به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي گالري زرنا ،نمايشگاه گروهي تصويرسازي با عنوان «بانوي سپيد» جمعه شانزدهم بهمن ماه در گالري «زرنا» افتتاح شد.
موضوع اين نمايشگاه، کتاب «بانوي سپيد» نوشتۀ فيلسوف فرانسوي «کريستيان بوبن» است که به انتخاب «مسعود مجاوري آگاه»، آثار هنرمندان: پيمان رحيميزاده، معصومه اعتبارزاده، مسعود مجاوري آگاه، سعيده بيات، عطا محمدي، هدي حسني، افسانه محمودي، ليلا خزايي، طاهره زحمتکش، مريم مهرورز، سعدي محمديخانقاه، علي عطايي، آناهيتا کاوهمهر، عاطفه فردمقدم، رضا ستايش جمالي و پريسا نوراللهي به نمايش درآمدهاند.
متن بيانيه نمايشگاه :
بنا به نظريه ي رولان بارت، روايت با تمام اشکال بي پايانش، درهمه ي مکان ها و در همه ي جوامع حضور دارد و روايت نيز همچون خود زندگي، فراگير و فراملي و فراتاريخي و فرافرهنگي است. اگر روايت را مجموعه اي از نشانه ها در نظر بگيريم که قابل دسته بندي در گروه هاي مختلفي از جمله نشانه هاي روايت کردن و نشانه هاي رويدادهاي روايت شده است، فرآيند خلق روايت و اجزاي آن، ابزاري است که خالق روايت از آن بهره مي برد تا موضوع يا موضوعات مورد نظرش را بهتر بيان کند. در اين نقطه، نظام گفته پردازي نيازمند دو فرد است؛ سخنگو و سخنگير يا راوي و روايت شنو. درحقيقت، حضور سخنگير يا روايت شنو به اندازه ي راوي يا سخنگو مهم است و اوست که حضور و موجوديت روايت را معنا مي بخشد. کريستين بوبن، با خوانش روايت يا زندگي نامه ي اميلي ديکينسون، اشعار وي، نامه ها و مجموعه اسناد باقي مانده از خانواده ي ديکينسون، در نقش يک سخنگير يا روايت شنو ظاهر مي شود؛ قصه اي واقعي از بانويي سپيدپوش در آمهرست در قرن نوزدهم. بوبن فرانسوي با بهرهگيري از چنين داستاني و ذهنيات و رويکردهاي فردي خويش، روايتي را با مجموعه اي از نشانه هاي نمادين (نوشتار) خلق مي نمايد که زمان و مکان متعارف در آن معنايي ندارد؛ او به دنياي ذهني اميلي پاي گذاشته و لحظاتي از غم، شادي، هيجان، ترس و خلصه را براي مخاطب روايت مي کند که برگرفته از ناخودآگاه فردي خويش است؛ جايي که عقلانيت جاي خود را به احساسات مي دهد و روابط ميان نشانه ها، از حدود متعارف خارج شده و دنياي شکل گرفته، دنيايي است فراگير، فراملي، فراتاريخي و فرافرهنگي.
با علم به چنين رويکردي در کتاب «بانوي سپيد» بر آن شديم تا تجربه اي ديداري از خوانش روايت اميلي را براي مخاطب ايجاد نماييم؛ جايي که نشانه ها در يک نظام گفته پردازي بصري در کنار يکديگر قرار گرفته و از منظر و زاويه ديد گفته پرداز يا تصويرگر ارايه خواهند شد. در اين گفتمان ديداري، مخاطب يا سخنگير، با نشانه هاي شمايلي مواجه است که بر اساس روابط مکاني شان در کادر تعريف شده و فرديت و ديدگاه هنرمند يا تصويرگر محملي است براي ديگرگون ديدن موضوع ارايه شده. نکته ي قابل تامل اين است که هنرمندان و تصويرگران ايراني با خوانش روايت اميلي از ديدگاه و زاويه ديد بوبن دست به ساخت و پرداخت تصوير زده و تنها برخورد و نگاه فردي آن ها با گفتمان متن و چگونگي بکارگيري نشانه هاي شمايلي در گفتمان ديداري جهت بيان روايت با رويکردهاي فکري و فلسفي فردي شان مد نظر است. از اين جهت، براي هر فريم دو زاويه ديد در نظر گرفته شده تا انتخاب درک تصوير به عهده ي مخاطبي وانهاده شود که بايد خوانش روايت را بر اساس درک روابط مکاني نشانه هاي شمايلي به نظاره بنشيند و در عين حال تصور و تجسم تصوير از دو نما شروعي است بر ادامه ي روايت از سوي او؛ روايتي که در همه ي جوامع و مکان ها حضور دارد و به گفته ي پل ريکور: هنر روايتگري چيزي جز تاريخ تخيل ما نيست.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
علاقهمندان ميتواندتا 26 بهمن همه روزه از ساعت ۱۶ الي ۲۰، با حضور در گالري «زرنا» واقع در خيابان شهرآرا، بالاتر از ادارۀ گذرنامه، خيابان سيزدهم، پلاک 12، طبقۀ دوم از اين نمايشگاه ديدن کنند.






















