آثار نقاش ايراني به سانفرانسيسکو مي‌رود/ نگاهي به طبيعت بي‌جان

حجت اماني درباره جديدترين فعاليت نمايشگاهي خود به خبرنگار مهر گفت: آذرماه نمايشي از آثارم با عنوان «طبيعت بي‌جان ايراني» در سانفرانسيسکو بر پا مي شود که در اين نمايشگاه ۱۵ اثر در ابعاد بزرگ را به نمايش مي گذارم.

حجت اماني

وي در پاسخ به اينکه آيا «طبيعت بي‌جان ايراني» اشاره به مفهوم و فرمي دارد، توضيح داد: در نگارگري ايراني که سابقه طولاني دارد اشيا هيچ وقت به تنهايي کنار هم قرار نگرفته اند. در واقع آن «طبيعت بي‌جان»ي که ما در نقاشي غرب سراغ داريم در سابقه نقاشي ايراني که با نام نگارگري مي شناسيم اتفاق نيفتاده است. در آثار «طبيعت بي‌جان» غرب، اشياء مستقل به صورت يک ترکيب بندي ارائه مي شوند اما در نگارگري ما اين «طبيعت بي‌جان» اشياي تک افتاده اي در گوشه و کنار تصاوير بوده اند.

اماني ادامه داد: در کنار توجه گسترده هنرمندان غرب به طبيعت بي‌جان، در ايران از دوره قاجار اين شاخه از نقاشي شکل گرفت و در دوره کمال الملک اين هنر در نقاشي ايران مورد توجه قرار گرفت. هر چند در اين دوره نقاشي از طبيعت بي‌جان بسيار متاثر از نقاشي غربي بود اما در زيبايي‌شناسي اصالت و بداعت داشت و آثار اين دوره شبيه هيچ دوره ديگري نيست.

اين هنرمند نقاش با بيان اينکه در نقاشي هاي «طبيعت بي‌جان» خود از نگاه نقاشان قاجاري به سوژه ها نگريسته است، ادامه داد: آنچه براي من در بهره گيري از نگاه نقاشان قاجار اهميت داشت علاوه بر اينکه اين دوره را مي توان دوران تعادل و توازن ميان تفکر هنر سنتي قبل از خود و هنر زمان خود دانست، اين بود که نگاه نقاشان اين دوره  به اجسام به طور محض فيزيکال نيست بلکه محلي براي ارائه انديشه ها و افکار نقاش است. در مجموعه نقاشي هاي من چنين چندگانگي در نقاشي قاجار در اين مجموعه با نگاهي شادتر به تصوير کشيده شده است.

حجت اماني تا کنون ۴۳ نمايشگاه داخلي و خارجي برپا کرده و کارهايش در موزه هاي هنر معاصر لس آنجلس، موزه مونيخ،  موزه قطر و روسيه به نمايش درآمده است.

پیمایش به بالا