اگر به تازگي جرئت عکاسي خياباني را پيدا کردهايد و از مباني عکاسي هم اطلاعات کافي داريد، در اينجا ميتوانيد نکاتي را براي پيشرفت کردن در اين مسير بخوانيد.

هنر عکاسي خياباني براي عکاساني که به دنبال ثبت حالتهاي فعلي بشر در لحظه هستند، ميتواند تجربهاي بسيار لذتبخش و عميق باشد. عکاسي خياباني بدون در جريان گذاشتن سوژهها باعث شده که هنرمندان بتوانند رفتار واقعي مردم در زماني که از حضور ديگران اطلاع دارند را ثبت کنند.
اگر به تازگي جرئت عکاسي خياباني را پيدا کردهايد و از مباني عکاسي هم اطلاعات کافي داريد، در اينجا ميتوانيد نکاتي را براي پيشرفت کردن در اين مسير بخوانيد.
از مردم نترسيد
مهمترين مشکلي که براي عکاسان خياباني تازهکار و هنرشان پيش ميآيد، ترس از نزديک شدن به مردم است. با توجه به اين ايده که عکاسي خياباني در حقيقت راهي براي توجه به بشريت در اطراف ماست، اين ترس ميتواند مشکلات بزرگي ايجاد کند. يک راه خوب براي غلبه بر ترس اين است که متوجه شويد دقيقاً چه چيزي درباره مردم شما را ميترساند؟ آيا فکر ميکنيد سر شما داد ميزنند؟ آيا فکر ميکنيد به شما حمله خواهند کرد؟ در عمل کمتر کسي با خشونت و حرکت زشت به يک عکاس خياباني واکنش نشان خواهد داد. البته عقل حکم ميکند در مکانهايي که ممکن است از کسي که به نظر ميرسد غيردوستانه رفتار کند و دوربين را از دستتان بيرون بکشد عکس نگيريد.
دو راه براي عکس گرفتن از آدمها وجود دارد: يکي اينکه اول از آنها اجازه بگيريد و ديگري اينکه اجازه نگيريد. ساده است نه؟ مشخصاً اگر ابتدا از آنها اجازه بگيريد، از حالت طبيعي خود خارج ميشوند و حس بيخبري طبيعي در عکس ثبتشده کمتر خواهد شد، اما در اين صورت هم ميتوانيد چند پرتره عالي از آنها بگيريد. در هفته گذشته، عکاسي با دوربينش در يک رستوران بود که مرد متشخصي با کتشلوار شيکي به رستوران داخل شد. عکاس از اين مرد سؤال کرد که آيا ميتواند از وي عکسي بگيرد و به اين صورت توانست او را دقيقاً به جايي که ميخواست بفرستد و عکسش را بگيرد. حالا عکاس، عکس موردنظرش را گرفته و اين عکس براي ويرايش آماده است. بدترين اتفاقي که ميتوانست بيفتد چه بود؟ مرد متشخص نگاه ناجوري به عکاس ميانداخت و جواب رد ميداد، بعد عکاس به ادامه آن روزش ميرسيد.
وقتيکه مردم دوربين شما را ميبينند، ميخواهند بدانند که چرا عکس مياندازيد و مطمئن شوند که قصد بدي نداريد. اگر از کسي عکس انداختيد و بعد به شما نگاه کرد به سادگي لبخند بزنيد و سرتان را برايش تکان دهيد، کار سادهاي مثل اين نشانهي خوبي براي آنهاست و به آرام کردن مردم محتاط کمک ميکند. اگر کسي از شما پرسيد که چرا از او عکس گرفتهايد، بگوييد که از مدل موهايشان، لباسهايي که پوشيدهاند يا نحوه تابش نور بر روي آنها خوشتان آمده. اگر تصميم گرفتيد براي گرفتن عکس به کسي نزديک شويد، مطمئن شويد که لبخند ميزنيد و گفتههايتان اندکي با هيجان همراه باشد. بهترين کار، آسوده کردن مردم است.
غلبه بر ترستان از مردم زمان خواهد برد. براي افزايش اعتمادبهنفس، تنها راه ممکن بيرون رفتن و گرفتن عکسهاي بيشتر از مردم است. تنها به ياد داشته باشيد که لبخند بزنيد و با سوژههاي خود صادق باشيد، آنها شايد درباره شرايط محتاطانه عمل کنند، اما رفتار و حرکات شما اين شرايط را به کلي تغيير خواهد داد. نکته ديگر اينکه هميشه کارتهاي کاري خود را همراه داشته باشيد، بسياري از مردم دوست دارند عکس خودشان را بعد از حاضر شدن ببينند!
ياد بگيريد که زمان مناسب را پيدا کنيد
بسياري از عکاسان وقتي براي عکاسي بيرون ميروند، نميدانند که از چه چيزي بايد عکس بگيرند. بهتر است وقتيکه بيرون ميرويد به کاري که مردم در حال انجامش هستند و حالت چهرهشان توجه کنيد. براي برخي احساسات قسمت مهم عکاسي خياباني را تشکيل ميدهد. ميتوانيد به ثبت خوشحالي يا سختي زندگي با دوربينتان بپردازيد. به دقت به چيزهايي که اطرافيان آنها را احساس يا تجربه ميکنيد نگاه کنيد؛ مثلاً چند لبخند که سر ميز قهوه ردوبدل ميشود، زني که از شدت استرس غش ميکند، يا مردي که در افکارش غرقشده، سوژههاي خوبي براي عکاسي هستند.
شايد متوجه شويد که در هنگام عکاسي علايق خودتان به بافت عکسهايي که ثبت ميکنيد راه ميابد؛ مثلاً کسي که اهل مطالعه باشد، از ثبت عکسهايي از کتاب يا مجله خواندن مردم لذت زيادي ميبرد. يا کسي که به تضاد علاقهمند است عکاسي از مرد متشخصي که در مقابل يک محيط ناسازگار مثلاً کاشيهاي ناموزون يک ديوار قرارگرفته را بسيار فرحبخش ميداند.
بايد علايق خود را پيدا کنيد و آنها را به عکاسي خود وارد کنيد. تنها به ياد داشته باشيد که در حال ثبت زندگي که در اطرافتان جريان دارد هستيد و اين زندگي از احساس که يک عنصر انساني است ساخته شده.
ياد بگيريد که براي زمان مناسب صبر کنيد
نقطه مقابل بخش قبلي اين است که ياد بگيريد براي لحظه مناسب صبر کرده و صبور باشيد. مگر اينکه در خيابانهاي يک کلانشهر بزرگ و مهم قرار داشته باشيد، احتمالاً ميليونها فرصت مناسب براي عکاسي در حال راه رفتن به مکانهاي مختلف نيستند. بااينحال ميتوانيد فرصت مناسب را خودتان خلق کنيد.
مکاني را پيدا کنيد که پسزمينه و نور آن دقيقاً هماني باشد که ميخواهيد و بعد فقط صبر کنيد. احتمال دارد که کسي از همان مکاني که شما در آن انتظار ميکشيد عبور کند و بعد ميتوانيد عکسي را دقيقاً در همان صحنه و وضعي که ميخواهيد از آنها بگيريد. اگر آنقدر شانس داشته باشيد که در يک محيط شلوغ قرار بگيريد، شايد بتوانيد براي پيدا کردن بهترين سوژه صبر کنيد.
فرض کنيد از در فلزي قديمي يک گاراژ در کنار پيادهرو خوشتان آمده، در همين زمان ميبينيد که مردي به در نزديک ميشود تا از کنار آن عبور کند، دوربين خود را به سمت اين در بگيريد و منتظر باشيد، به محض اينکه مرد به کادر وارد شد عکس را بگيريد.
درحاليکه جهان اطرافتان ممکن است پر از حرکت باشد، از چشمانتان براي پيدا کردن نقاط جالبتوجه مثل جايي که نور خوب يا پسزمينه مناسبي دارد استفاده کنيد، بعد براي وارد شدن سوژه به کادر عکس صبر کنيد. مثل گفته معروفي که ميگويد اجازه دهيد چيزها به سمت شما بيايند.
از مردم عکس نماي نزديک بگيريد
به نظر ميرسد که بيشتر عکاسيهاي خياباني امروز، از فاصلهي دور انجام ميشود. عکاسها يا از لنز تله فوتو و يا از زاويه باز استفاده ميکنند و کسي نميخواهد به سوژه نزديک شود. بااينحال، آيا ميدانستيد که ميتوانيد از مردم بدون اينکه خودشان متوجه شوند عکس کلوز آپ بگيريد؟
يک راه براي گرفتن چنين عکسي نزديک شدن به افراد و گرفتن عکس چيزي در بالاي سر آنهاست (مثلاً برگ يک درخت، خلاق باشيد). بعد زماني که ميخواهيد دوربين را پايين بياوريد از آنها عکس ميگيريد. بسياري از مردم فکر ميکنند که در حال مشاهده عکسي که قبلاً گرفتهايد هستيد. فکر نميکنند که شما عادت به بررسي هر عکس، پس از ثبت آن نداريد و فقط در حال ادامه دادن به عکاسي هستيد. با اين روش ميتوانيد عکسهاي نماي نزديک فوقالعادهاي خلق کنيد.
راه ديگر اين است که وانمود کنيد ميخواهيد عکس پاناروماي سريعي بگيريد و وقتي به سوژه رسيديد سريعاً عکسش را ثبت کنيد. به خاطر سپردن آن، به خاطر نوع حرکتت دستتان مهم است. در ضمن براي استفاده از اين حقه به سرعت شاتر بالا نياز خواهيد داشت.
روش ديگر استفاده از قابليت واي فاي دوربينتان درصورتيکه از آن برخوردار باشد است. به سادگي دوربين را از گردنتان آويزان کنيد، برنامه مخصوص کنترل از راه دور آن را در گوشي هوشمندتان باز کرده و بعد بدون اينکه ديگران متوجه شوند در حال انجام چه کاري هستيد، عکس موردنظر را بگيريد. يکي از مثالهاي اين روش دوربين Fujifilm X100T است که برنامه نسخه iOS آن کنترل دستي کامل دوربين را به کاربر ميدهد.
اين روشها هميشه جواب نميدهند، اما راه خوبي براي امتحان کردن و رسيدن به عکس نماي نزديکي که ميخواهيد هستند.
بدانيد که عکاسي خياباني بيعيب نيست
در آخر بايد کمکم شروع به فهميدن اين نکته کنيد که کار عکاسي خياباني بيعيب و عالي نيست. بااينکه بيشتر حالتهاي ديگر عکاسي به شما اين اجازه را ميدهد که از قبل محيط را مطابق ميل خود تغيير دهيد، بعضي وقتها در اين سبک عکاسي بايد براي تعيين لحظه مناسب، فقط در چند ثانيه تصميم بگيريد. درنتيجه شايد عکسها اندکي تار باشند، زيرا فوکوس در محل مناسب به صورت صددرصدي تنظيم نشده است.
بااينکه ممکن است با عکاسي خياباني عکسهاي عالي بگيريد، بعضي از بهترين اثرهايتان ازلحاظ تکنيکي عالي نخواهد بود. ياد بگيريد که کار خود را دوست داشته باشيد و از آن لذت ببريد. شما داريد بشريت را با يک لنز ثبت ميکنيد.
