رويا ميرسيستاني:زندگي و مرگ دو مقوله رمز الود است و انسان را به چالش مي كشند

" انديشيدن به اثر هنري و آفرينش، از مسئله بنيان هستي جدا نيست . اثر هنري ، گستره ي حقيقتي نا محدود است و قلمرو معناهاي بيشمار. از اينرو تعامل و به اشتراك گذاشتن آن با مخاطب رسالت هنرمند است ." اين را رويا ميرسيستاني هنرمند جوان و يکي از برگزيدگان فراخوان دعاي باران در بخش راي گيري مردمي ميگويد.

ميرسيستاني كارشناس ارشد نقاشي از دانشگاه آزاد تهران، مدرس نقاشي ، تاريخ هنر ، زبان تخصصي هنر (Visual art )در دانشگاه آزاد ، واحد شرق به مدت دو سال است.

وي همچنين كارشناسي زبان و ادبيات  فرانسه را از دانشگاه تهران دارد و به تدريس مجسمه سازي نيز مشغول است.

ميرسيستاني در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين، در رابطه با دليل اصلي اينکه به عنوان يک هنرمند مسير هنري خود را در چشم اندازي مفهومي و هويتي مدرن جستجو کرده، بيان کرد:

به نظر من مسير هنري و هويت هنرمند امروز ، از نحوه ي نگرشش به جهان، بازنمايي مفاهيم و انديشه ها و كيفيت بيان هنري اش شكل ميگيرد ، هويتي در امتداد تجربه ي زيسته و اكنونيت هنرمند كه دائما در حال نو شدن و به چالش كشيدن گذشته است .

اين فرايند حاصل تلاش چندين ساله ي بنده در جهت باز شناسي خويش به عنوان هنرمند امروز است و از طريق مطالعات و پيگيري تحولات جهان هنر، از ديروز تا امروز  و شركت در كلاسهاي اساتيد برجسته ي هنر و فلسفه ي هنر در دانشگاه و موسسه هاي هنري است.

وي در ادامه افزود: در سالهاي اول شروع به نقاشي، بيشتر تمركزم روي تكنيك ها و سبك كلاسيك بود . مدتي هم رئال مدرن كار ميكردم و در طول اين مدت مطالعاتي را در زمينه ي هنر معاصر و فلسفه ي هنر شروع كردم . دوره ي بعدي كارم به سمت اكسپرسيونيسم فيگوراتيو تمايل پيدا كردم، و در حال حاضر در سبك رئال و سوررئال كار ميكنم . در دوره هايي نيز به کار مجسمه سازي پرداختم.

حدود ١٢ سال است كه مجموعه اي را خلق کرده ام که سطوح و فضاهاي خالي و اَشكال ناتمام ومرموز در آنها وجود دارد و اين كيفيت ، به مرور ، در كارم حضور پيدا كرده است.

پيكاسو، فرانسيس بيكن، سالوادر دالي و رنه ماگريت، البر كامو و ژان پل سارتر، هايدگر و بابك احمدي از جمله افرادي بودند که در طول مسير کاري بر من تاثير گذار بودند و دنبال کننده ي مكتب اگزيستانسياليسم نيز بوده ام.

در استيتمنت آثار ميرسيستاني آمده است:

پيوسته تلاش ميكنم  از طريق يک روش چالش برانگيز ، براي رسيدن به مفهومي فردي در آثارم دست يابم و آثار م بر اساس چشم اندازي مفهومي و هويتي مدرن باشد و حقيقت و زيبايي با يک سبک مدرن تلفيق شود ، بنابراين شکل و زيبايي ، به تنهايي، هرگز در كارهايم غالب نبوده و مفهوم، بدون بيان مستقيم ايده هايم ،در فضاي كارم جريان دارد.

در اثارم سعي دارم ساختار و كمپوزيسيون را به طور کامل به كار نبندم و برخي از سطوح و فضاهاي خالي و اَشكال ناتمام ومرموز وجود دارد که با تخيل و همکاري خلاقانه مخاطب، مانند پازل ، كامل ميگردد . براي من ، واقعيت ايده آلِ اصلي، نسبي، ذهني و کاملا وابسته به نگرش ها و ديدگاه هاي مختلف است.

اين هنرمند در رابطه با تاثر آشنايي بر زبان و ادبيات فرانسه بر آثار هنري اش توضيح داد:

مطالعه ي آثار هنري و ادبي  به زبان اصلي بسيار موثر است  و من فكر ميكنم زبان فرانسه زبان هنر است و بسيار زيباست.

وي در ادامه تاکيد کرد با توجه به وجود محدوديت ها، گره هايي در مسير کاري خود داشته است که هيچ يک باعث دلسردي او نشده و آنچه برايش اهميت دارد حركت و تلاش امروز و اكنون است.

ميرسيستاني دليل توجه اش بر جنبه رميزآميز بودن در آثارش را چنين عنوان کرد:

شايد بدليل توجه من به زندگي و مرگ. اين دو مقوله سراسر رمز الود است و مدام انسان را به چالش مي كشند.

انديشيدن به اثر هنري و آفرينش، از مسئله بنيان هستي جدا نيست . اثر هنري ، گستره ي حقيقتي نا محدود است و قلمرو معناهاي بيشمار. از اينرو تعامل و به اشتراك گذاشتن آن با مخاطب رسالت هنرمند است .

اين استاد دانشگاه در رابطه با مفهوم اثر خود که در فراخوان دعاي باران برگزيده شد توضيح مي دهد:

اين اثر ، هشداري است براي انسان امروز که مصرف بي رويه ، جزو  لاينفک زندگيش شده و نسبت به موقعيت زماني و مکاني خويش بي اعتنا گشته . ساعت شنيِ شکسته نمايانگر زمانيست که از دست داده ايم و راههاي ارتباط با اينده در حال قطع شدن است . شتر، مظهر استقامت، تشنه و از پا نشسته است . خطوط زرد منقطع و سپس ممتد هشدار ميدهند که هر چه جلوتر برويم ،راهي براي دور زدن نيست .

با رشد جمعيت و افزايش مصرف بي رويه ي آب ، مشكلات كم آبي ، روز به روز وخيم تر خواهد شد و بدين ترتيب زندگي ميليونها نفر از انسانها ، خصوصاً در كشورهاي فقير ، با خطر مرگ مواجه است . ما نسلي هستيم كه خود را خردمندتر  تر از نسل هاي گذشته ميدانيم پس بايد با شناخت اين بحران و آگاه سازي مردم و ارائه ي راه حل هاي عملي در جهت صرفه جوبي و الگوهاي مصرف صحيح ، جلوي فاجعه اي كه در آينده ي نزديك نسل بشر را تهديد ميكند ، گرفت .

اين هنرمند نمايشگاه هاي انفرادي و گروهي بسياري را به شرح زير در کارنامه خود دارد:

نمايشگاه انفرادي :

گالري والي ، تهران ، سال ٩٠

ايكوز گالري ، ايتاليا، رم ، سال ٢٠١٢

نمايشگاههاي گروهي :

گالري سبز ، تهران سال ٦٩ وسال ٧٣

گالري آريا ، تهران ، سال ٨٤ و سال ٩١و سال٩٤

گالري امين پور ،تهران ،سال٨٧

گالري ماه مهر ،تهران ،سال ٨٨

گالري ارت سنتر ، تهران ،سال ٨٩

گالري خاور ميانه تهران ،سال ٩١

خانه هنرمندان ١٣٩١

فرهنگسراي نياوران سال ٩٠  و سال ٩٣( هفت نگاه )

گالري موزه قصر،تهران ،سال ٩٣

موزه ي صبا ، تهران ، سال ٩٣و سال ٩٥

موزه ي دكتر حسابي ،سال٩٥

گالري زمرد سال ٩٦

پیمایش به بالا