تاثير عضويت درشبكه هاي اجتماعي(تلگرام) برعملكرد هنرمندان نقاش (بخش هشتم)

     

تجزيه و تحليل داده‌ها

در اين بخش از گزارش پژوهشگر به توصيف حجم نمونه بر اساس اطلاعات بدست آمده پرداخته و با اجراي آزمون آماري مناسب در مورد معناداري رابطه ها و تفاوت­ها به تعميم نتايج بدست آمده به جامعه مورد نظر اقدام مي‌کند (دلاور، 1385). لذا در اين فصل، يافته ها و نتايج حاصل از پژوهش ارايه مي گردد. اين يافته ها در دو بخش تنظيم شده است که عبارتند از: يافته هاي جمعيت شناسي و توصيفي و يافته هاي استنباطي.

2-4.  يافته هاي توصيفي:

1-2-4.توزيع فراواني سن مخاطبان:

جدول 1-2-4: توزيع فراواني سن مخاطبان


ميانگين

انحراف معيار

بالاترين سن

کمترين سن

سن

28.97

5.23

45

19


        همانطور که در جدول 1-2-4 مشاهده مي شود ميانگين سن پاسخگويان برابر با 28.97 سال و انحراف معيار پاسخگويان برابر با 5.23 مي باشد. بالاترين سن در بين پاسخگويان 45 و کمترين سن در بين آنها 19 سال مي باشد.


2-2-4.  توزيع فراواني جنسيت مخاطبان:

جدول2-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس جنسيت

جنس

فراواني

درصد

زن

183

67%

مرد

90

33%

کل

273

100


همانطور که در جدول 2-2-4 مشاهده مي‌شود تقريبا 67 درصد پاسخگويان زن و 33 درصد مرد مي‌باشند.

نمودار 2-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس جنسيت

نمودار 2-2-4 نشان مي دهد که زنان بيشترين تعداد پاسخگويان را دارا مي باشند.

3-2-4. وضعيت تأهل مخاطبان:

جدول 3-2-4: توزيع  فراواني وضعيت تاهل مخاطبان

وضعيت تاهل

فراواني

درصد

مجرد

159

58.2

متاهل

114

41.8

کل

273

100


همانطور که در جدول 3-2-4 مشاهده مي شود 58.2 درصد از پاسخگويان مجرد و 41.8 درصد از پاسخگويان متأهل مي باشند.

نمودار 3-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس وضعيت تأهل

نمودار 3-2-4 نشان مي دهد که بيشتر پاسخگويان مجرد مي باشند.

4-2-4. ميزان تحصيلات مخاطبان:

         در پژوهش حاضر حدود 52% پاسخ دهندگان يعني بيشترين درصد گروه ليسانس بودند. جدول 4-1-4 توزيع تحصيلات پاسخ دهندگان را نشان مي‌دهد.

جدول 4-2-4  توزيع تحصيلات پاسخ دهندگان

تحصيلات

فراوانيfi

درصد

 ديپلم

10

3.6

فوق ديپلم

54

19.7

ليسانس

143

52.3

فوق ليسانس و بالاتر

66

24.17

جمع

273

100



نمودار4-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس ميزان تحصيلات

5-2-4.  ميزان مراجعه به سايت انجمن نقاشان:

جدول 5-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس ميزان مراجعه  به سايت انجمن  نقاشان

متغير


هر روز 

هفته اي سه بار 

هفته اي يک بار

هر دو هفته يکبار

مراجعه  به سايت انجمن  نقاشان

فراواني

22

65

92

94

درصد

7.9

23.8

33.8

34.5


        همانطور که در جدول 5-2-4مشاهده مي شود بيشتر پاسخگويان يعني حدود 34.5 درصد آنها، هر دو هفته يک بار به سايت انجمن نقاشان مراجعه مي‌نمايند و پاسخگوياني که در هفته اي يک بار به سايت انجمن نقاشان مراجعه مي‌نمايند با فاصله ي کمي يعني 33.8 درصد در رتبه ي دوم قرار مي‌گيرند. همچنين 23.8 درصد پاسخگويان هفته اي سه بار و 7.9 درصد از پاسخگويان هرروز به سايت انجمن  نقاشان مراجعه مي‌نمايند. 

نمودار 5-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس ميزان مراجعه  به سايت انجمن  نقاشان

6-2-4. رابطه بين سبک نقاشي با عضويت در گروه هاي شبکه‌هاي اجتماعي ازنظر مخاطبان:

          جدول6-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان براساس رابطه سبک نقاشي با گروه هاي شبکه‌هاي اجتماعي

متغير


خيلي کم 

  کم 

متوسط

  زياد

خيلي زياد

رابطه سبک نقاشي با گروه‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي

فراواني

81

7

4

78

103

درصد

29.84

2.5

1.46

28.5

37.7


همانطور که در جدول 6-2-4 مشاهده مي شود بيشتر پاسخگويان خيلي زياد را انتخاب نمودند (37.7 درصد). همچنين تنها 4 نفر  متوسط را انتخاب نموده اند.

نمودار 6-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس رابطه سبک نقاشي با گروه هاي شبکه‌هاي اجتماعي


7-2-4.  رابطه بين منبع مورد استفاده جهت شرکت در  نمايشگاه هاي نقاشي و عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي:

جدول7-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس منبع مورد استفاده جهت شرکت در  نمايشگاه هاي نقاشي 

متغير


پيشنهاد دوستان و اطرافيان

تلويزيون

اينترنت

شبکه اجتماعي تلگرام

منبع مورد استفاده جهت شرکت در  نمايشگاه‌هاي نقاشي 

فراواني

91

6

56

120

درصد

33.33

2.19

20.5

50.6


همانطور که در جدول 7-2-4مشاهده مي شود بيشتر پاسخگويان(50.6 درصد) بر اساس تلگرام، همچنين حدود 33 درصد از پاسخگويان از پيشنهاد دوستان، استفاده مي کنند. نکته‌ي قابل توجه در داده‌هاي بدست آمده اين است که منبع تلويزيون نقش بسيار کمي(حدود 2 درصد) را در منابع مورد توجه جهت شرکت در  نمايشگاه هاي نقاشي ايفا مي کنند.

نمودار 7-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس منبع مورد استفاده جهت شرکت در  نمايشگاه هاي نقاشي 

8-2-4. نظر اعضاي خانواده درباره عضويت در گروه‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي

جدول 8-2-4: توزيع و درصد فراواني نظر اعضاي خانواده در باره عضويت در گروه هاي شبکه  هاي اجتماعي 

متغير


خيلي کم 

  کم 

متوسط

  زياد

خيلي زياد

نظر اعضاي خانواده درباره عضويت در گروه هاي شبکه  هاي اجتماعي 

فراواني

62

68

50

20

73

درصد

22.7

24.9

18.3

7.32

26.73


همانطور که در جدول 8-2-4مشاهده مي شود (26.73 درصد) خيلي زياد و 7.32 درصد گزينه زياد را انتخاب نموده اند.

نمودار 8-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس استفاده از انواع شبکه‌هاي اجتماعي

9-2-4. شبکه‌ي اجتماعي که بيشترين استفاده از آن مي شود:

جدول 9-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس شبکه‌ي اجتماعي اي که بيشترين استفاده از آن مي‌شود

متغير


وايبر

واتس اپ

تلگرام

اينستاگرام

لاين

شبکه‌ي اجتماعي که بيشترين استفاده از آن مي شود

فراواني

1

36

185

36

15

درصد

0.36

13.18

67.76

13.18

5.49


همانطور که در جدول 9-2-4 مشاهده مي شود بيشتر پاسخگويان از تلگرام استفاده مي‌کنند (67.7 درصد). همچنين پاسخگوياني که بيشتر از وايبر و لاين استفاده مي کنند، کم ترين تعداد و 6 درصد کل را شامل مي‌شوند. از داده هاي بدست آمده مي توانيم به اين نتيجه برسيم که در حال حاضر شبکه اجتماعي تلگرام پر مخاطب ترين شبکه‌هاي اجتماعي در بين هنرمندان نقاش هستند و حدود 68 درصد از ميان پاسخگويان، طرفدار آن هستند.

نمودار 9-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس شبکه‌ي اجتماعي اي که بيشترين استفاده از آن مي شود

10-2-4. رابطه بينميزان استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي در طول روزو عضويت درگروه‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي:

جدول10-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس ميزان استفاده از شبکه‌ي اجتماعي در طول روز

متغير


کم تر از 1 ساعت

از 1 تا 3 ساعت

از 3 تا 5 ساعت

از5 تا 7 ساعت

از 7 ساعت به بالا

ميزان استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي در طول روز

فراواني

12

20

45

146

50

درصد

4.39

7.32

16.48

53.47

18.3


همانطور که در جدول 10-2-4 مشاهده مي شود بيشتر پاسخگويان از 5 تا 7 ساعت در روز، از شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي کنند (53.47درصد). همچنين پاسخگوياني که  کم تر از 1 ساعت از شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي کنند، با 4.39 درصد کمترين تعداد از پاسخگويان را شامل مي شوند. بر اساس داده‌هاي بدست آمده 71.77 درصد هنرمندان نقاش در طول روز بيشتر از 5 ساعت از شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي کنند.

نمودار 10-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس ميزان استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي در طول روز

11-2-4. عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي مرتبط با هنر نقاشي:

جدول 11-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي مرتبط با هنر نقاشي

متغير


بله

خير

عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي مرتبط با هنر نقاشي

فراواني

240

33

درصد

88

12


همانطور که در جدول 11-2-4 مشاهده مي شود 88  درصد از پاسخگويان در شبکه‌هاي اجتماعي مرتبط با هنر نقاشي عضو هستند و تنها 12 درصد آن ها در شبکه‌هاي اجتماعي مرتبط با هنر نقاشي عضو نيستند.

نمودار 11-2-4 توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي مرتبط با هنر نقاشي

12-2-4. رابطه بينملاک هاي مورد نظر مخاطبان در مورد شبکه‌ي اجتماعي ايده آل وعضويت در شبكه‌هاي اجتماعي:

جدول 12-2-4:توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس ملاک هاي مورد نظر درمورد شبکه‌ي اجتماعي ايده آل

متغير


سرعت بالا

عدم احتمال فيلترينگ

امنيت بالا

جذابيت ظاهري

مورد استفاده ي اکثر افراد باشد

به روز رساني سريع

ملاک هاي مورد نظر مخاطبان در مورد شبکه‌ي اجتماعي ايده آل

فراواني

180

175

174

63

90

56

درصد

65.93

64.10

63.7

23

32.9

20.5


همانطور که در جدول 12-2-4 مشاهده مي شود، پاسخگويان ويژگي سرعت بالا را مهمترين ملاک در مورد شبکه‌هاي اجتماعي مي دانند(65.93 درصد). همچنين عدم احتمال فيلترينگ، مقوله اي است که دومين ملاک مهم شبکه‌هاي اجتماعي ايده آل، در نظر پاسخگويان مي باشد(حدود 64.1 درصد). و امنيت بالا سومين ملاک مهم شبکه‌هاي اجتماعي ايده آل مي باشد.

نمودار 12-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس ملاک مورد نظر در مورد شبکه‌ي اجتماعي ايده آل

13-2-4.رابطه بينميزان تمايل مخاطبان در عضو نمودن دوستانشان وعضويت در گروه هاي نقاشي شبکه‌هاي اجتماعي:

جدول 13-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس ميزان تمايل مخاطبان در عضو نمودن دوستانشان، در گروه‌هاي نقاشي شبکه‌هاي اجتماعي


متغير


خيلي کم

کم

متوسط

زياد

خيلي زياد

ميزان تمايل در عضو نمودن دوستانشان،در گروه هاي نقاشي شبکه‌هاي اجتماعي

فراواني

10

21

47

135

60

درصد

3.6

7.9

17.3

49.7

21.5


همانطور که در جدول 13-2-4مشاهده مي شود ميزان تمايل پاسخگويان به عضو نمودن دوستانشان در گروه‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي، در نسبت زياد 49.7 درصد و در نسبت خيلي زياد 21.5 درصد مي باشد. بر اساس داده هاي بدست آمده حدود 71 درصد هنرمندان، تمايل فراواني در عضو نمودن دوستانشان در  گروه هاي نقاشي شبکه‌هاي اجتماعي، دارند.

نمودار 13-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس ميزان تمايل در عضو نمودن دوستانشان، در گروه هاي نقاشي شبکه‌هاي اجتماعي

14-2-4.رابطه بين
ميزان توجه مخاطبان به پوستر و عکس هاي نمايشگاه هاي نقاشيوعضويت در گروه‌هاي نقاشي شبکه‌هاي اجتماعي وشبكه هايي كه در آن عضو هستند:

جدول 14-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس ميزان توجه مخاطبان به پوستر و عکس‌هاي نمايشگاه‌هاي نقاشي

متغير


خيلي کم

کم

متوسط

زياد

خيلي زياد

ميزان توجه به پوستر و عکس هاي نمايشگاه هاي نقاشي

فراواني

8

14

50

120

81

درصد

2.9

5

18

44.6

29.5


همانطور که در جدول 14-2-4 مشاهده مي شود، پاسخگويان در نسبت ميزان توجه زياد 44.6 درصد و در نسبت ميزان توجه خيلي زياد 29.5 درصد، به خود اختصاص داده اند. بر اساس داده هاي بدست آمده به اين نتيجه مي رسيم که حدود 70 درصد هنرمندان نقاش توجه فراواني به عکس ها و پوستر هاي نمايشگاه هاي نقاشي مي کنند.

نمودار 14-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس ميزان توجه به پوستر و عکس هاي نمايشگاه‌ها

15-2-4. ميزان اهميت دادن مخاطبان به کيفيت شبکه‌هاي اجتماعي که در آن عضو هستند:

جدول15-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس ميزان اهميت دادن مخاطبان به شبکه‌ي اجتماعي که در آن عضو هسنتد

متغير


خيلي کم

کم

متوسط

زياد

خيلي زياد

ميزان اهميت دادن به کيفيت شبکه‌هاي اجتماعي

فراواني

2

10

47

120

94

درصد

0.7

3.6

17.3

44.6

33.8


همانطور که در جدول 15-2-4 مشاهده مي شود، تعداد پاسخگوياني که به مقدار زياد به کيفيت شبکه‌هاي اجتماعي که در آن عضو هستند، توجه مي کنند 44.6 درصد و کساني که خيلي زياد توجه مي‌کنند 33.8 درصد مي باشند. کساني به مقدار کم به کيفيت شبکه‌هاي اجتماعي که در آن عضو هستند توجه دارند، حدود 4 درصد مي باشند. بر اساس داده هاي بدست آمده حدود 78 درصد هنرمندان نقاش به ميزان زيادي به شبکه‌هاي اجتماعي که در آن عضو هستند توجه مي کنند.

نمودار 15-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس ميزان اهميت دادن به کيفيت شبکه‌هاي اجتماعي که در آن عضو هستند

16-2-4.  ميزان اهميت دادن به نقد ها درباره ي نمايشگاه هاي نقاشي در گروه هاي شبکه‌هاي اجتماعي

جدول 16-2-4: توزيع و درصد فراواني ميزان اهميت دادن به نقد ها درباره ي نمايشگاه هاي نقاشي در گروه‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي

متغير


خيلي کم

کم

متوسط

زياد

خيلي زياد

ميزان اهميت دادن به نقد ها درباره ي نمايشگاه هاي نقاشي در گروه‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي

فراواني

2

20

74

134

43

درصد

0.7

7.9

26.6

48.2

16.5


همانطور که در جدول 16-2-4 مشاهده مي شود تعداد پاسخگوياني که به مقدار زياد  به نقد ها درباره‌ي نمايشگاه هاي نقاشي در گروه هاي شبکه‌هاي اجتماعي که در آن عضو هستند منتشر مي شود، اهميت مي‌دهند 48.2 درصد و کساني که خيلي زياد اهميت مي دهند 16.5 درصد مي باشند. کساني به مقدار کم به نقدها و تعاريف، درباره ي خبر برگزاري نمايشگاه که در گروه هاي شبکه‌هاي اجتماعي که در آن عضو هستند منتشر مي شود، اهميت مي دهند، حدود 9 درصد و کساني که به مقدار متوسط اهميت مي‌دهند، 26.6 درصد مي باشند. بر اساس داده هاي بدست آمده حدود 65 درصد هنرمندان نقاش به نقد‌ها و تعاريف، درباره ي خبر برگزاري نمايشگاه که در گروه هاي شبکه‌هاي اجتماعي که در آن عضو هستند منتشر مي شود، اهميت مي دهند.

نمودار 16-2-4: توزيع و درصد فراواني ميزان اهميت دادن به نقدها درباره نمايشگاه‌‌هاي نقاشي در شبکه‌هاي اجتماعي

17-2-4. رابطه بين ميزان توجه به حضور افراد سرشناس درگروه وميزان عضويت در شبكه هاي اجتماعي

 

جدول 17-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس ميزان توجه به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و…) در گروه هاي نقاشي شبکه‌هاي اجتماعي که عضو هستيد

متغير


خيلي کم

کم

متوسط

زياد

خيلي زياد

ميزان توجه به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و…) در گروه هاي نقاشي شبکه‌هاي اجتماعي که عضو هستيد

فراواني

4

20

46

135

68

درصد

1.4

7.9

16.5

47.5

26.6


همانطور که در جدول 17-2-4 مشاهده مي شود تعداد پاسخگوياني که به مقدار زياد به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و…) در گروه هاي نقاشي شبکه‌هاي اجتماعي توجه مي کنند 47.5 درصد و کساني که خيلي زياد توجه مي کنند 26.6 درصد مي باشند. کساني به مقدار کم به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و…) در گروه هاي نقاشي شبکه‌هاي اجتماعي توجه مي کنند، حدود 8 درصد و کساني که به مقدار خيلي کم توجه مي کنند 1.4 درصد و کساني که به ميزان متوسط توجه مي کنند 16.5 درصد مي باشند.

نمودار 17-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس ميزان توجه به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و…) در گروه هاي نقاشي شبکه‌هاي اجتماعي که عضو هستيد


 18-2-4. ميزان تمايل مخاطبان به تشويق دوستانشان به شرکت در نمايشگاه هاي نقاشي مورد‌ پسندشان، در شبکه‌هاي اجتماعي:

جدول18-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس ميزان تمايل مخاطبان به تشويق دوستانشان به شرکت در نمايشگاه‌هاي نقاشي مورد پسندشان، در شبکه‌هاي اجتماعي


گويه

 

خيلي کم

کم

متوسط

زياد

خيلي زياد

ميزان تمايل مخاطبان به تشويق دوستانشان به شرکت در نمايشگاه هاي نقاشي مورد پسندشان، در شبکه‌هاي اجتماعي

فراواني

2

14

60

122

75

درصد

0.7

5

23

44.6

26.6

        

          همانطور که در جدول18-2-4مشاهده مي شود تعداد پاسخگوياني که به مقدار زيادبه تشويق دوستانشان بهشرکت در نمايشگاه هاي نقاشي مورد پسندشان، در شبکه‌هاي اجتماعي تمايل دارند، 44.6 درصد و کساني که خيلي زياد تمايل دارند 26.6 درصد مي باشند. کساني به مقدار کمبه تشويق دوستانشان بهشرکت در نمايشگاه هاي نقاشيمورد پسندشان، در شبکه‌هاي اجتماعيتمايل دارند، 5 درصد و کساني که به مقدار خيلي کم تمايل دارند 0.7 درصد و کساني که به ميزان متوسط تمايل دارند 32 درصد مي باشند. بر اساس داده هاي بدست آمده حدود 71 درصد مخاطبان هنر نقاشي مقدار زيادي به تشويق دوستانشان به شرکت در نمايشگاه هاي نقاشي مورد پسندشان، در شبکه‌هاي اجتماعي تمايل دارند.
 

نمودار 18-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس ميزان تمايل مخاطبان به تشويق دوستانشان به شرکت در نمايشگاه هاي نقاشي مورد پسندشان، در شبکه‌هاي اجتماعي

 19-2-4. ميزان توجه مخاطبان به يادداشت ها و متون نوشته شده در شبکه‌هاي اجتماعي:


 جدول 19-2-4: توزيع و درصد فراواني مخاطبان بر اساس ميزان توجه به يادداشت ها و متون نوشته شده در شبکه‌هاي اجتماعي:


متغير

 

خيلي کم

کم

متوسط

زياد

خيلي زياد

ميزان توجه به يادداشت ها و متون نوشته شده در شبکه‌هاي اجتماعي

فراواني

2

11

60

142

58

درصد

0.7

4.3

21.5

52.5

20.9

همانطور که در جدول 19-2-4 مشاهده مي شود تعداد پاسخگوياني که به مقدار زياد به يادداشت‌ها و متون نوشته شده در شبکه‌هاي اجتماعي  مورد علاقه ي آن ها نشسته اند، توجه مي کنند 52.5 درصد و کساني که خيلي زياد توجه دارند 20.9 درصد مي باشند. کساني به مقدار کم به يادداشت‌ها و متون نوشته شده در شبکه‌هاي اجتماعي توسط افرادي که به گالري هاي نقاشه رفته اند، توجه مي کنند، 4.3 درصد و کساني که به مقدار خيلي کم توجه مي کنند 0.7 درصد و کساني که به ميزان متوسط توجه مي‌کنند 21.5 درصد مي باشند. 

نمودار 19-2-4: توزيع فراواني آزمودني‌ها بر اساس ميزان توجه به يادداشت‌ها و متون نوشته شده در شبکه‌هاي اجتماعي  


20-2-4. مزيت هاي استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي:

جدول 20-2-4: توزيع و درصد فراواني  مزيت هاي استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي

 

 

متغير

 

عدم پرداخت هزينه جهت ارتباط

دسترسي آسان مخاطبان به محتوا

گستردگي دايره مخاطبان اين شبکه‌ها

تعامل پويا بين افراد و اعضاي گروه هاي شبکه‌هاي اجتماعي

سرعت انتقال پيام

امکان ايجاد مکالمه ي چند نفري به صورت هم زمان

ساير موارد

مزيت هاي استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي

فراواني

168

188

180

166

209

171

6

درصد

14.9

17.7

16.3

15.4

19.7

15.4

0.5

         همانطور که در جدول4-1-20 مشاهده مي‌شود مهمترين مزيت استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي از نگاه هنرمندان نقاش، سرعت انتقال پيام (19.7 درصد) است. همچنين مزيت هايي از جمله دسترسي آسان مخاطبان به محتوا (17.7 درصد) و گستردگي دايره مخاطبان اين شبکه‌ها (16.3 درصد) و تعامل پويا بين افراد و اعضاي گروه هاي شبکه‌هاي اجتماعي (15.4 درصد) و امکان ايجاد مکالمه ي چند نفري به صورت هم زمان (15.4 درصد) و عدم پرداخت هزينه جهت ارتباط (14.9 درصد) و ساير موارد (0.5 درصد)، به ترتيب در اولويت هاي بعدي هنرمندان نقاش قرار مي گيرند.

نمودار 20-2-4: توزيع فراواني آزمودني ها بر اساس نگاه آنها نسبت به مزيت هاي استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي


 3-4.  يافته هاي استنباطي:

  • فرضيه اول:

 به نظر ميرسد شبکه‌ي اجتماعي تلگرام نسبت به تبليغات رسانهاي در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر مي شوند.

جدول 1-3-4: فراواني مشاهده شده، مورد انتظار و باقيمانده طريقه اطلاع و انتخاب نمايشگاه


نوع منابع استفاده شده

فراواني مشاهده شده

فراواني مورد انتظار

باقيمانده

شبکه‌هاي اجتماعي

260

136

124

تبليغات رسانه اي

9

136

127-

کل

273

 

 

         با توجه به اينکه متغيرهاي موجود در فرضيه شماره يک اين تحقيق يعني به نظر ميرسد شبکه‌ي اجتماعي تلگرام نسبت به تبليغات رسانهاي در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر مي شوند، هر دو ترتيبي‌اند ميزان رابطه ي آنها را با آزمون ضريب همبستگي کندال مورد آزمون قرار مي دهيم:

جدول 2-3-4: محاسبه ضريب همبستگي کندال شبکه‌ي اجتماعي تلگرام نسبت به تبليغات رسانهاي در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر مي شوند

متغيرها

ارزش کندال تاوسي

سطح معناداري

وضعيت فرضيه آماري

ميزان جذب شبکه‌هاي اجتماعي تلگرام نسبت به تبليغات رسانه اي

376/0-

000/0

تاييد شد

        

 همانطوركه جدول فوق نشان مي دهد با توجه به ميزان ارزش کندال تاوسي و سطح معناداري بدست آمده كه کمتر از 05/0 مي باشد؛ بين دو متغير شبکه‌ي اجتماعي تلگرام نسبت به تبليغات رسانهاي در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر مي شوند رابطه معناداري وجود دارد. فرض اينکه شبکه‌ي اجتماعي تلگرام نسبت به تبليغات رسانهاي در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر مي‌شوند، پذيرفته مي‌شود. بنابراين درستي فرضيه  اول ما اثبات مي گردد.

  • فرضيه دوم:

      به نظر مي رسد حضور افراد مشهود (پيشکسوت هنر – نامدار) و شناخته شده در گروه هاي تشکيل شده توسط عوامل توليد هر پروژه در شبکه‌ي اجتماعي تلگرام در جلب نظر هر چه بيشتر مخاطبان و هنرمندان مؤثر واقع شوند.
 با توجه به اينکه مقياس متغير حضور افراد مشهور ترتيبي مي باشد؛ براي بررسي اين فرضيه از آزمون ناپارامتريك نسبت دو جمله اي (باي نوميال) استفاده مي کنيم:

جدول 3-3-4: نتايج آزمون باي نوميال براي نمره حضور افراد مشهور

 

مقوله

فراواني

درصد
مشاهده شده

درصد آزمون

sig

حضور افراد مشهور

گروه 1
 گروه 2
 کل

< = 3
 > 3

70
 203
 273

30
 70

70/0

000/0

چنانچه درصد مشاهده شده بزرگتر يا مساوي درصد آزمون باشد مستقيماً فرضيه صفر را مي‌پذيريم. در غيراين صورت، به سطح معني داري (sig) نگاه مي كنيم. اگر بيشتر از 5% شده باشد فرضيه صفر تأييد مي گردد. در جدول اول مقدار OP مساوي 7%  شده است و مقدار Sig هم کوچكتر از 5% شده است لذا فرضيه صفر رد و فرضيه يک تأييد مي گردد. يعني حضور افراد مشهور (پيشکسوت هنر – نامدار و..) و شناخته شده در گروه هايي تشکيل شده  هر پروژه در شبکه‌هاي اجتماعي مي تواند در جلب نظر هر چه بيشتر مخاطبان مؤثر واقع شوند. بنابر اين درستي فرضيه ي دوم ما اثبات مي گردد.

  • فرضيه سوم:

      به نظر ميرسد شبکه‌ي اجتماعي تلگرام در بين شبکههاي اجتماعي موردنظر تحقيق بيشترين نقش را در جذب مخاطبان ايفا ميکنند.

جدول 4-3-4: فراواني مشاهده شده، مورد انتظار و باقيمانده نوع شبکه اجتماعي که بيشتر استفاده مي گردد


نوع شبکه اجتماعي

فراواني مشاهده شده

فراواني مورد انتظار

باقيمانده

وايبر

0

0

0

واتس آپ

24

8/34

8/26-

تلگرام

160

8/34

 2/46

اينستاگرام

73

8/34

2/32

لاين

16

8/34

8/32-

کل

273

 

 

          با توجه به اينکه متغير شبکه‌ي اجتماعي تلگرام در بين شبکههاي اجتماعي موردنظر تحقيق بيشترين نقش را در جذب مخاطبان ايفا ميکنند. هر دو ترتيبي اند ميزان رابطه ي آنها را با آزمون ضريب همبستگي کندال مورد آزمون قرار مي دهيم:

جدول 5-3-4: محاسبه ضريب همبستگي کندال بين ميزان استفاده از شبکه‌ي اجتماعي تلگرام در بين شبکه‌هاي اجتماعي موردنظر تحقيق بيشترين نقش را در جذب مخاطبان ايفا ميکنند.


متغيرها

ارزش کندال تاوسي

سطح معناداري

وضعيت فرضيه آماري

ميزان استفاده از شبکه‌ي اجتماعي تلگرام در بين شبکههاي اجتماعي موردنظر تحقيق بيشترين نقش را در جذب مخاطبان ايفا ميکنند.

391/0-

000/0

تاييد شد

         همانطوركهجدولفوقنشانمي دهد با توجه به ميزان ارزش کندال تاوسي وسطحمعناداريبدست آمده كه کمتر از 05/0 مي باشد؛  با توجه به وجود رابطه معنادار  بين دو متغير ميزان استفاده شبکه‌ي اجتماعي تلگرام در بين شبکههاي اجتماعي مورد نظر تحقيق بيشترين نقش را در جذب مخاطبان ايفا ميکنند و با توجه به اينکه شبکه اجتماعي تلگرام به مراتب از فراواني بيشتري نسبت به ساير شبکه‌هاي اجتماعي برخوردار است، مي توان نتيجه گرفت شبکه اجتماعي تلگرام در بين شبکه‌هاي اجتماعي مورد نظر تحقيق بيشترين نقش را در جذب مخاطب دارد. بنابراين درستي فرضيه سوم ما اثبات مي گردد.

  • فرضيه چهارم:

     به نظر مي رسد نقد پيرامون نمايشگاه ها در شبکه‌ي اجتماعي تلگرام نقش اساسي در عملکرد هنرمندان دارند.
 با توجه به اينکه مقياس متغير نقد و بحث پيرامون نمايشگاه ها ترتيبي مي باشد؛ براي بررسي اين فرضيه از آزمون ناپارامتريك نسبت دو جمله اي (باي نوميال) استفاده مي کنيم:

جدول 6-3-4: نتايج آزمون باي نوميال براي نمره نقد و بحث پيرامون نمايشگاه ها

 

مقوله

فراواني

درصد
مشاهده شده

درصد آزمون

sig

نقد و بحث پيرامون نمايشگاه‌ها

گروه 1
 گروه 2
 کل

<= 3
 > 3

97
 176
 273

4
 6

70/0

000/0

       چنانچه درصد مشاهده شده بزرگتر يا مساوي درصد آزمون باشد مستقيماً فرضيه صفر را مي پذيريم. در غيراين صورت، به سطح معني داري (sig) نگاه مي كنيم. اگر بيشتر از 5% شده باشد فرضيه صفر تأييد مي گردد.در جدول اول مقدار OP کوچكتر از 70%  شده است و مقدار Sig هم کوچكتر از 5% شده است لذا فرضيه صفر رد و فرضيه يک تأييد مي گردد. يعني نقد و بحث پيرامون نمايشگاه ها در شبکه‌هاي اجتماعي نقش اساسي در عملکرد هنرمندان  نقاش دارد. بنابر اين درستي فرضيه ي چهارم ما اثبات مي‌گردد.

  • فرضيه پنجم:

     به نظر مي رسد بين ميزان استفاده از شبکه‌ي اجتماعي تلگرام توسط مخاطبين گالري ها و ميزان رفتن آن‌ها به نمايشگاه رابطه وجود دارد.
          با توجه به اينکه متغير ميزان استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي توسط مخاطبين گالري ها و ميزان رفتن آن ها به نمايشگاه هر دو ترتيبي اند ميزان رابطه ي آنها را با آزمون ضريب همبستگي کندال مورد آزمون قرار مي دهيم:


جدول 7-3-4: محاسبه ضريب همبستگي کندال بين ميزان استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي توسط مخاطبين گالري ها و ميزان رفتن آن ها به نمايشگاه


متغيرها

ارزش کندال تاوسي

سطح معناداري

وضعيت فرضيه آماري

ميزان استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي و رفتن به نمايشگاه

391/0-

000/0

تاييد شد

          همانطوركهجدولفوقنشانمي دهد با توجه به ميزان ارزش کندال تاوسي وسطحمعناداريبدست آمده كه کمتر از 05/0 مي باشد؛ بين دو متغير ميزان استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي توسط مخاطبين گالري ها و ميزان رفتن آن ها به نمايشگاه رابطه معناداري وجود دارد. بدين ترتيب فرض صفر (مبني بر اينکه بين ميزان استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي توسط مخاطبين گالري ها و ميزان رفتن آن ها به نمايشگاه رابطه وجود ندارد) رد مي شود و فرض خلاف (مبني بر اينکه بين ميزان استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي توسط مخاطبين مخاطبين و ميزان رفتن آن ها به نمايشگاه رابطه وجود دارد) پذيرفته مي­شود. بنابراين درستي فرضيه ي پنجم ما اثبات مي گردد.

  • فرضيه ششم:

     به نظر مي رسد مخاطبان هنر نقاشي براي انتخاب نمايشگاه هاي موردنظر خود بيشتر در اينترنت و از طريق دوستان و اطرافيان استفاده مي کنند.

جدول 8-3-4: فراواني مشاهده شده، مورد انتظار و باقيمانده طريقه اطلاع و انتخاب نمايشگاه


نوع استفاده از منابع

فراواني مشاهده شده

فراواني مورد انتظار

باقيمانده

اينترنت و دوستان واطرافيان

259

138

122

تلويزيون و مطبوعات

14

138

122-

کل

273

 

 

براي بررسي اين فرضيه از آزمون ناپارامتريك نسبت دو جمله اي (باي نوميال) استفاده مي کنيم:

جدول 9-3-4: نتايج آزمون باي نوميال براي استفاده از اينترنت براي انتخاب نمايشگاه

 

مقوله

فراواني

درصد
 مشاهده شده

درصد آزمون

sig

استفاده از اينترنت براي انتخاب نمايشگاه

گروه 1
 گروه 2
 کل

<= 3
 > 3

82
 191
 273

3
 7
 1

72/0

000/0

         چنانچه درصد مشاهده شده بزرگتر يا مساوي درصد آزمون باشد مستقيماً فرضيه صفر را مي‌پذيريم. در غيراين صورت، به سطح معني داري (sig) نگاه مي كنيم. اگر بيشتر از 5% شده باشد فرضيه صفر تأييد مي‌گردد. در جدول اول مقدار OP مساوي 70%  شده است و مقدار Sig هم کوچكتر از 5% شده است لذا فرضيه صفر رد و فرضيه يک تأييد مي گردد. مي توان نتيجه گرفت مخاطبان هنر نقاشي براي انتخاب نمايشگاه مورد نظر خود، بيشتر از اينترنت و از طريق دوستان و اطرافيان استفاده مي کنند. بنابر اين درستي فرضيه ي ششم ما اثبات مي گردد.

  • فرضيه هفتم:

     به نظر مي رسد مخاطبان آثار هنري و هنرمندان پس از لذت بردن از ديدن نمايشگاه هاي خوب، آن را از طريق شبکه‌ي اجتماعي تلگرام به ساير دوستان خود پيشنهاد مي کنند.
 با توجه به اينکه مقياس متغير نقد و بحث پيرامون ديدن نمايشگاه هاي خوب ترتيبي مي باشد؛ براي بررسي اين فرضيه از آزمون ناپارامتريك نسبت دو جمله اي (باي نوميال) استفاده مي کنيم:

جدول 10-3-4: نتايج آزمون باي نوميال براي پيشنهاد به دوستان از طريق شبکه‌هاي اجتماعي

 

مقوله

فراواني

درصد
 مشاهده شده

درصد آزمون

sig

پيشنهاد به دوستان از طريق شبکه‌هاي اجتماعي

گروه 1
 گروه 2
 کل

<= 3
 > 3

80
 193
 273

3
 7
 1

70/0

000/0

         چنانچه درصد مشاهده شده بزرگتر يا مساوي درصد آزمون باشد مستقيماً فرضيه صفر را مي‌پذيريم. در غيراين صورت، به سطح معني داري (sig) نگاه مي كنيم. اگر بيشتر از 5% شده باشد فرضيه صفر تأييد مي گردد. در جدول اول مقدار OP مساوي 70%  شده است و مقدار Sig هم کوچكتر از 5% شده است لذا فرضيه صفر رد و فرضيه يک تأييد مي گردد. يعني مخاطبان آثار هنري و هنرمندان پس از لذت بردن از ديدن نمايشگاه هاي خوب، آن را از طريق شبکه‌ي اجتماعي تلگرام به ساير دوستان خود پيشنهاد مي کنند. بنابراين درستي فرضيه ي هفتم ما اثبات مي گردد.

فرضيه هشتم:

     به نظر مي رسد بين جنسيت افراد پاسخگو و ميزان مراجعه به سايت انجمن نقاشان رابطه معناداري وجود دارد.
H 0 : بين جنسيت افراد پاسخگو و ميزان مراجعه به سايت انجمن نقاشان رابطه معناداري وجود ندارد.
H 1 : بين جنسيت افراد پاسخگو و ميزان مراجعه به سايت انجمن نقاشان رابطه معناداري وجود دارد.

H 0: µ ≤3
H  1: µ >3
 رد فرض H 0  به معني پذيرش فرضيه اصلي مي­باشد و بالعکس.

جدول 11-3-4: آزمون t فرضيه هشتم


 نتيجه

sig

α

درجه آزادي

آماره t

ميانگين

فرضيه

رد فرضيه H 0

003/0

05/0

39

101/4

280/3

فرضيةهشتم

         با توجه به اينکه 05/0 = α > 00/0 = سطح معني­دار بودن (101/4> )، فرضيه H0 رد مي‌شود. يعني در سطح 05/0 = α بين جنسيت افراد پاسخگو و ميزان مراجعه به سايت انجمن نقاشان رابطه معناداري وجود دارد.نتايج آزمون t در مورد هريک از عوامل متناظر با فرضية هشتم از پرسشنامه در جدول 4-2-12 آورده شده است.

جدول 12-3-4: آزمون  tعوامل فرضيه هشتم


sig

α

df

t

تعداد پاسخگو

سوال

142/0

05/0

39

106/2

273

2

282/0

05/0

39

995/1

273

5

 
فرضيه نهم:

          به نظر مي رسد بين ميزان سن مخاطبان و عضويت در شبكه هاي اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد

0 : بين ميزان سن مخاطبان و عضويت در شبكه هاي اجتماعي رابطه معناداري وجود ندارد
H  1 :  بين ميزان سن مخاطبان و عضويت در شبكه هاي اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد
 H 0: µ ≤3
H  1: µ >3
 رد فرض H 0 به معني پذيرش فرضيه اصلي مي­باشد و بالعکس.

 

جدول 13-3-4: آزمون t فرضيه نهم


 نتيجه

sig

α

درجه آزادي

آماره t

ميانگين

فرضيه

رد فرضيه  H 0

429/0

05/0

39

311/4

280/3

فرضية نهم

         با توجه به اينکه 05/0 = α > 00/0 = سطح معني­دار بودن (311/4> )، فرضيه  H 0 رد مي‌شود. يعني در سطح 05/0 = α بين ميزان سن مخاطبان و عضويت در شبكه هاي اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد نتايج آزمون t در مورد هريک از عوامل متناظر با فرضية نهم  از پرسشنامه در جدول 4-2-14  آورده شده است. 


 جدول 14-3-4: آزمون t عوامل فرضيه نهم


sig

α

df

t

تعداد پاسخگو

سوال

147/0

05/0

39

211/2

273

1

282/0

05/0

39

1 /2

273

9

 
فرضيه دهم:

 به نظر مي رسد بين جنسيت پاسخگويان و ميزان استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي رابطه وجود دارد.

H 0: بين جنسيت پاسخگويان و ميزان استفاده از شبكه هاي اجتماعي رابطه وجود ندارد

1 : بين جنسيت پاسخگويان و ميزان استفاده از شبكه هاي اجتماعي رابطه وجود دارد
H 0: µ ≤3
H 1: µ >3
 رد فرض H 0به معني پذيرش فرضيه اصلي مي­باشد و بالعکس.

جدول 15-3-4:  آزمون t فرضيه دهم


 نتيجه

   sig

α

درجه آزادي

آماره t

ميانگين

فرضيه

رد فرضيه H 0   

324/0

05/0

39

88/4

421/3

فرضية دهم

         با توجه به اينکه 05/0 = α > 00/0 = سطح معني­دار بودن (88/4> )، فرضيه H 0 رد مي‌شود. يعني در سطح 05/0 = α بين جنسيت پاسخگويان و ميزان استفاده از شبكه هاي اجتماعي رابطه وجود دارد .نتايج آزمون t در مورد هريک از عوامل متناظر با فرضية دهم  از پرسشنامه در جدول جدول 4-2-16 آورده شده است. 


 جدول 16-3-4: آزمون t عوامل فرضيه دهم


sig

α

df

t

تعداد پاسخگو

سوال

112/0

05/0

39

102/2

273

2

212/0

05/0

39

778/2

273

10

 
فرضيهيازدهم:

 به نظر مي رسد بين عضويت پاسخگو درشبكه هاي اجتماعي هنر نقاشي و ملاك هاي او براي يك شبكه ايده آل رابطه معناداري وجود دارد

H 0: بين عضويت پاسخگودرشبكه هاي اجتماعي هنر نقاشي و ملاك هاي او رابطه معناداري وجود ندارد
H 1 : بين عضويت پاسخگودرشبكه هاي اجتماعي هنر نقاشي و ملاك هاي او رابطه معناداري وجود دارد
H 0: µ ≤3

 

H  1: µ >3
 رد فرض H 0  به معني پذيرش فرضيه اصلي مي­باشد و بالعکس.

جدول 17-3-4: آزمون t فرضيه يازدهم


 نتيجه

sig

α

درجه آزادي

آماره t

ميانگين

فرضيه

رد فرضيه H 0

233/0

05/0

39

782/4

280/3

فرضية يازدهم

         با توجه به اينکه 05/0 = α > 00/0 = سطح معني­دار بودن (782/4> )، فرضيه H 0 رد مي‌شود. يعني در سطح 05/0 = α بين عضويت پاسخگودرشبكه هاي اجتماعي هنر نقاشي و ملاك‌هاي او رابطه معناداري وجود دارد . نتايج آزمون t در مورد هريک از عوامل متناظر با فرضية يازدهم از پرسشنامه در جدول 4-2-18  آورده شده است.

 

جدول 18-3-4: آزمون t عوامل فرضيه يازدهم


sig

α

df

t

تعداد پاسخگو

سوال

112/0

05/0

39

012/3

273

11

121/0

05/0

39

77/1

273

12

 
فرضيهدوازدهم:

 به نظر مي رسد بين نظر پاسخگودر مورد مزيت هاي استفاده از شبكه هاي اجتماعي و جنسيت آنان رابطه معناداري وجود دارد
H 0: بين نظر پاسخگو در مورد مزيت هاي استفاده ازشبكه هاي اجتماعي و جنسيت آنان رابطه معناداري وجود ندارد
H1: بين نظر پاسخگو در مورد مزيت هاي استفاده از شبكه هاي اجتماعي و جنسيت آنان رابطه معناداري وجود دارد
H 0: µ ≤3
H 1: µ >3

رد فرض H 0به معني پذيرش فرضيه اصلي مي­باشد و بالعکس.


 جدول 19-3-4: آزمون t فرضيه دوازدهم


 نتيجه

sig

α

درجه آزادي

آماره t

ميانگين

فرضيه

رد فرضيه H 0

353/0

05/0

39

561/4

280/3

فرضية دوازدهم

         با توجه به اينکه 05/0 = α > 00/0 = سطح معني­دار بودن (101/4> )، فرضيه H 0
 رد مي‌شود. يعني در سطح 05/0 = α بين نظر پاسخگودر مورد مزيت هاي استفاده از شبكه هاي اجتماعي و جنسيت آنان رابطه معناداري وجود دارد. نتايج آزمون t در مورد هريک از عوامل متناظر با فرضية دوازدهم از پرسشنامه در جدول 4-2-20 آورده شده است.

 
 جدول 20-3-4: آزمون عوامل فرضيه دوازدهم


sig

α

df

t

تعداد پاسخگو

سوال

231/0

05/0

39

568/2

273

2

122/0

05/0

39

993/1

273

20



 

نويسنده: مينا نادري

پیمایش به بالا