آشنايي با صاحبان غربي آثار در موزه هنرهاي معاصر؛/5/ نقاشي که زنان را دريده‌خو مي‌کشيد

Image resultبه گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا، ويليام دکونينگ در سال 1904 روتردام هلند به دنيا آمد. اما از سال 1926 تا زمان مرگش در سال 1997 در آمريکا زندگي کرد.

او با وجود اينکه تا سال 1691 نتوانسته بود عنوان شهروند آمريکايي را بدست آورد اما زندگي درآمريکا حال و هواي ذهني‌اش را تغيير داده بود. دکونينگ در سال 1942 با جکسون پولاک نقاش معروف آمريکايي ديدار داشت و اين ملاقات تاثير بسزايي بر ذهن و روان او بجاي گذاشت.

دکونينگ از بنيانگذاران سبک اکسپرسيونيسم انتزاعي در قرن بيستم است. طرفداران اين سبک هيجان‌نمايي انتزاعي يا اکسپرسيونيسم آبستره متاثر از دو شيوه هيجان‌نمايي (اکسپرسيونيسم) و فراواقع‌گرايي (سورئاليسم) ‌بودند. در حقيقت اين شيوه‌ي هنري نوين در دهه 40 ميلادي در نيويورک شکل گرفت و تلاش داشت تا شکل و فضا از قيد بازنمايي عيني و سنتي رها شود. به دليل گردهم آمدن هنرمندان اين مکتب در شهر نيويورک، هيجان‌نمايي انتزاعي گاه با عنوان مکتب نيويورک نيز شناخته مي‌شود.

نقاشي‌هاي دکونينگ که اوج آنها، به دوران پس از جنگ جهاني دوم مربوط مي‌شود، اسناد زنده آن روزگار به شمار مي‌آيند و به لحاظ ارزش و زيبايي‌شناسي هنري با آثار جکسون پولاک، قابل مقايسه‌اند. دکونينگ جزو گروه نقاشان مکتب نيويورک است، مکتبي هنري که در پديد آمدن جريان هنر نو در آمريکا نقش مهمي داشت. دکونينگ همچنين يکي از نخستين هنرمنداني است که جريان نقاشي کنشي (action painting) را به وجود آوردند.

ويلم دکونينگ به ارايه کارهاي متفاوت و فراتر از چارچوبي پرداخت که در آن‌ها ساختارهاي ذهني شکسته مي‌شدند. در مجموعه‌اي ۶ تايي از زنان، او به نمايش ارايه‌هاي متفاوتي از يک مدل پرداخت که در آن‌ها، زن نماد زيبايي و اُبژه هنري نيست. زنان مجموعه Woman او برخلاف کارهاي کلاسيک – که در آن‌ها زنان به زيبايي و لطافت به تصوير کشيده مي‌شدند – شکلي اهريمني و زشت دارند که طنازي و دل‌آرايي در آن‌ها به چشم نمي‌خورد. در تابلوي زن ۳، تصويري از زني دريده‌خو و متخاصم ديده مي‌شود که نگاهش بدون هيچگونه ظرافتي، اهريمنانه است.

تابلوي زن 3 يکي از ۶ قطعه مجموعه‌اي از نقاشي‌هاي ويلم دکونينگ و به سبک اکسپرسيونيسم است که بين سال‌هاي 1951 تا 1953 ميلادي کشيده شده‌است.

اين نقاشي در سال 2006 به قيمت ۱۳۷٫۵ ميليون دلار به فروش رفت و آن را تبديل به دومين نقاشي گرانبهاي دنيا تا آن زمان و چهارمين تا به حال (ژانويه ۲۰۱۵) ساخت. اين اثر تا سال 1994  در اختيار موزه هنرهاي معاصر بود تا اينکه با شماري از صفحه‌هاي شاهنامه طهماسبي مبادله شد. مبادله‌اي که با ابهامات بسياري همراه بود.

همچنين تابلوي "نور در آگوست" در سايز 140* 105.5 cm که در سال 1946 توسط اين هنرمند کشيده شده در موزه هنرهاي معاصر تهران نگهداري مي‌شود.

6

پیمایش به بالا