رمز و رازهاي بسياري پشت درهاي خانه هاي حراج سراسر دنيا وجود دارد که در اين مطلب پاسخ مديران هنري حراج هاي Phillips و Bonhams در مورد بخشي از آنها را ميخوانيد.

به گزارش گالري آنلاين، پس از گذشت يکسال از هياهوي کرونا و افزايش فعاليت هاي مجازي، حراج هاي هنري از جمله مراکزي بودند که از همان ابتدا سعي کردند خود را با شرايط جديد تطبيق بدهند.
اگر چه شکل برگزاري حراج ها در اين دوران تغيير کرده است، اما حراج ها اهميت خود را براي بازار هنر به طور گسترده حفظ کرده اند. خانه هاي حراج در سراسر جهان براي حفظ مجموعه داران و خريداران خود به فروش آنلاين و حضوري به شکل ترکيبي روي آورده اند.
در حالي که اين تغيير ناگهاني و بي سابقه آنلاين شفافيت زيادي را به معاملات بازار هنر اضافه کرده است، اما همچنان در اتاق هاي فروش رمز و رازهاي بسياري وجود دارد. يکي از اين راز ها درباره ي اين است که چگونه آثار هنري براي فروش در حراج انتخاب ميشوند؟ و اينکه کدام اثر حراج فروش خاصي داشته باشد؟
به گفته Amanda Lo Iacono، رئيس حراج قرن بيستم فيليپس وجود قوانين سخت براي ورود به حراجي ها امر منطقي است و اين امر مسئله عجيبي نيست. او ادامه ميدهد: بيشتر اوقات، تصميماتي که در مورد ساخت و سازهاي خاص حراج اتخاذ مي شود ناشي از بررسي ميزان داغي بازار است، سنجش کالاهاي فروش قبلي، نمايش هاي آينده و آثار احتمالي که در آينده به دستمان ميرسد، معيارهايي هستند که اهميت دارد و بر اساس آنها ساختار دهي فروش فصل بعدي را شروع ميکنيم.
وي اين فرآيند را "افزايشي" توصيف کرد، زيرا شرکت براي تحقق فروش متنوع و متناسب با زمينه ي حراج، هم آثار هنري پيشنهادي مناسب را مي پذيرد و هم به دنبال آثار هنري مورد نظر خود به جستجو مي پردازد.
اين مدير هنري به عنوان نمونه اي از اين رويکرد به دسته بندي فروش پاييز قرن بيستم اين شرکت اشاره کرد.
ممکن است آنچه در نگاه اول به نظر مي رسيد انتخاب نامرتبطي از آثار باشد، اما آثار اين فروش با هم در گفتگوهاي تاريخي هنري قرار دارند، به عنوان مثال دو اثر Joan Miró و Alexander Calder نشان دهنده دوستي و گفتگوي هنري اين دو هنرمند است، همراه با تأملاتي در مورد انعکاس رويدهاي همزمان درمورد آثار Bruce Nauman که همزمان با فروش اثر او در حراج، نمايشگاه مروري بر آثار اين هنرمند در موزه MoMA نيز در حال برگزاري است.
مدير بخش هنر معاصر حراج بونامز، Ralph Taylor فرايند مشابهي را براي ساختار حراج هاي بونامز توصيف کرده است. او توضيح ميدهد، در صورتي که برگزاري حراج با يک رويداد نمايشگاهي ويژه گره نخورده باشد، موضوع و آثار حراج از بخشي انتخاب ميشود که انتظار ميرود فروش بهتري را رقم بزند. به عنوان مثال اگر اثري از Frank Auerbach در اختيار باشد، فروش آن در بخش هنرمندان مکتب انگلستان ساده تر خواهد بود.
اين مدير هنري تاکيد کرد ممکن است تصميم گيري در مورد آثار با توجه به نتيجه حراج قبلي صورت بگيرد.
ازديدگاه Taylo بيان يک روايت منسجم در هر حراج اهميت ويژه دارد. هر دو مدير هنري Taylor و Lo Iacono بيان کرده اند که خانه هاي حراج دسته بندي موضوعي خود را تا 40 الي 50 گروه گسترده اند. همچنين هر دو خانه حراج براي فروش چارچوب زماني تقريبي يکساني دارند.
به گفته Lo Iacono برنامه ريزي براي فروش بعدي معمولاً يک روز پس از بسته شدن فروش قبلي آغاز مي شود. در طول شش ماه، کيوريتورها و متخصصان، مقدمات فروش بعدي را از اولين مرحله به دقت انجام مي دهند. با گذشت سه ماه، فروش بطور مشخص شکل مي گيرد و در شش هفته بعدي مدارک لازم جهت بازاريابي براي مجموعه دارها ارسال ميشود و به اين ترتيب کم و بيش شکل و اندازه فروش، نهايي مي شود. گرچه نظارت در سطح بالا مهم است، اما هنوز هم اين مسئله فني وجود دارد که چگونه کارها در يک حراج فروش مي رود و کار به پايان ميرسد.
روند ارسال يک اثر هنري به خانه هاي حراج نياز به مذاکره ميان فرستنده و خانه حراج دارد. دانا پروسيان، متخصص خدمات هنري در بانك آمريكا، روند ارسال را به عنوان يكي از درخواست هاي نيازمند سنجش و بررسي دقيق، توصيف كرده است. او توضيح ميدهد خانه هاي حراج استراتژي بازاريابي و فروش متفاوتي دارند و در پيشنهادهاي خود بسته هاي مالي متفاوتي را ارائه مي دهند. وي همچنين تاکيد کرد هرچه ارزش اثر هنري ارسالي بيشتر باشد جزئيات مذاکره در رابطه با آن اثر بيشتر خواهد بود.
چنانچه آثار ارسالي براي يک حراج تعداد زيادي باشد در مورد نحوه نظارت و سرپرستي اين آثار که مورد نظر خانه حراج است، با آنها مذاکره خواهيم کرد.
همچنين Taylo روند مناقصه آثار را جرياني استراتژيک توصيف ميکند که در نهايت به مرحله مالي ميرسد و اضافه ميکند: به طور کلي، فرستنده گان آثار علاقه زيادي به دانستن ارزش آثار خود دارند و اغلب نسبت به نحوه ارائه يک اثر براي فروش و همچنين وارث و مالک بعدي اثر حساس هستند. وي معتقد است سطح تجليل اثر و هنرمند توسط خانه حراج در ارزش و قيمت نهايي آن اهميت دارد.
باتوجه به تغييرات پرفراز و نشيب اتفاق افتاده بر اثر بيماري همه گير کويد 19، ممکن است انتظار برود که روند نظارت بر حراج ها تغيير کرده باشد. اما Lo Iacono با اين موضوع موافق نيست و مي گويد: روند واقعي نظارت تغيير چنداني نکرده است. هرچند که برگزاري حراج مجازي به عنوان استانداردي براي آينده نزديک باقي خواهد ماند اما اهميت نظارت بر حراج ها متزلزل نشده است.
نويسنده: Justin Kamp
