آينده متعلق به کساني است که ميتوانند آن را تصور کنند، طراحي کنند و اجرا کنند. اين چيزي نيست که منتظرش باشيد، بلکه بايد آن را خلق کنيد. اين نقل قول از شيخ محمد رشيد بن مکتوم بهترين توصيف از رسالت و چشمانداز موزه آينده است.

به گزارش گالري آنلاين، اجداد درختان را ميکارند. نوادگان از سايه لذت مي برند، اين ضرب المثل چيني باستاني در ورودي يکي از گالريهاي «موزه آينده» دبي چشم بينندگان را به خود جلب مي کند.
با توجه به چالشهاي مبرمي که امروزه سياره ما با آن مواجه است، براي نسل کنوني اهميت بيشتري مي يابد که اين بحرانهاي فزاينده را بپذيرد تا از سياره براي آينده ها محافظت کند. اين وظيفه اي است که بدون شک بايد يک کار جمعي و هماهنگ باشد.
در اولين برخورد بصري بيننده با موزه، چشم فرد به سمت فضاي خالي بيضوي برجسته اي کشيده مي شود که جنبه کانوني نماي بيروني موزه را تشکيل مي دهد. در نتيجه ظاهر نامتقارن موزه اين حس را القا مي کند که ساختمان در حال حرکت پويا است، گويي در حال حرکت به جلو است، که تجسمي کاملاً تحت اللفظي از هدف موزه براي سفر به آينده است. کيلا گفت: «اين خلأ نشاندهنده چيزي است که ما درباره آينده نميدانيم». افرادي که به دنبال ناشناختهها هستند، مخترعان و کاشفان آينده ميشوند که در نهايت به طور مداوم موزه را دوباره پر ميکنند.
موزه آينده، که حضور سر به فلک کشيده و طاق عربي آن در قلب منطقه تجاري دبي قرار دارد، بر استفاده از درس هاي امروز ما براي ساختن آينده تمرکز مي کند و بينندگان را دعوت مي کند تا در انجام اين کار از طريق يک رويکرد بسيار فراگير مشارکت کنند.
موزه با بهره گيري از انواع واقعيت مجازي و افزوده، تجزيه و تحليل داده هاي بزرگ، هوش مصنوعي، و تاسيسات و نمايشگرهاي تعامل ماشين انساني، بازديدکنندگان را در چارچوب پنج فصل به سفري به آينده مي برد که ايده يک روايت جهاني در حال گسترش را پيشنهاد مي کند.
يک دقيقه، شما در دبي 2022 هستيد. فصل بعدي، شما در يک ايستگاه فضايي در قسمت بيروني کهکشان، OSS Hope، در سال 2071، که بررسي مي کند چگونه انسان ها در خط مقدم فناوري فضايي قرار دارند. (اين تاريخ انتخاب شده، نزديک به 50 سال آينده، صدمين سالگرد تشکيل امارات متحده عربي را نيز نشان مي دهد.)
فصل 2 بازديدکنندگان را به موسسه هيل مي برد، اولين بخش که در بازسازي ديجيتالي خيره کننده آمازون در لتيسيا، کلمبيا قرار دارد. آنها متعاقباً با "طاق زندگي" روبرو مي شوند، يک تاسيسات غوطه ور نوراني متشکل از يک کتابخانه DNA متشکل از 2400 گونه، که با دقت از بين ميليون ها گونه انتخاب شده است تا تنوع زيستي باورنکردني جهان را فهرست بندي کند، و همچنين آزمايشگاهي از گونه هاي آزمايشي، که همه براي وادار کردن بينندگان به بررسي تأثير تغييرات آب و هوا طراحي شده اند. فصول بعدي به بررسي تکرارهاي ديگر آينده مي پردازد، مانند کاليبراسيون ذهن و بدن در فصل «الوها». چگونه ميتوانيم به فناوريهاي نوظهور امروزي براي سود فردا در «فردا امروز» دسترسي پيدا کنيم. و در نهايت، "ابر قهرمانان"، که بر جواناني تمرکز دارد که از قبل به راه حل هايي براي بحران آب و هوا فکر مي کنند.

خلفان بلهول، مدير عامل بنياد آينده دبي که مديريت موزه با بودجه دولتي را بر عهده دارد، در مصاحبه اي ايميلي گفت: موزه آينده با هر موزه معمولي ديگري متفاوت است. او فضا را به عنوان يک "موزه زنده" توصيف کرد که "به طور مداوم در طول زمان تجديد، تقويت و غني خواهد شد"، جنبه اي که عمداً در ماهيت انعطاف پذير معماري داخلي موزه منعکس شده است، فضايي سيال، چند طبقه و بدون ستون که بسيار سازگار و باز براي تفسير براي برنامه نويسي آينده است.
با توجه به ظاهر موزه هاي شاخص در همسايگي ابوظبي (لوور و گوگنهايم آينده) به عنوان راهي براي نشان دادن تمايل مجدد کشور به دانش و کاوش در فرهنگ، علم و هنر، ورود موزه آينده بينظير است. به گفته بلهول، فرصتي براي نسل جديد براي تبديل شدن به بخشي از آينده و همه جنبه هاي آن است. بخشي از اين امر شامل مشارکت تيم متصدي با هنرمندان، طراحان، دانشمندان و آينده پژوهان محلي و بين المللي از سراسر جهان بود تا بستري براي ابداع راه حل هايي براي چالش هاي جهاني فراهم کند.
به عنوان مثال، بخش «امروز فردا» به عنوان نقطه مرجع سؤالي را که توسط معمار بانفوذ سدريک پرايس در سال 1966 مطرح شد، «تکنولوژي پاسخ است، اما سؤال چه بود؟» به عنوان نقطه مرجع در نظر ميگيرد. بيش از 50 نمايشگاه در مورد اينکه چگونه فناوري دقيقاً براي شکل دادن به آينده ما ضروري بوده است، از جمله نمونه هاي اوليه و محصولات فعلي با تمرکز بر حوزه هايي مانند مديريت زباله، محيط زيست، امنيت غذايي، کشاورزي، آبياري و برنامهريزي شهري در معرض ديد عموم قرار دارد.

چه کشف Notpla، يک ماده زيست تخريب پذير که هدف آن جايگزيني بسته بندي هاي پلاستيکي يکبار مصرف است، يا روشهايي براي ذخيره دائمي دي اکسيد کربن که ميزان انتشار گازهاي گلخانهاي وارد جو را محدود ميکند، اين نمايشگاه انواع مختلف و متنوعي از تحقيقات را ارائه ميکند که در موارد مختلف انجام ميشود. بخش هايي از جهان در حالي که بخشهاي ديگر بيشتر بر درگير کردن تخيل و حواس بينندگان تمرکز ميکنند، «امروز فردا» نه تنها به دليل جلب توجه مؤثر به فوري ترين پرسشهاي مرتبط با محيط زيست امروزي، بلکه همچنين به ارائه اين که چگونه فناوري انتقال ايده هاي انتزاعي را به ملموس و قابل دسترس پل ميزند، برجسته است. فرم هايي براي ايجاد راه حل هاي عملي.
در حالي که موزه آيندهگفته است که از زمان افتتاحش در پايان فوريه پذيراي بازديدکنندگان زيادي بوده است (موزه از ارائه هر گونه آمار حضور خودداري کرد)، بهول تأکيد کرد که اين چيزي بيش از «تجربه يک بازديدکننده» نيست. اين مکاني است که در آن ذهن هاي بزرگ گرد هم مي آيند تا آينده را طراحي و شکل دهند."
اينکه دقيقاً چگونه اين اتفاق خواهد افتاد بايد ديد، اما برخي از برنامه ريزي هاي اوليه موزه به اين واقعيت اشاره ميکنند که اين فقط يک خواب نيست. اين موزه با هدف تبديل شدن به مکاني براي بحث و گفتگو، تاکنون ميزبان مجموعه اي از «گفتوگوهاي آينده» با مبتکران، دانشمندان و چهره هاي برجسته صنايع پيشرو در زمينه هاي مختلف بوده است. در دومين «گفتگوي آينده»، اوساما خطيب، مدير آزمايشگاه رباتيک استنفورد در دانشگاه استنفورد، در مورد اينکه اقيانوس هاي ما چگونه پاسخ هاي پرسش هاي حياتي وجودي را دارند و راه هايي که انسانها و روبات ها ميتوانند با يکديگر براي حرکت در اقيانوس ها همکاري کنند، صحبت کرد. گفتگوي سوم، الکس کيپمن، معاون هوش مصنوعي و واقعيت ترکيبي مايکروسافت است که آينده و پتانسيل متاورس را بررسي مي کند.

موزه آينده علاوه بر داشتن يک بازوي انتشارات تحقيقاتي، همچنين به عنوان مقر صندوق ذهن عرب بزرگ، يک ابتکار پنج ساله، با 100 ميليون درهم (27.2 ميليون دلار) بودجه از سوي دولت دبي براي ايجاد "مؤسسه "کار خواهد کرد. بر اساس بيانيه مطبوعاتي، بزرگترين جنبش جهان عرب براي جستجوي استعدادهاي استثنايي در ميان دانشمندان، متفکران و مبتکران عرب در زمينه هاي کليدي، با هدف برجسته کردن متفکران برجسته در منطقه و الهام بخشيدن به جوانان با الگوبرداري از آنها طراحي شده است.
اين که همه اينها در يک مکان مرکزي در دبي مستقر شوند، نوع سرمايه گذاري اين موسسه جديد را بيشتر خاص مي کند. به گفته معمار آن، Shaun Killa، که آن را بهعنوان «محدوديتهاي مطلق طراحي، فناوري و فناوري ساختوساز» توصيف ميکند، به معماري موزه آينده نگاه نکنيد، که تجسم فيزيکي فلسفه موزه است.
اين موزه با جدي گرفتن درخواستهاي خود براي اقدام در مورد تغييرات آب و هوايي، به طور قابل توجهي يک پروژه کم کربن است، با معماري خورشيدي غيرفعال و راهحلهاي مهندسي کم انرژي و کم آب با قابليتهاي تجديدپذير يکپارچه که در طراحي آن ادغام شدهاند.
و به منظور اطمينان از حداکثر ديد براي موزه، با توجه به اينکه در داخل خط افق مواج پويا دبي قرار دارد، موزه 252 فوتي بر روي يک فلات سبز قرار دارد که به نوبه خود با 100 گونه گياهي که بومي امارات هستند پوشيده شده است. وجود اين فلات سبز لايه اي اضافي براي تبديل موزه به يک پارک شهري ايجاد مي کند که به بازديدکنندگان اجازه مي دهد در اطراف موزه بنشينند و قدم بزنند و با ساختار در يک بافت فضايي و شهري درگير شوند.

اين نما همچنين داراي سه نقل قول از حاکم فعلي دبي، شيخ محمد رشيد بن مکتوم در يک حکاکي سه بعدي به خط کلاسيک عربي توسط هنرمند اماراتي متار بن لاهج است و از بازوهاي رباتيک کامپيوتري بزرگ CNC براي تعمير هر يک از 1024 نما استفاده شده است. پانل هاي فولادي ضد زنگ جلا. در شب، 8.7 مايل چراغهاي LED قابل برنامهريزي، خط را روشن ميکنند و آن را به يک افزوده بصري چشمگير در مرکز شهر دبي تبديل ميکنند.
کيلا خوشنويسي را «پنجرههايي به موزه» توصيف کرد که راهي براي ارائه ظاهري ديدگاه شيخ براي آينده، هم در سطح منطقه و هم در سطح جهاني است. يکي از نقلقولهاي شيخ شايد به بهترين نحو مظهر رسالت و چشمانداز موزه باشد: «آينده متعلق به کساني است که ميتوانند آن را تصور کنند، طراحي کنند و اجرا کنند. اين چيزي نيست که منتظرش باشيد، بلکه بايد آن را خلق کنيد.» اگر موزه به گسترش و پاسخگويي به اين مفهوم از طريق دريچهها و رويکردهاي متعدد در نمايشگاههاي آتي خود ادامه دهد، مطمئناً اين پتانسيل را دارد که در خلق آيندهاي که ما در حال حاضر به آن نياز فوري داريم، کمک کند.

