بيست و چهار رنگ

 مرداد 1396 تهران، نمايشگاه گروهي آبرنگ / گالري مينا

 به قلم احمد رضا دالوند

يک ) چرا بيست و چهار رنگ ؟

گروه هنرجويان نيلرام ، به ترتيب : روشنک آريادوست ، مهرناز ابوطالبي ، پريناز ابوطالبي ، مهسا احمديان ، زهرا اسدالهي، محبوبه اسماعيلي ، پرستو اوزي ، رؤيا برادران ، فرزانه تواره ، مرودين توماس زاده ، فرزانه تيموري ، ساروين دارش ، مهرنوش ستاره نژاد ، آتنا سرپوشان ، مريم عباس زاده ، هلن عرفاني فر ، سميرا علي الحسابي ، ندا قديري ، آزيتا گودرز تبريزي ، سارا معزي ، ليلا موسويان ، مهلا همايون نيکو . باضافه استاد سميه کريمي و تماشاچيان که رنگ بيست و چهارم نمايشگاه هستند. ترکيب بيست و دو هنرجو در کنار استادشان سميه کريمي ، جمعا بيست و سه نفر ، آثارشان را در نگارخانه مينا به نمايش گذاشته اند اما تحت عنوان  " بيست و چهارمين رنگ"  که رنگ بيست و چهارم اشارتي ظريف به حضور بينندگان دارد . احترام به نگاه مخاطب در نظر گروه ، سبب شده تا بازديد کننده ها را نفر بيست و چهارم به شمار آورند.

دو)  محبوبيت آبرنگ زمان ، مکان و مرز نمي شناسد :

در طول تاريخ هنر و ادب ، انواع مختلفي از گل‌هاي زيبا و چشم اندازهايياز مناظر طبيعت الهام بخش آثار شاعران و نقاشان بي شماري به ويژه در عصر رومانتيک  شده است، اما حس مشترک بشري درباره گل ها ، استفاده هنرمندان از گل به عنوان يک دستمايه را فراتر از دوران رومانتيک و به همه اعصار سرايت داده است .

دوران معاصر، از صنعتي شدن و مدرنيسم به اينسو ، اغلب شهروندان شهرهاي بزرگ کمتر فراغت بال دارند تا زمزمه نسيم را از لابه لاي صنوبرها بر جان مشتاق خود حس کنند. براي جبران اين موضوع ، تلويزيون ها و انواع رسانه هاي مجازي درسراسر دنيا باتوليد و تکثير انبوه تصاوير از مناظر و شگفتي هاي طبيعت، به موازات آن چاپ هاي ديجيتالي فراوان نيز از انواع گل ها و مناظر طبيعت توليد انبوه مي شوند و در فروشگاه ها عرضه مي شوند ، لذا هيچيک از اين توليدات انبوه هرگز قادر نيستند حس خالصانه و ناب يک نقاشي آبرنگ کوچک را در جان مخاطبان بريزند.

به همين دلايل ، منظره پردازي دل انگيز و هوش ربا در زمانه تکثير ديجيتالي تصوير، قدر و قيمت بسيار بيشتري از چند قرن گذشته پيدا کرده است و به راستي اين چه رازي است که وقتي منظره در مهار رنگ ها و خطوط هنرمندانه بر پرده منعکس مي شود، مالامال از خيال، رويا و زيبايي مي شود.

سه ) پيوند ناگسستني زيبايي و آبرنگ :

افلاطون مي گفت: «هنر مي کوشد تا عواطف را به همان اندازه دقيق و منظم سازد که علم در مورد عقل مي کند» و مي افزود: " زيبايي به اندازه بقيه چيزها، شايد هم بيش از بقيه براي ما سازنده است " .

مشهور است که احساس مشترک بشري، پس از عشق، احساسي است که در مقابل زيبايي يک منظره به هر انساني دست مي دهد. مهارت نقاش منظره پرداز ( گل ها ، درختان ، رودها ، …. ) در بازنمايي عناصر طبيعت به گونه اي است که بيننده در نگاه اول به دليل " زيبايي " اثر به آن دل مي سپارد و در نگاه بعدي به خاطر آنکه در "خوبي"  آنچه مي بيند هيچ شکي ندارد، به آن تعلق خاطر عميق تري احساس مي کند. گل‌ها جزء زيباترين مخلوقات خدا هستند که ديدن زيبايي ظاهري، بوئيدن عطر دلپسند و لمس لطافت گلبرگ‌هاي‌شان بي‌شک احساسي عميق و شگرف را به بشر هديه کرده است. گل‌ها مدت طولاني است که توسط انسان‌ها تحسين شده و براي زيباسازي محيط، نشانه‌اي از عشق، آيين، مذهب، پزشکي و …. استفاده مي‌شوند.

سميه کريمي که بارها با تصويرگري گل و با مدياي آبرنگ در مجامع بين المللي درخشيده است ، هنرجويانش را با طبع لطيف و پردازش مهربانانه ، که لازمه هنرمندي در هنر آبرنگ است ، آشناساخته و يک نگارخانه را آکنده از اين موهبت الهي و اين هنر دوستدار طبيعت نموده است .

چهار) زيبايي شناسي گل ها :

بيشتر گل‌ها تقارن دارند. هنگامي که پوشش گل از محور مرکزي از هر نقطه به دو قسمت تقسيم شود، نيمه متقارن بوجود مي‌آيد . به همين سبب ، گل‌ها اصطلاحا پديده هايي " آگزونومتريک *" هستند.

 وجود خصلت آگزونومتريک در کالبدشناسي گل ها وقتي اهميت مي يابد که بدانيم نظم دروني و لطافت بيروني همراه با عطر آنها ، چه آميزه شگفت انگيزي است که از دل خاک سر برمي آورد. بيهوده نيست که مدت طولاني است گل‌ها به يک موضوع مورد علاقه براي هنرمندان تجسمي تبديل شده‌اند.

 پنج ) نماد شناسي گل ها :

در عصر مدرن، مردم به دنبال راه‌هاي پرورش، خريد ، پوشش يا بودن در کنار گل ها و گياهان گلدار هستند. زيرا ظاهر زيبا و بوي مطلوب گل ها را نمي توان ناديده گرفت .  در همه حاي دنيا ، آدم ها براي طيف گسترده اي از آيين ها و اتفاقات از گل ها استفاده مي کنند . هم براي عروسي ، هم براي عزا. هم براي استقبال ، هم براي وداع . گاهي با اهداي يک شاخه گل با زبان گل مي خواهيم با زبان بي زباني و البه با زبان کل به کسي که دوستش داريم بگوييم : " به تو فکر مي کنم " …..

در عين حال ، بسياري از گل‌ها معاني سمبليک مهمي دارند. که به زبان گل ها مشهوراست . براي نمونه : رز قرمز:  نماد عشق ، زيبايي و شور. زنبق / سوسن : در مراسم تدفين به عنوان نماد رستاخيز و زندگي استفاده مي‌شوند.  گل زرد : نماد عشق در نگاه اول ، زيبايي ، دلتنگي و دوري است و در خيلي از نقاط دنيا به مناسبت ورود مسافر از راه دور هديه داده مي شود. گل بابونه : نماد بي گناهي است .

«جان راسکين» معتقد بود که پاکي و تقدس سرشت طبيعت است و مي تواند نوعي تاثير منزه کننده و تعالي بخش بر همه دل سپردگانش داشته باشد.

 *Axonometric

 

پیمایش به بالا