مجموعه‌هاي خصوصي نوعي از الگو را به وجود مي‌آورد

نمايش آثار مجموعه‌هاي خصوصي نوعي از الگو را به وجود مي‌آورد که به واسطهٔ آن هنرمندان جوان کار خود را با آن تنظيم کنند و در مورد بازار هنر اطلاعات بيشتري به دست بياورند. اين را کيوريتور آرت گالري موتورخونه، مريم رئيسي در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين مطرح کرد، در ادامه خواننده اين گفتگو باشيد.

مجموعه اي که به نمايش در خواهد آمد از چه زمان در خانواده سياح جمع آوري شده است؟

 جمع آوري مجموعه خصوصي سياح ازحدود سال 1380 و توسط سياوش سياح کليد خورده؛ اما در نمايشگاه حاضر آثاري که از سال 96 تا کنون توسط کل خانواده سياح جمع آوري شده‌اند به نمايش در آمده‌اند. در اين نمايشگاه تنها بخشي از مجموعه شخصي خانواده سياح و به تعداد 26 اثر و با ابعاد متفاوت به نمايش در آمد. همچنين آثار جمع‌آوري شده در مديوم‌هاي متنوع از جمله نقاشي، مجسمه و چاپ خلق شده‌اند.

آيا مخاطب اين مجموعه، بيننده آثار هنرمندان جوان و معاصر خواهد بود و يا آثار هنرمندان پيشکسوت نيز به نمايش در آمده است؟

تمرکز اصلي اين مجموعه بر آثار معاصر است، از آنجا که اکثر آثار معاصر در مرحله دوم از مراحل چهارگانه‌اي که آنجلا وتسه تاريخدان هنر در کتاب خود «هنرمند شدن» برمي‌شمارد، قرار مي‌گيرند؛ مرحله‌اي که بازار هنوز چندان توجهي به اين آثار ندارد و صرفاً منتقداني تيزبين و مجموعه‌داراني که بازار هنر آنان را نوآوران يا رواج دهندگان مي‌نامد (مانند کارل نيرندوف و سالمون گوگنهايم) به اين آثار توجه مي‌کنند؛ در اين مجموعه تلاش شده تا جمع آوري آثار با تمرکز بر اين دسته از هنرمندان انجام گيرد.

هدف اصلي خانواده سياح از نمايش اين مجموعه ارزشمند، به ويژه پس از رکود فعاليت هنري و اقتصادي در دوران کرونا چيست؟

امروزه گنجينه فراواني از آثار فرهنگي و هنري ايران در مجموعه‌هاي شخصي نهان مانده است؛ به دست دادن فرصتي براي ديدن مجموعه‌اي خصوصي از آثار هنر معاصرمان بي‌شک واقعه‌اي است که باعث رشد فرهنگي هرچه بيشتر جامعه مي‌شود، همان‌طور که بازگشايي مجموعه‌هاي شخصي به روي مردم در غرب منجر به رشد فرهنگي جوامع غربي و همچنين رشد اقتصادي بازار هنر شد.

رشد فرهنگي و اقتصادي بازار هنر مي‌تواند انگيزه و دلگرمي لازم براي فعاليت بيشتر هنرمندان باشد، همان‌طور که عکس قضيه همواره باعث ترک فعاليت هنري از سوي هنرمندان و پرداختن به زمينه‌هاي نامرتبط شده است. همچنين نمايش آثار مجموعه‌هاي خصوصي نوعي از الگو را به وجود مي‌آورد که به واسطهٔ آن هنرمندان جوان کار خود را با آن تنظيم کنند و در مورد بازار هنر اطلاعات بيشتري به دست بياورند.

آيا جهت امکان مشاهده نمايشگاه از شهر هاي ديگر، امکاني براي مشاهده نمايشگاه به صورت آنلاين در نظر گرفته شده است؟

در حال حاضر خير. اما پس از اتمام اين نمايشگاه تصاوير مجموعه در سايت خانه هنر شيراز و موتورخونه قرار خواهد گرفت.

با توجه به شرايط اقتصادي کشور و محدوديت هاي عمده اقشار جامعه، خريداران آثار هنري و حمايت کنندگان هنرمندان مجموعه داران انگشت شماري هستند، معيار هاي يک مجموعه دار براي سرمايه گذاري بر يک هنرمند جوان بر چه اساس است ؟

از منظر اقتصادي براي داشتن يک اقـتصاد پويا در هنر، بايد برنامه‌ريزي‌هاي دقيق انجام داد اين مجموعه که سنجيده و آينده‌نگرانه تهيه شده اين مهم را در نظر داشته و آثار بر اساس ملاک‌هاي ارزش‌گذاري آثار در بازار هنر و ارزش‌هاي زيبايي شناختي بررسي شده‌اند.

در هر صورت سليقه شخصي نيز در مجموعه‌اي خصوصي تا حدودي مؤثر است، ديگو کورتز از فعالان دنياي هنر در جايي مي‌گويد: «چيزي که به آن سليقه مي‌گوييم عمدتاً فعاليتي فکري است.» از اين منظر سليقه قابليت شکافته شدن به عناصر کوچک‌تر و مورد تحليل قرار گرفتن را دارد. اشياي هنري از اين ديد در حکم طبيعت بي‌جان هستند، اشيايي بدون تحرک و آماده براي مکاشفه، اين اصل گالري را به مکاني براي توجه و مراقبه تبديل مي‌کند و به مجموعه‌داري نيز جنبه‌اي معنوي مي‌بخشد.

يک مجموعه دار در خريد و فروش آثار هنري بر اساس چه شاخص‌هايي برآورد قيمت مي‌کند؟ آيا سليقه در قيمت‌گذاري تأثير به سزايي دارد و يا شاخص هاي ديگر اهميت بيشتري پيدا مي‌کنند؟

ارزش ‌گذاري کـالاهاي فـرهنگي عـبارت است از تجزيه مفهوم ارزش فرهنگي به حداقل برخي از عناصر سازنده مهم‌تر آن ها، مانند: ارزش زيبايي شناختي، ارزش معنوي، ارزش تاريخي، اصالت اثر، ارزش نمادين و ارزش اجتماعي که بدون ادعاي جامعيت در آثار اين مجموعه در نظر گرفته شده‌اند. ارزش مادي کارهاي حاضر در نمايشگاه بيش از يک ميليارد تومان ارزش گذاري شده‌ است.

پیمایش به بالا