نمايش ريشه انتزاع به صورت عيني و کاهش ضروري‌ترين عناصر در آخرين اثر هنرمند مدرنيست Ellsworth Kelly

پروژه "الزورث کلي (Ellsworth Kelly)" در موزه هنر بلانتون متعلق به دانشگاه تگزاس در آستين اثري قابل تامل به عنوان آخرين آفرينش اين هنرمند سرشناس جهاني است.

به گزارش گالري آنلاين، طراحي مينيمال اين هنرمند، کليسايي خالي از اجزاي مذهبي آشنا را شکل داده و توجه او را بر يک ويژگي برجسته  يعني تزئينات شيشه‌هاي رنگي با الگوهاي متمرکز نشان مي‌دهد.

اين ويژگي به کاراکتر اصلي کليساي دانشگاه آستين بدل شده و در دو وجه داخلي و بيروني بر استفاده از شبکه‌هاي رنگي تاکيد دارد. به اين ترتيب ايده اصلي در طرح ريزي فضاي اين مجموعه بر پايه تاثيرات نوري شکل گرفته که به پيشينه ديرين هنر ويتراي توجه دارد.

نماي بيروني ساختمان از پانل‌هاي سنگ آهکي که در آليکانته اسپانيا توليد مي‌شود و سطح کف بنا از گرانيت سياه پوشانده شده است. يکي از اجزاي داخلي اين بنا  "توتم" نماديني بر پايه فرمي مجسمه‌گون با 18 پا ارتفاع است. همچنين 14 اثر نقاشي انتزاعي اين هنرمند که بر پايه برش هاي از زواياي صليب شکل گرفته بر ديوارهاي اين بنا جا گرفته است.

ارجاعات تاريخي کلي در اين پروژه به همينجا ختم نمي‌شود و  سنگ مرمر سفيدي که بخش‌هايي از بنا را پوشانده  از معدن Carrera ايتاليا مي‌آيد،  يعني همان جايي که ميکل آنژ مجسمه ساز شهير رنسانس سنگ‌هاي مجسمه‌هايش را  تأمين مي‌کرد.

کلي که يکي از چهره‌هاي پيشرو در هنر معاصر شناخته مي‌شود به ريشه انتزاع به صورت عيني و کاهش ضروري‌ترين عناصر در اشيا و تصاوير توجه دارد. او در فعاليت حرفه اي‌اش به طور فعال درگير انتزاع با اشکال پويا و رنگ‌هاي غني است و آثارش موجب تعامل حسي با فضاي فيزيکي در اطراف آن مي‌شود.

او يکي از مهم‌ترين هنرمندهاي مدرن بود که ايده‌ي ترکيب‌بندي را کنار گذاشت و به‌جاي آن يک منطق تصويري و مفهوميِ افقي، غيرشخصي، و عين‌گرا را پيشنهاد کرد. "اِلزوُرث کِلي" که در سال ۲۰۱۵ و در سن ۹۲سالگي درگذشت، به سبب جسارت‌اش در حذف موضوع از نقاشي، و استفاده از شمار بسيار کم رنگ و فرم در بوم‌هايش، در تاريخ هنر جايگاهي ويژه دارد.

آرک پيپر/هنرآنلاين

پیمایش به بالا