روايت هنرمند برگزيده فراخوان دعاي باران از آثارش

"بنظرم نجات يک جامعه در گرو نکوداشت دختران، زنان و مادران آن جامعه است." اين را پيام ياسيني ، هنرمند و مدرس طراحي، نقاشي و تصوير سازي و يکي از برگزيده فراخوان دعاي باران، ميگويد. در ادامه خواننده گفتگوي خبرنگار گالري آنلاين به اين هنرمند باشيد.

پيام ياسيني، متولد۱۳۴۹تهران، ليسانس و فوق ليسانس نقاشي، دانشجوي دکترا فلسفه هنر، مدرس طراحي، نقاشي و تصوير سازي است.

اين هنرمند تدريس در دانشکده هنر و معماري، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزي را از سال۱۳۷۸تا کنون، دانشگاه رويان نوشهر۷۵تا۷۶ ،دانشگاه علمي کاربردي۷۹تا۸۳ ،مجتمع فني تهران از۸۵تا کنون و نمايشگاه هاي گروهي و انفرادي متعددي را به شرح زير در کارنامه خود دارد.

ياسيني در رابطه با موضوعات آثار خود توضيح داد:

بطور کلي موضوعاتي که من به آنها مي پردازم دغدغه هاي انساني است که شامل روابط انسان ها با يکديگر و محيط پيرامونشان و نيز تاثيراتي که بر هم و جهان ميگذارند، ميشود.

بنابر اين، زنان و نقش آن ها در جامعه از موضوعاتي است که براي من اهميت زيادي دارد و معتقدم که بعنوان يک هنرمند وظيفه دارم تا توجه مردم را به نقش اساسي که زنان در اجتماع دارند و مصائبي که بر آنها ميرود جلب کنم.

ما همواره در طول تاريخ با مشکلات و معضلاتي روبرو بوده ايم که براي زنان وجود داشته و دارد. از زنده بگور کردن دختران و پنهان کردنشان در تاريکي تا نگاه جنسيتي و نابرابري هاي بيشمار ديگر؛ که بسته به نوع فرهنگ حاکم بر آن جامعه ميتواند متفاوت باشد.

زن بعنوان مادر نقشي تعيين کننده در سلامت رواني و توسعه و پيشرفت جامعه دارد. اگر سلامت روح و روان زنان به خطر بيافتد، بدون شک سلامت روح و روان مردان و فرزندان و کل جامعه نيز به خطر خواهد افتاد و اين چرخه تا زوال کامل جامعه ادامه خواهد داشت.

اما اينکه جرقه اين ايده چه زماني زده شد، بايد بگم که از زمان کودکي. درست زماني که پدران و مادران به کودک اشاره ميکنند که پسر با دختر فرق دارد!

کما بيش همه ما در کودکي با اين مساله مواجه شديم که او دختر است و من پسر و يا برعکس. دختر نميتواند فلان کار را بکند!

ريشه اين نابرابري به پدران و مادران ما و فرهنگ حاکم بر ميگردد.

البته من هيچوقت اهميتي به اين موضوع ندادم و بنظرم تفاوتي بين دختر و پسر وجود نداشت اما چرايي اين مساله هر روز در ذهن من بزرگتر شد.و زماني که وارد دانشگاه و بعد از آن مدرس دانشگاه شدم طبيعتا اين شکاف جنسيتي بيمارگونه و پيامد هاي آن بيشتر خودش را نشان داد.

بنظرم نجات يک جامعه در گرو نکوداشت دختران، زنان و مادران آن جامعه است.

اين استاد دانشگاه در رابطه با دوره هاي کاري ديگري که تجربه کرده است، افزود:

 بله، در دوره دانشجويي کارهاي فرماليستي هم انجام ميدادم و به جز آن طبيعت بي جان هايي که باز به نوعي به انسان و روابط انساني باز مي گشت. همينطور مجموعه اي از عکس و عکس نقاشي که سال ۹۶ کار کرده ام گرچه محوريت موضوع طبيعت است اما درباره محيط زيست انسان و تخريب هاي زيست محيطي ما است. فکر ميکنم هر آنچه ما بعنوان اثر خلق ميکنيم  به نوعي با انسان در ارتباط است گرچه ممکن است محوريت موضوع انسان نباشد.

ياسيني در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا تمام مجموعه هاي ايشان منحصر به موضوع زنان است؟ گفت:

معمولا آثار من در رابطه با انسان، عملکرد او، روابطش، اميدها و نياز هاي اوست.

پس قسمتي از کار مربوط به زنان است. ما نمي توانيم درباره انسان کار کنيم و زنان را ناديده بگيريم.

به نظرم آثار نقاشي و عکاسي فيگوراتيو موجود را اگر مروري بکنيم، تعداد آثاري که محوريت آن زنان هستند بيشتر از آثاريست که به موضوع مردان مي پردازند.

اين هنرمند عقيده دارد براي خلق موضوعات انساني حتما نبايد از فيگور انسان استفاده کرد؛ و در اين رابطه توضيح ميدهد؟

هنرمند باطبيعت بي جان هم ميتواند يک اتمسفر شور انگيز انساني بيافريند. قبلا اين کار را کرده ام و در برنامه ام هست که مجموعه جديدي درباره انسان ولي بدون استفاده از فيگور انساني کار کنم.

وي در خصوص تجربه آثار هنرجديد خود مي گويد:

ويدئو آرت هايي درست کرده ام که قسمتهايي از آن ها را در اينستاگرامم دارم و بازتاب خوبي هم داشته است.

ياسيني راهکار خود در برخورد با گره هاي فرمي و فکري در طول کارهايش را چنين عنوان کرد:

خب فکر کنم همه هنرمندان در مسير کاري به گره هاي فرمي و فکري برخورد ميکنند و من هم طبيعتا داشته و خواهم داشت.

اما راهکاري که براي من مفيد بوده و هميشه به دانشجويان هم ارائه ميدهم اينست که مدتي به کار نگاه نکنم و آنرا کناري بگذرام. زمان موضوع را حل ميکند و بعد از مدتي  راه حلي براي آن پيدا خواهد شد که بسيار هم جذاب است.

براي همين هم هميشه تاکيد دارم که اگر کار تمام نشده اي داريد، آنرا نگه داريد تا در زمان مناسب خودش به اتمام برسانيد.

اين هنرمند ضمن اشاره بر اينکه"هر چيزي ميتواند براي هنرمند منبع الهام باشد و تاثير گذار ، ممکن است گفتار يک کودک باشد يا رفتار غريزي يک حيوان و همچنين از چيز هاي پيش پا افتاده يا مهم گرفته تا آثار هنرمندان و نوشتار و گفتار بزرگان."در مورد عوامل تاثيرگذار بر خود گفت:

پس حتما تاثير گرفته ام و همچنان هم تاثير خواهم گرفت.

آثار اکسپرسيو بسيار مورد علاقه ام است و هميشه برايم جذابيت دارند و متاثر ميشوم،

فيلسوف مورد علاقه ام هم آرتور دانتو، فيلسوف هنر معاصر است که چند ساليست فوت شده و معتقدم بخوبي هنر و اثر هنري را تشريح کرده است.

و مورد مهمي که بايد اضافه کنم نقش تکنولوژي در خلق آثار هنريست. هنرمند در دنياي امروز ميتواند از ابزار تکنولوژي بهره ببرد، اين تفکر که مثلا آثار سنتي ارزش بيشتري نسبت به آثار ديجتال دارد به نظرم بايد کنار گذاشته شود. مهم خلاقيت ، معنا و تجسم آن است، حال با هر ابزاري که به بيان هنري شما بيشتر کمک ميکند. بسياري از اين آثار، بديع، خلاقانه و تاثير گذارند .

وي در پايان در مورد اثر منتخب خود در فراخوان دعاي باران توضيح داد:

اثري که در فراخوان دعاي باران داشتم، از مجموعه کارهايي است که در سال ۹۶ انجام گرفت. با تمرکز بر طبيعت، محيط زيست و تخريب آن توسط عوامل انساني و غير انساني.

ما خواسته يا نا خواسته، دست به تخريب محيط زيست خودمان ميزنيم. با قطع درختان و نابود کردن گياهان اکوسيستم را از بين ميبريم. سرزميني خشک درست ميکنيم و سپس دست به دعا براي باران ميشويم، که اين رفتار در قرن حاضر  عجيب  و غير منطقي است.

در استيتمنت آثار اين هنرمند آمده است:

زنان در جامعه، همواره در معرض مسائل و معضلات تاريخي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و مذهبي اي قرار دارند که منجر به نابرابري مي گردد و اين نابرابري ميتواند تاثيرات نامطلوبي در آينده کل جامعه داشته باشد.

هر زخم بر وجود زن، زخمي است بر پيکره جامعه که عواقب آن تا نسل هاي بعد ادامه مي يابد.

پيام ياسيني نمايشگاه هاي بسياري را در کارنامه خود دارد، از جمله:

نمايشگاه دانشجويي  در دانشگاه هنر تهران ۱۳۷۲.

نمايشگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه آزاد  در نمايشگاه بين المللي تهران۱۳۷۴.

اولين نمايشگاه طراحان معاصر نگارخانه برگ ۱۳۷۷.

نمايشگاه گروهي نگارخانه برگ ۱۳۷۸.

نمايشگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه آزاد در فرهنگسراي بهمن ۱۳۸۱.

پیمایش به بالا