه اين تابلوها چندين سال است در اين‌جا نگهداري مي‌شود و نيازمند ترميم است.

اين نمايشگاه جايگاه ايران را ارتقا مي‌دهد

مرادخاني ادامه داد: ما مي‌توانيم اين کار را انجام ندهيم و اين آثار همين‌جا بدون هيچ تغيير و جابجايي باقي بماند اين‌کار براي ما نيز راحت‌تر است اما پذيرفتن يک ريسک به اين بزرگي قطعا دليل موجهي دارد. اين نمايشگاه جايگاه ايران را از نظر فرهنگي و هنري ارتقا مي‌دهد. اين اتفاق با توجه به مزيت‌هاي آن براي ما مهم است و ديده شدن اين مجموعه‌ها هم به اعتبار ايران و هم براي اصالت آثار بسيار مهم است.

مطمئن باشيد ارسال به موقع بازمي‌گردد

او با تاکيد براينکه اين کار براي حوزه هنر افتخاري است، گفت: تمام جزئيات کار بررسي شده قطعا يک سازمان بين‌المللي معتبر قيمت‌گذاري آثار را انجام داده همچنين از طرف يک شرکت معتبر آثار بيمه مي‌شود و همه آثار يکجا ارسال نمي‌شود چراکه اين کار خطرات کار را کاهش مي‌دهد و انجمن‌ها مطمئن باشند که در زمان ارسال آثار ما از نمايندگان آن‌ها دعوت مي‌کنيم تا بر مراحل اجرايي کار نظارت داشته باشند.

اين رسم هميشگي موزه‌هاست

معاون امور هنري با تاکيد براينکه در همين دولت و با همين شرايط آثار به موزه تحويل داده خواهند شد،‌ تصريح کرد: درباره گلايه دوستان درخصوص اينکه قبل از انعقاد قرارداد مشاوره انجام نشده بايد بگويم همه مي‌دانيم اين آثار چندين باز از موزه هنرهاي معاصر به ديگر موزه‌ها امانت داده شده و اين رسم هميشگي موزه است اما در اين پروژه به دليل اينکه تعدا آثار زياد بوده ابعاد گسترده‌تري پيدا کرده معتقدم اساس کار نبايد نفي شود بلکه بايد درباره چگونگي آن صحبت کنيم.

قراردادها بين دولت‌هاست

ملانوروزي نيز در ادامه صحبت‌هاي مرادخاني گفت: اين قرارداد بين موزه‌‌ها نيست بلکه بين دولت‌ها منعقد شده است.

در ادامه اين نشست؛ فيروزه‌اي با بيان اينکه آنچه از موزه هنرهاي معاصر خارج مي‌شود براي من يک الگو است، گفت: اقداماتي که در اين مدت در موزه هنرهاي معاصر صورت گرفته باعث ايجاد سوءتفاهم‌هايي شده، ما هنوز نمي‌دانيم چه تعداد اثر در گنجينه موزه هنرهاي معاصر نگهداري مي‌شود و آيا تمامي اين آثار سند دارند يا خير؟ با اين وجود از ما مي‌خواهند تا از گنجينه بازديد کنيم وقتي ما اطلاعاتي نداريم از چه چيزي بايد بازديد کنيم.

ما را مجاب کنيد کسي براي گنجينه کيسه ندوخته؟

او با تاکيد براينکه آقاي ملانوروزي اساسنامه انجمن را تاييد کردند و قرار شد انجمن در کنار موزه باشد، گفت: ما مي‌خواستيم باري از روي دوش موزه برداريم اما الان مرا مجاب کنيد براي گنجينه موزه هنرهاي معاصر فرد يا افرادي کيسه ندوخته‌اند و خود را آماده نکرده‌اند تا به هر صورتي که مي‌توانند اين گنجينه را از اين مکان خارج کنند.

مطمئنيد آثار مصادره نمي‌شود؟

سپس بابک اطميناني با طرح يک پرسش از مرادخاني گفت: با قطعيت مي‌گوييد اين آثار برمي‌گردد در حالي که همه ما مي‌دانيم آثاري که مصادره شدند در ايران در صورتي که به خارج از کشور فرستاده شوند صاحبان آن‌ها مي‌توانند آنها را پس بگيرند حتي اگر اموال مصادره نشده باشد و متعلق به تبعه ايراني نيز نباشد اما به هر دليلي جز خسارت ديدگاني باشند که سيستم قضايي کشورهاي مختلف آن‌‌ها را تاييد کند، مي‌توانند اين اموال را بگيرند، پس شما چطور با قطعيت مي‌گوييد آثار برمي‌گردند.

ملانوروزي با بيان اينکه ما درباره اين قوانين با دادگاه لاحه صحبت و مشاوره کرديم، گفت: در کشور آمريکا اين قانون وجود دارد و اگر کسي از ايران طلبي داشته باشد يا دولت ايران خسارتي به او وارد کرده باشد مي‌تواند با طرح شکايتي به قوه قضاييه آنجا اموال دولت ايران را مصادره کند با توجه به همين مسئله ما پيشنهاد سه موزه از آمريکا را که تقاضاي اين نمايشگاه داشتند، رد کرديم.

دولت آلمان برگشت آثار را تضمين مي‌کند

او با تاکيد براينکه شرکت بيمه لويس سلامت آثار را تاييد کرده،‌ اظهارکرد: تمام مراحل از بسته‌بندي، ارسال و نصب در محل برعهده بيمه لويس است همچنين هيات دولت آلمان و ايتاليا جلساتي برگزار کردند و در توافقات نيز قيد شده که تضمين دولتي براي بازگشت آثار در هر شرايطي به ما مي‌دهند تا اين آثار در زمان مقرر به ايران بازگردند. از طرفي آثاري که قرار است ارسال شود اموال غصب شده نيست بلکه آثاري است که عمومي و براي موزه است.

در ادامه اين نشست علي فرامرزي با بيان اينکه خوشحالم انجمن به اين توان رسيده که مي‌تواند از دولت درباره اموال ملي سئوال کند،‌ گفت: اين اتفاق مثبتي است و مسئولين ظرفيت اين گفتگوي متقابل را با نمايندگان انجمن دارند. نگراني ما به عنوان يک ايراني و يک هنرمند کاملا طبيعي است چراکه در اين سال‌ها شاهد تهديدات و حق‌کشي‌ها، پايبند نبودن به تعهدات از طرف خارج به کشور بوديم.

او ادامه داد: در داخل کشور نيز اتفاقات مشکوک بسياري رخ داده و عدم اطلاع‌رساني، تشکيل موسسات و شرکت‌هايي که هيچ مبناي مشخصي ندارد و … باعث ايجاد سوءتفاهم‌هايي از طرف هنرمندان به دولت در اين سال‌ها شده است، عدم توضيحات لازم و اين موضوع که به اندازه کافي ذهن جامعه و ذهن افراد فرهنگي جامعه را قانع نکرده‌اند طبيعي است که نسبت به هر اتفاق و حرکتي واکنش نشان دهد و نگران باشد.

حق مسلم جامعه است در جريان اين امور باشد

سپس رزيتا شرف‌جهان (مدير گالري طراحان آزاد)‌ با اشاره به دوره مديريت آقاي سميع‌آذر گفت: در گذشته ماهي يکبار جلسه بين گالري‌داران و مسئولان موزه برگزار مي‌شد و ما باهم تبادل نظر مي‌کرديم. در خواست ما بسيار پيش‌پا افتاده است اين از حقوق مسلم جامعه هنري است که از اتفاقات اين جامعه مطلع باشد و بايد اين اطلاعات پيش از اين نه فقط به انجمن‌ها بلکه به جامعه هنري ايران داده مي‌شد.

برگزاري نمايشگاه درمدت 7 ماه غيرقابل تصور است

او با بيان اينکه هنوز اين مسائل برايش روشن نشده گفت: براي من غيرقابل تصور است که نمايشگاهي با اين تعداد اثر در دو کشور بتواند در طي هفت ماه برود و بازگردد. درست است که قرارداد بسته شده و مسئولان معذوراتي در اين زمينه دارند اما اگر زمان نمايشگاه به تير و مرداد سال 96 تغيير مي‌کرد بسيار بهتر بود و اگر زودتر با ما درباره اين مسائل صحبت مي‌شد مسئله بازگشت آثار ديگر وجود نداشت. از طرفي تحريم‌هايي که روي شرکت‌هاي بيمه‌اي واقع مي‌شود براي من اين انتقال آثار را مجهول مي‌کند هرچند شرکت بيمه تضمين کامل دهد که آثار را در موعد مقرر باز مي‌گرداند اما بازهم احتمال بروز مشکلات وجود دارد چراکه در گذشته اتفاقاتي از اين دست رخ داده و آثاري رفته و بعد از مدت‌ها پيدا شده‌اند.

اسامي آثار را بگوييد

رئيس گالري طراحان آزاد تاکيد کرد: به چه دليل تعداد آثار و اسامي آنها اطلاع‌رساني نمي‌شود متاسفانه احتمال اينکه اين آثار در آنجا کپي شود و کپي به ايران بازگردد وجود دارد چه کارشناسي قرار است انجام شود که در بازگشت آثار اصالت آنها را تاييد کند.

ملانوروزي در پاسخ به صحبت‌هاي خانم شرف جهان گفت: اين پروتکلي است که بين سه کشور ايران، آلمان و ايتاليا منعقد شده، ايتاليايي‌ها موزه ماکسي را براي اين نمايشگاه آماده کرده‌اند شرکت بيمه لويس اين آثار را بيمه مي‌کند و مبلغ يک ميليون يورو براي اين کار دريافت مي‌کند.

حسابي به نام موزه بازگشايي شده

او با بيان اينکه شرکت کتاکس اتريش نماينده کشور ماست اظهارکرد: تمام  مجوزها گرفته شده و حساب‌ها به نام موزه باز شده تا پول به آن وارد شود، همچنين از مديرعامل شرکت بايدر دعوت کرديم تا به عنوان کارشناس موزه حضور داشته باشد چراکه شرکت لويز از ما خواسته تا از يک کارشناس مرمت براي قيمت‌گڎاري آثار استفاده کنيم و براي اولين بار از تمامي لايه‌هاي آثار نمونه‌برداري مي‌شود و پلمپ شده نگهداري مي‌شود و در زمان برگشت آثار دوباره همين شرکت مراحل را تکرار مي‌کند و با نمونه اوليه مطابقت مي‌دهد. سعي کرديم در اين پروژه به گونه‌اي عمل کنيم که هيچکس بعد از اين بدون استاندارد نتواند اثري را خارج کند.

تحريم‌ها اثري بر بيمه آثار ندارد

رييس موزه هنرهاي معاصر با بيان اينکه دو سال پيش در اوج تحريم‌ها آثار گوگن را به زوريخ برديم، گفت: اين پروژه يک پروژه بين‌المللي است و روساي جمهور کشورها يکي از موضوعاتي که درباره آن توافق کردند ارسال همين آثار است و از همين‌رو مشکل بيمه از لحاظ تحريم‌ها نداريم.

6 پرواز اختصاصي براي حمل آثار

ملانوروزي با اشاره به اينکه در گذشته قراردادها بين موزه‌ها منعقد مي‌شد، گفت: آثار در آن قراردادها در سه فرودگاه جابجا مي‌شد و موزه‌ها مسئول حمل ونقل بودند در حالي‌که در اين قرارداد براي حمل آثار از هواپيماي اختصاصي بويينگ استفاده شده و قرار است ۶ پرواز مستقيم۳ پرواز براي افراد و ۳ پرواز اين آثار را جابجا کند. همچنين قرار است از طرف شبکه  zdf آلمان مستندي دراين باره ساخته شود.

امير سقراطي نيز در ادامه اين جلسه بيان کرد: اسامي آثاري که قرارست برود چرا اعلام نمي‌کنيد؟

آثار را دوباره تغيير مي‌دهيم

ملانوروزي با بيان اينکه سي اثر خارجي توسط روساي موزه ايران، آلمان و ايتاليا انتخاب شده، گفت: از آنجا که مي‌خواستيم هنر غرب را ببريم و آنها بسياري از اين آثار را دارند از همين‌رو سه کشور تصميم گرفتيم درباره آثار ايراني نيز با هنرمنداني چون خانم مظفري تماس گرفتيم اما آنها موافقت نکردند تا در انتخاب آثار با ما همکاري کنند. به همين دليل دکتر حسيني آثار را انتخاب کردند البته هنوز هم مي‌توانيم در صورتي که دوستان صلاح بدانند آثار را دوباره تغيير دهيم.

تاکيد طرف آلماني بر بند 6 قرارداد

سقراطي همچنين گفت: يکي از مواردي که انجمن روي آن تاکيد دارد اين مسئله است که چرا اين آثار نبايد براي مردم در همين‌جا به نمايش درآيد و در حالي‌که اروپايي‌ها از اين هنرمندان آثار زيادي در اختيار دارند اما باز هم طرف آلماني در بند شش قرارداد ذکر مي‌کنند که به تمام آنچه خواسته‌اند؛ رسيده‌اند.

بند 6؛ موضوع سياسي است

ملانوروزي در پاسخ به صحبت‌هاي سقراطي اظهارکرد: بند 6 قرارداد يک موضوع سياسي است و به بنده مربوط مي‌شد به دليل اينکه در نمايشگاه هلوکاست شرکت کرده بودم طرف آلماني با حضور من در پروژه مخالف بود و بنده براي اين‌که اصل کار لغو نشود از پروژه کنار رفتيم. مقداري از ايستايي اين پروژه نيز مربوط به اين مسئله بود.

طباطبائي در ادامه اين نشست با بيان اينکه درباره تبادل آثار بين موزه‌ها مطالعه دارد، اظهار کرد: موزه لوور در سال 2014 در بيشترين تبادل آثار با ديگر موزه‌ها، 9 اثر را رد و بدل کرده است چرا ما اين تعداد از آثار را انتخاب کرديم، مي‌دانيد اين کار چقدر خطرناک است. يک موزه همه آثارش را نمي‌دهد.

گلستان نيز با بيان اينکه آقاي ظريف به دليل مسائل سياسي بسيار علاقمند به اين موضوع هستند، چرا اين تبادل را در سال آينده انجام نمي‌دهيد هر طوري که بخواهيم حساب کنيم ماه هفتم که ماه بازگشت آثار است خردادماه که ماه پاياني دولت است واقع مي‌شود.

عباس سجادي با طرح اين پرسش که حساسيت هنرمندان درباره انتخابات براي چيست؛ گفت: قراردادهايي که در سطح بين‌الملل است هيچ ارتباطي به دولت و تغيير آن ندارد دولت‌ها تغيير مي‌کنند اما قراردادها بر سرجاي خود باقي مي‌مانند.

چه تضميني وجود دارد با تغيير دولت آثار برگردد؟

شرف‌جهان با بيان اينکه حدود ده سال گالري داشته است اما با تغيير دولت و تعويض مديران مجوز دائم گالري او باطل شده‌ است؛ گفت: متاسفانه ما در ايران شاهد بوديم که با تغيير دولت هيچ قراردادي لازم‌الاجرا نبوده.

پیمایش به بالا