عکاس مشهوري به «تايم» گفت، استيو مککوري پس از متهم شدن به دستکاري عکسهايش با استفاده از فتوشاپ، دست به عصا عمل ميکند.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، پس از چهار دهه کار عکاسي، نام «استيو مککوري» در چرخهي عکس و عکاسان شناختهشده و قابل احترام است. کتابهاي او فروش خوبي دارند و کارهاي چاپياش دهها هزار دلار به مزايده گذاشته ميشوند. بنابراين وقتي اين عکاس به دستکاري و تغيير عکسهايش با فتوشاپ متهم شد، همه با دقت بيشتري به کارهاي او توجه ميکردند.
در ماه گذشته، دهها عکاس بهعنوان عکاساني که عکسهاي خود را دستکاري ميکنند شناخته شدند. هرچند شايد بعضي از آنها فقط در رنگها تغييراتي ايجاد کرده بودند که اين عمل در عکاسي قابل قبول است و برخي ديگر از عناصر شبيهسازي استفاده کرده بودند که عناصري از تصوير حذف يا جايگزين شده بودند.
مککوري بهعنوان عکاس خبري در محيطي شروع به کار کرد که هرگونه دستکاري عکس، کار و اعتبار عکاسان را زير سوال ميبرد يا حتي باعث بيکاري آنها ميشد. بهعنوان مثال ميتوان به نارسيسو کنتراس اشاره کرد که پس از حذف ديجيتالي اشيايي از يکي از عکسهايش، از آسوشيتدپرس اخراج شد.
زماني که مککوري با شواهدي روبهرو شد که دستکاري عکسهايش را اثبات ميکرد، مجبور شد جايگاه خود را در عکاسي شرح دهد.
مککوري در مصاحبه با «تايم» (Time) گفت: هميشه به عکسهايم اجازه ميدهم که صحبت کنند و واقعه را شرح دهند، اما نميدانم چرا از من خواسته شده که جايگاه خود را در عکاسي مشخص کنم و بگويم که خود را در کدام دسته قرار ميدهم. در اين صورت خواهم گفت که من راوياي هستم که با تصوير، داستان را بيان ميکنم.
عکس مککوري از دختر افغان
وي اظهار کرد: پوشش مناطق جنگي، به گذشتهاي دور برميگردد و همچنين بهجز زماني کوتاه که براي روزنامه محلي «پنسلوانيا» کار کردم، هيچوقت بهعنوان کارمند روزنامه، مجلات خبري يا در کارهاي ديگر خبري کار نکردم و هميشه بهصورت آزاد – freelancer – به عکاسي پرداختهام.
مککوري ادامه داد: برخي از کارهايم بهعنوان کارهاي هنري انتخاب و در نمايشگاه شخصي و موزهها بهنمايش گذاشته شدهاند. بنابراين فکر ميکنم کار آساني نيست که جايگاه خود را مشخص کنم و به راحتي بگويم که در کدام دسته از عکاسي و هنر قرار دارم، اما قطعا 40 سال کار و همچنين بودن در محيطهايي مانند رسانه که خود رسانه نيز تغيير کرده، بر اين موضوع تأثير گذاشته است.
استيو مککوري با چاپ عکس يک دختر افغان در مجله National Geography به شهرت جهاني رسيد؛ تصويري که عنوان «فراموشنشدنيترين عکس» را به خود اختصاص داد و چهرهي دختر را به مشهورترين عکس روي جلد در تمام انتشارات ماه جون 1985 تبديل کرد.
اين عکس همچنين در بروشورها، پوسترها و تقويمهاي کمکهاي بينالمللي بارها استفاده شد. هويت دختر افغان براي 15 سال پنهان بود تا اينکه مککوري نام او يعني «شربت گول» را به همه معرفي کرد. اين عکس به جنجاليترين تصوير تبديل شد و در اندازههاي بزرگ و تعداد انبوه به چاپ رسيد و نيز توانست مدال طلاي مسابقه «رابرت کاپا» را بهخاطر بهترين گزارش تصويري از آن خود کند.
سارا لين – مدير عکس National Geography – در مصاحبه با «تايم» گفت: در طول تاريخ، هيچ عکسي اينگونه محبوب و مورد علاقهي اين تعداد از مردم در سراسر جهان واقع نشده است. ما به چنين عکسي و تمام عکسهاي معنادار و کنايهدار ديگر استيو که در طول همکارياش با ما خلق کرد، افتخار ميکنيم.
او با تأکيد بر تمرينهاي سخت براي عکاسي دقيق عکسهاي مورد استفاده در مجلات، افزود: نشنال جئوگرافيک از دستکاري عکسهاي مورد استفاده در سرمقاله و مجلات چشمپوشي نميکند و آن را خطا ميداند. بعد از هر پروژه، عکسهاي خام را دريافت ميکنيم و تمام کارهاي آمادهسازي و اديت رنگ را خودمان انجام ميدهيم. من فکر نميکنم چنين روندِ کاري سختي را هيچ نشريهاي انجام دهد.
عکس مککوري از خياط هندي
وقتي از مککوري دربارهي دستکاري عکسهايش سوال شد، به موضوع دسامبر سال 1984 (آذر – دي 1363) مربوط به يکي از عکسهايش اشاره کرد و گفت: بهخاطر دارم زماني را که يکي از عکسهايم که تصويري افقي از خياطي در بارانهاي موسمي هند بود، روي جلد مجله نشنال جئوگرافيک منتشر شد و به تناسب فرمت عمودي، آب در تصوير اضافه شده بود. اين نوع کاربرد فتوشاپ تضمين ميکند که يک عکس قوي، ارزش خود را از دست ندهد. خيليها ميگويند که اين کار درست نبوده، اما از نظر من درست بوده، چون واقعيت و تماميت تصوير باقي مانده و دستکاري نشده است.
براي لين، چنين تغييراتي، بخشي از گذشتهي مجله بوده است. او در اينباره گفت: 32 سال پيش بود و قطعا دورهاي متفاوت بوده است.
مککوري که همچنان به عکسهاي خود با تغييرات فتوشاپي ادامه داده است، گفت: من متهم به استفاده از برنامهاي شدم که کمترين کاري است که ميتوان انجام داد، بخصوص براي کار و سفرهاي شخصيام. هرچند فکر ميکردم ميتوانم هر کاري که ميخواهم با عکسهايم انجام دهم، اما حالا متوجه شدم براي کساني که هنوز به من بهعنوان عکاس خبري نگاه ميکنند، اين موضوع چندان ساده نخواهد بود.
لين نيز در اينباره گفت: اين موضوع باعث ميشود متوجه شويم که استانداردها و قوانين هر گروهي اعم از هنري، خبري و … بايد متفاوت باشد و استانداردهاي يکساني نداشته باشند. بايد محدوديت و حد هر ژانر براي مخاطبان مشخص باشد. مشخص نبودن اين موضوعها ميتواند موجب ايجاد پيچيدگي، شک و ترديد و آسيب به اعتبار شود و در آخر، صداقت و شفافيت ضروري است.
ترجمهي دريافتي از: امير نريماني (عکاس)
استيو مککوري







