به گزارش سرويس معماري گالري آنلاين به نقل از هنرآنلاين ، آرش اهر پور عضو کميته علمي دومين جشنواره "دايره خلاق" با اشاره تفاوتهاي اين رويداد در دومين دوره برپايي خود گفت: کاربري بودن آثار جايش در فراخوان اولين دوره اين جشنواره خالي بود . براي همين در اين دوره بر اين موضوع تاکيد شد. بحث اين بود که جداي از خلاقيت و خلق نمونههاي خاص و هنري احتمال کاربردي بودن اثر بايد بيشتر شود. در واقع عملگرا با يک طرح مبلمان شهري بايد برخورد کنيم.
وي با تاکيد بر اين نکته که طرحها علاوه بر خلاقانه بودن بايد عملگرا باشند گفت: آثار اولين دوره جشنواره "دايره خلاق" نمونههاي خوبي بودند اما عملاً در حد يک نمايشگاه در برج ميلاد باقي ماندهاند که براي ديدن خوب است اما امکان اجرا نداشتند.
وي در ادامه گفت: گرچه خلاقيت حرف اول را در اين جشنواره ميزند اما طبيعي است که وقتي بحث توليد انبوه در ميان است، متريال، هزينه و قابليت استفاده در هر نقطه شهر مهم ميشود. نکته دوم هم اينکه در اين دوره ما مکان مشخصي را براي طراحان شهري انتخاب کرديم چون اين موضوع از دو زاويه براي ما اهميت داشت. نخست اينکه طرحهاي هنرمندان با محيط همخواني داشته باشد و ديگر اينکه بيشتر از يک جزء داشته باشد و يک ست شهري باشد.
وي در ادامه با اشاره به در دسترس بودن موارد مطالعاتي براي شرکتکنندگان براي طراحي گفت: شخصاً اگر قرار بود در اين فراخوان شرکت کنم ابتدا ميرفتم و حتماً منطقه 12 که منطقه مورد نظرمان است را بررسي ميکردم. حتي به رفتار مردم دقت ميکردم و اينکه جاي چه چيزهايي در آن فضا خالي است. براي کساني که اين دسترسي برايشان مقدور نيست البته بروشورها و موارد مطالعاتي زيادي در اختيار گذاشتيم که بسييار راهبردي است.
اهرپور ادامه داد: نکته ديگر در فرآيند اين مسابقه اين است که ما به سمت طراحي ست شهري دوستان را تشويق کرديم تا فقط محدود به مواردي مثل ايستگاه اتوبوس و صندلي و سطل زباله نشويم و با توجه به دنياي امروز که دنياي تکنولوژي است و نيازهاي شهروندان هم مدام در حال تغيير است دست به ابتکار بزنيم. مثلاً ايستگاههاي شارژ موبايل طي سالهاي اخير به مبحث مبلمان شهري اضافه شده؛ يا شما الان ميبينيد در دنيا مثلاً روي وروديهاي مترو کارهاي خلاقانهاي صورت ميگيرد مثل اينکه پلههاي مترو را شبيه پيانو طراحي ميکنند و… همه اينها موارد مورد بحث ما در اين مسابقه است.
اين عضو کميته علمي دومين دوره جشنواره "دايره خلاق" همچنين معتقد است در تهران وحدت رويه در طراحي مبلمان شهري وجود ندارد و براي همين هويتي در شهر نميبينيم. وي در اين باره گفت: در حال حاضر تهران را ميشود به يک پتوي چهل تکه تعبير کرد؛ در حالي که شهرها با همين عناصر مبلمان شهري ميتوانند هويتدار شوند. مبلمان شهري بايد زنده و پويا باشد. مثلاً در بحث کفسازيها کوچه و خيابانها؛ استارت اين کار را شهرداري زد ولي بعد ديگر مردم خودشان اقدام به اين کار کردند و امروز کفخيابانها و کوچههاي عوض شده است. شهرداري تنها کافي است يک الگوي خوب معرفي کند بعد بدون هزينه ميتواند ثمره اين حرکت را ببيند.
گفتني است مراسم اختتاميه جشنواره دايره خلاق با موضوع مبلمان شهري براي منطقه تاريخي 12 شهر تهران در 28 و 29 بهمن ماه برگزار ميشود.
