به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا، ريچارد انوشکوويچ متولد 23 مي 1930 در ازي فيلادلفيا است. او از هنرمندان سبک آپآرت (هنر ديدگاني) است. ديدگاه جذاب او شايد از مطالعاتش تحتنظر رنگشناس و نقاش معروف جوزف آلبرس در زمان تحصيل او در دانشگاه يا در سالهاي 1953 تا 1955 شکل گرفته است. آثار او در سال 1960 به نمايش درآمده است.
"ميدان سرخ عميق" معروفترين اثر اين هنرمند است (1978) که در آن ترکيببندي هيپنوتيزم را در خيال از نوسان حرکت رنگهاي گرم و روابط آنها با هم معرفي ميکند. انوشکوويچ به طور رسمي نور، رنگ، خط و آثار پديدهها را روي ادراک انسان به نمايش درميآورد.
امير راد (مسئول بخش نئومدياي موزه هنرهاي معاصر) درباره ريچارد انوشکوويچ ميگويد: او از هنرمندان مکتب آپآرت است و در سال 1930 در آمريکا به دنيا آمده است.
او ادامه داد: هنرمندان آپآرت بواسطه کنار هم قرار دادن عناصر بصري، يک خطاي باصره ايجاد ميکنند اين هنرمندان با چشم بيننده بازي کرده و در حقيقت ايجاد حرکت ميکنند.
![]()
مسئول بخش نئومدياي موزه هنرهاي معاصر افزود: انوشکوويچ به همراه ويکتور وازارلي از فرانسه و بريجيت رايلي از انگلستان از بزرگترين هنرمندان اين مکتب هنري هستند.
راد با بيان اينکه انوشکوويچ بسيار تحتتاثير جوزف آلبرس بود و در حقيقت مريد او محسوب ميشده، گفت: او از هنرمندان معروف سبک آپآرت است که در بيينال ونيز هم شرکت کرده است.
او تصريح کرد: آپآرتيستها در دهه 60 ميلادي فعاليت گستردهاي داشتند و اثر انوشکوويچ با عنوان غور در قرمز که در موزه هنرهاي معاصر نگهداري ميشود محصول سال 1965 است که در زمان اوج کاري اين هنرمند خلق شده است.
هنر ديدگاني (Optical Art) يا آپآرت (Op Art) يک جنبش هنري بود که در سالهاي دههٔ شصت ميلادي از هنر عامه مشتق شد و بهصورت مکتبي مستقل درآمد. نقاشان اين مکتب، مجموعهاي از خطها، شکلهاي خُرد و سطحهاي رنگي درخشان را متقارن و متمرکز به نظم درميآورند که لرزنده، پيشآينده و پسرونده جلوه کنند.
بسياري از نمونههاي مشهور هنر ديدگاني سياه و سفيد رسم شدهاند، به اين دليل برخي آن را انتزاعي ميدانند. بينندهاي که به آثار اين سبک مينگرد، ممکن است حرکت، چشمک زدن، خاموش و روشن شدن، چرخش، لرزش يا جهش مشاهده کند.
واژه آپآرت اولين بار در سال ۱۹۶۴ در مجله تايمز مطرح شد، اگر چه بسياري از آثاري که امروزه به عنوان Op Art دستهبندي ميشوند، پيش از اين تاريخ آفريده شدهاند.
در سالهاي اخير با گسترش و رشد گرافيک کامپيوتري انواع جديدي از اين آثار پديد آمد که نمونهٔ شاخص آنها، تصاويريست که در سالهاي دههٔ ۷۰ شمسي به نام تصاوير سهبعدي در جرايد به چاپ ميرسيد.
از اين هنرمند معاصر اثري با عنوان غور در قرمز محصول سال 1965 در گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران نگهداري ميشود.
![]()
![]()
