فراخوان مسابقه طراحي پيشخوان فروش در ايستگاه‌هاي مترو اصفهان

ايستگاههاي مترو به عنوان نقاط کليدي در سيستم حمل ونقل شهري، نه تنها نقش حياتي در جابجايي شهروندان ايفا ميکنند، بلکه به عنوان فضاهاي عموميِ چندمنظوره، پتانسيل تبديل شدن به کانونهاي تعامل اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي را دارند. در اين راستا، چگونگي طراحي، اجرا و جانمايي"پيشخوان هاي فروش" در ايستگاههاي مترو اصفهان به مسئله اي مهم تبديل شده است که نيازمند اتخاذ رويکردي خلاقانه، کاربردمحور و همسو با هويت اجتماعي و فرهنگي اين مکان ها  است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي شهرداري اصفهان، شرکت مترو منطقه اصفهان در نظر دارد با طراحي و ساخت پيشخوان هاي فروش و اجراي آن در ايستگاه‌هاي مترو، علاوه بر ارتقاي کيفيت پاسخگويي فضاي ايستگاه ها و استفاده بهينه از فضاي موجود، گامي مؤثر در راستاي کارآفريني و ايجاد فضاي مناسب براي کسب و کارهاي کوچک و ارايه خدمات مورد نياز به مسافران مترو بردارد.
در حال حاضر فضاهاي تجاري متعدد در ايستگاه‌هاي مختلف مترو در قالب واحدهاي تجاري موجود مي باشد ولي براي کسب و کارهاي کوچک و ارايه خدمات خرد به مسافرين، وجود پيشخوان هاي فروش در محل هاي مناسب و قابل استفاده براي مسافرين ضروري به نظر مي رسد. بنابراين طراحي و ساخت پيشخوان هاي فروش با قابليت توسعه، جابجايي و  اجراي سريع و متناسب با فضاهاي موجود و با قابليت خدمات رساني ۱۸۰ و ۲۷۰ و ۳۶۰ درجه مورد نظر است، به شکلي که امکان فروش و ارايه خدمات متناسب با نياز مسافران در آن وجود داشته باشد و پيش بيني الزامات اوليه در طراحي آنها مورد توجه قرار گيرد.بديهي است به منظور شناسايي و تشخص هرچه بيشترپيشخوان ها، به گونه اي مناسب از الگوها و موتيف هاي مرتبط با مترو اصفهان استفاده شود و اين مهم از اولويت هاي طراحي خواهد بود.

بدينوسيله از معماران و طراحان دعوت مي گردد تا با ارائه ايده هايي نوآورانه، پيشخوانهاي فروشي را طراحي کنند که علاوه بر پاسخگويي به نيازهاي عملکردي و فني، به ارتقاي کيفيت فضاي عمومي ايستگاههاي مترو اصفهان به عنوان «نگين معماري ايران» کمک کند. طرحهاي پيشنهادي بايد ميان هويت تاريخي شهر، زندگي و حمل و نقل مدرن، و سرزندگي محيطي توازن ايجاد کنند و الگويي براي فضاهاي مشابه در کل ايستگاههاي مترو شهر اصفهان ،ارائه دهند.

•    متولي و بهره بردار مسابقه : شرکت مترو منطقه اصفهان  
•    کارفرما: شرکت مترو منطقه اصفهان  
•    برگزار کننده: مديريت پژوهش ، خلاقيت و فناوري هاي نوين شهرداري اصفهان  
     جناب آقاي دکتر مرتضي  نصوحي( مدير پژوهش ، خلاقيت و فناوري هاي نوين شهرداري اصفهان)
     سرکار خانم دکتر سميه حمصيان  (نماينده برگزارکننده و مدير مسابقه )

داوران:

جناب آقاي دکتر محمود محمدي ( عضو هيئت علمي دانشگاه هنر اصفهان )
جناب آقاي دکتر مهدي حقيقت بين ( عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس)
دکتر هادي کريمي ( مدير عامل شرکت مترو منطقه اصفهان )
آقاي مهندس احمد رضايي ( مدير کل دفتر فني و معماري شهرداري اصفهان )
آقاي مهندس حميد قناد نيا ( مدير عامل سازمان زيباسازي شهرداري اصفهان )

جوايز:

نفر اول : 30 ميليون تومان

نفر دوم: 20 ميليون تومان

نفر سوم: 10 ميليون تومان

نفر چهارم: 5 ميليون تومان

نفر پنجم: 3 ميليون تومان

نفر ششم: 2 ميليون تومان

زمانبندي مسابقه:

•    اعلان فراخوان مسابقه: 20 فروردين 1404
•    مهلت ارائه آثار: 20 ارديبهشت 1404  
•    انتخاب آثار برگزيده: تا 15 خرداد 1404

محدوديت‌هاي طراحي:
1-ابعاد فضاي مورد طراحي(مدول طراحي) حداکثر 6 متر مربع به صورت مربع يا مستطيل ( به عنوان مثال مستطيل 2*3 يا به صورت مربع  2.4*2.4 )
2- پيشخوان هاي مورد طراحي با مصالحي طراحي شوند که قابليت باز و بسته شدن و اجرا در موقعيت مکاني ديگر را داشته باشد
3- طراحي و ساخت پيشخوان هاي فروش با قابليت توسعه، جابجايي و  اجراي سريع و متناسب با فضاهاي موجود و با قابليت خدمات رساني ۱۸۰ و ۲۷۰ و ۳۶۰ درجه مورد نظر است، به شکلي که امکان فروش و ارايه خدمات متناسب با نياز مسافران در آن وجود داشته باشد و پيش بيني الزامات اوليه در طراحي آنها مورد توجه قرار گيرد.
4- در طراحي پيشخوان فروش حتما به اين نکته که اين فضا قابليت تکثير به صورت خطي داشته باشد ، توجه گردد.
5-مصالح مورد استفاده محدوديتي نداشته و به نحوي باشد که مقاومت لازم و پايداري در محيط ايستگاه  مترو را داشته باشد .
6-در طراحي انجام شده صرفا کليت و ساختار اصلي غرفه ( پيشخوان فروش ) طراحي گردد که اين فضا قابليت استقرار فعاليت هاي آتي به عنوان مثال  ( تريا ، فروشگاه صنايع دستي ، عطر ، کتابفروشي و … ) و کليه نيازهاي فضايي مرتبط با چيدمان داخلي اين فعاليت ها را داشته باشد .

اهداف:
• با توجه به تردد زياد مسافران و زمان انتظار در ايستگاههاي مترو و وجود فضاهاي بلا استفاده و رهاشده، وجود پيشخوان هاي فروش در محل هاي مناسب و قابل استفاده براي مسافرين ضروري به نظر مي رسد. هدف از برگزاري اين مسابقه طراحي پيشخوان فروش  براي کسب و کارهاي کوچک خدماتي به مسافرين مي باشد .
• اعلام فراخوان مسابقه و دريافت آثار خلاقانه مورد نظر
• همکاري نزديک با حوزه بهره‌بردار (کارفرما: شرکت مترو منطقه اصفهان  ) جهت تکميل طراحي اثر انتخاب شده

چالش‌هاي اصلي طراحي:
•انعطاف پذيري و سازگاري فضايي براي انجام فعاليت هاي متنوع خدماتي:
طراحي و ساخت پيشخوان هاي فروش با قابليت توسعه مدولار، جابجايي و  اجراي سريع و متناسب با فضاهاي موجود، با امکان خدمت رساني ۱۸۰ و ۲۷۰ و ۳۶۰ درجه مورد نظر است .پيشخوان ها ممکن است براي فروش محصولات مختلف (به عنوان مثال :تريا ، فروش مواد غذايي ،صنايع دستي محلي ، فروشگاه کتاب ، عطر و …  ) استفاده شوند. طراحي بايد قابليت انطباق با نيازهاي متفاوت فروشندگان و تغييرات آينده را داشته باشد و پيش بيني الزامات اوليه(نورپردازي و امکان اضافه نمودن پيشخوان، قفسه، کمد، دکور و تجهيزات مطابق با نياز بهره بردار) در طراحي آنها مورد توجه قرار گيرد.
•پايداري و استفاده از مصالح مناسب:
مصالح با توجه به محيط زيرزميني مترو و تردد بالا، مصالح پيشنهادي بايد مقاوم در برابر رطوبت، ضربه، و فرسايش باشند. همچنين استفاده از مصالح بومي و روشهاي ساخت وساز پايدار (کاهش مصرف انرژي، قابليت بازيافت) از اولويتهاي طراحي است.  توصيه مي گردد طراحان محترم ضمن بازرسي ميداني از ايستگاه هاي مترو خط1، مصالحي را پيشنهاد نمايند که ضمن تشخص، هماهنگي لازم با وضع موجود را نيز داشته باشد.
•تجربه کاربري و دسترسي پذيري:
پيشخوانها بايد براي تمامي گروههاي جامعه، از جمله افراد کم توان، سالخوردگان و کودکان، قابل دسترس و کاربرپسند باشند. طراحي ارتفاع، نورپردازي، و علائم راهنما بايد به گونه اي باشد که تعامل بين فروشنده و مشتري را تسهيل کند.
•امنيت و مديريت فضا:
پيشخوانها نبايد مانع ديد انتظامات مترو و  دوربينهاي امنيتي شوند و طراحي آنها بايد به گونه اي باشد که از ايجاد نقاط کور در ايستگاه جلوگيري کند.
• تلفيق هويت فرهنگي و معماري معاصر:
اصفهان شهري با پيشينه تاريخي غني و معماري بي نظير است. پيشخوانهاي فروش بايد بتوانند عناصري از هويت بصري و فرهنگي اين شهر (مانند نقوش اسليمي، استفاده از مصالح سنتي يا رنگهاي نمادين) را با الزامات طراحي مدرن و مينيمال

مدارک درخواستي:
1-ايده و تحليل آن
2-پلان و نماي  پيشنهادي
3-مقاطع طولي و عرضي به همراه بزرگنمايي جهت معرفي بهتر طرح پيشنهادي.
4-پرسپکتيو هاي ديد پرنده و داخلي.
5-جزييات اجرايي ( ديتيل و مصالح به کار رفته در طراحي غرفه )
6-نورپردازي به همراه جزئيات اجرايي ،تشخص در منظر شهري

شرايط و تعهدات:
•    اصالت طرح پيشنهادي را تضمين مي نمايم و متعهد به رعايت تمامي حقوق معنوي مؤلفين و ذينفعان مي باشم .
•    متعهد ميشوم توانايي اجراي طرح پيشنهادي خود را داشته  و  در صورت انتخاب ،تمامي  الزامات اجرايي و  نظرات کارشناسي  کارفرما  را لحاظ نمايم .  
•    حضور نماينده گروه در جلسات بررسي و ارائه طرح به دعوت کارفرما يا برگزار کننده مسابقه الزاميست .  
•    با آگاهي کامل از زمان برگزاري مسابقه و مهلت اتمام  آن هيچ گونه اعتراضي در صورت ارسال در خارج از مهلت مقرر ندارم .
•    متعهد ميشوم طراحي را با رعايت کامل شاخص هاي طراحي در محل مورد نظر انجام دهم .  

مدارک مورد درخواست از شرکت کنندگان:

1.کارت دانشجويي يا مدرک تحصيلي عضو اصلي يا نماينده گروه (اجباري)

2.تصوير يک : ايده و تحليل موقعيت (اجباري)

3.تصوير دو : پلان پيشنهادي به همراه نماي پيشنهادي به مقياس 1:50 (اجباري)

4.تصوير سه : مقاطع طولي و عرضي به همراه بزرگنمايي جهت معرفي بهتر طرح پيشنهادي به مقياس 1:50 (اجباري)

5.تصوير چهار : پرسپکتيو هاي ديد پرنده و داخلي (اجباري)

6.تصوير پنج : جزييات اجرايي ( ديتيل و مصالح به کار رفته در طراحي غرفه ) به مقياس 1:20 (اجباري)

7.تصوير شش: نورپردازي به همراه جزئيات اجرايي ،تشخص در منظر شهري به مقياس 1:50 (اجباري)

مشاهده نمونه فضاهاي موجود در مترو جهت طراحي

پیمایش به بالا