نور و سايه در ساعات طلايي

ساعت طلايي روز،‌ لحظاتي هرچند کوتاه اما الهام‌بخش را براي هنرمنداني پديد آورده است که درخشش نور و سايه‌هاي عميق را بر روي بوم به تصوير کشيده‌اند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، قرن‌هاست که هنرمندان براي به تصوير کشيدن ماهيت سرزندگي خورشيد در ساعاتي که از طلوع آفتاب درخشش خورشيد آغاز مي‌شود و در آستانه غروب تنها بارقه‌اي از آن به جاي مي‌ماند،‌ تلاش کرده‌اند.

در ادامه با منتخبي از آثار هنري آشنا مي‌شويد که در آن‌ها درخشش نور آفتاب در ساعات طلايي روز به تصوير کشيده شده است.

«نور آفتاب در اتاق زن نابينا» اثر «آنا آنکر» ۱۸۸۵

فضاي داخلي پرنور

ساعت طلايي در هنر فراتر از مناظر است و پرتره‌ها و فضاهاي داخلي را هم شامل مي‌شود. هنرمند «آنا آنکر» (۱۸۵۹-۱۹۳۵)، نقاش دانمارکي بود که به خلق نقاشي‌هايي از  پرتو خورشيد در فضاي خانه علاقه نشان داد. «آنکر» از اواخر ۱۸۷۰ به بعد يکي از اعضاي گروه «نقاشان اسکاگن» در شمال دانمارک بود. آثار او با امپرسيونيسم، رئاليسم و نمادگرايي گره خورده است. او در آثارش به دنبال به تصوير کشيدن فضايي بود که مملو از نور است و گرماي خورشيد در آن ساطع شده است. اگرچه او عمدتاً زنان را نقاشي مي‌کرد، اما او مردان، کودکان و مناظر نيز سوژه نقاشي‌هاي او بودند. «آنکر» به عنوان يک هنرمند،‌ کارنامه موفقي داشت و يکي از برجسته‌ترين نقاشان دانمارکي به شمار مي‌رود.

«زن خياط» اثر «آنا آنکر» ۱۸۹۰

«آفتاب بعدازظهري در کارگاه هنرمند» اثر «آنا آنکر» ۱۹۱۳

غوطه‌ورشدن در آفتاب

ساعت به اصطلاح طلايي، صرف نظر از شدت نور دلپذير، حال و هواي جو را نيز تغيير مي‌دهد.  «لئون ويتسوکفسکي»(Leon Wyczółkowski)(۱۸۵۲-۱۹۳۶)، نقاش لهستاني موفق شد در نقاشي‌هاي خود اين فضا را به تصوير بکشد. «ويتسوکفسکي»‌ گرافيست، نقاش و مجسمه‌ساز بود. او همچنين يکي از هنرمندان برجسته لهستان بود و در آثار خود عميقاً از مناطق روستايي اوکراين و سبک زندگي روستايي الهام گرفته بود.

«شخم‌زدن در اوکراين»‌ اثر «لئون ويتسوکفسکي» ۱۸۹۲

«بازي کروکت» اثر «لئون ويتسوکفسکي» ۱۸۹۲

«بهار: فضاي داخلي آتليه يک هنرمند» اثر «لئون ويتسوکفسکي» ۱۹۳۳

رنگ‌هاي درخشان

نقاش منظره «توماس موران» (۱۸۳۷-۱۹۲۶) نقاش بريتانيايي ـ آمريکايي منظره بيشتر به خاطر خلق تابلوهاي نقاشي با مناظر دريايي‌اش شناخته شده است. او تا حد زيادي تحت تأثير مناظر مرموز غرب آمريکا، به ويژه مناظر «پارک ملي يلواستون»، «يوتا» و «گرند کنيون» قرار گرفت. «موران» عميقاً از نقاشي‌هاي «ترنر» الهام گرفته بود و علاقه او به «ترنر» در نقاشي‌هاي او مشهود است. شدت نور و رنگ‌ها در نقاشي‌هاي «موران» انرژي پوياي ساعت طلايي را به تصوير مي‌کشد.

«ساعت طلايي» اثر «توماس موران» ۱۸۷۵

«غروب آفتاب در دريا»‌ اثر «توماس موران»‌ ۱۹۰۶

«فرود آمدن خورشيد سرخ در امتداد آسمان» اثر «توماس موران»‌ ۱۸۷۵

 استاد به تصوير کشيدن نور

«کلود مونه» (۱۸۴۰-۱۹۲۶)، نقاش امپرسيونيست فرانسوي به وضوح تحت تاثير نور دراماتيک ساعت طلايي قرار گرفته بود. او برخي از مهم‌ترين آثار خود را در اين زمان از روز خلق کرد. مونه نقاشي بود که با بوم در فضاي باز حاضر مي‌شد تا درخشش ساعت طلايي را نقاشي کند. اين هنرمند چندين مجموعه نقاشي را بر اساس نحوه تابش نور آفتاب در ساعات مختلف روز خلق کرد. از مشهورترين مجموعه نقاشي‌هاي او به «کومه‌هاي علف خشک» و «سپيدارها» مي‌توان اشاره کرد.

«کاخ وست‌مينستر، غروب» اثر «کلود مونه»‌ 1903

«کليساي جامع روآن،‌ غروب» اثر «کلود مونه»‌ 1892

«کومه» اثر «کلود مونه»‌ 1891

پیمایش به بالا