نمايشگاه گروهي بين المللي در اصفهان؛ کپي / پيست II

نمايشگاهي با اشاره به پديده "کپي / پيست" در زمينه هاي فرهنگي، محيط زيست، اقتصاد، هويت، و حوزه هايي که به رسانه ارتباط دارند

هنرمندان شرکت کننده: مونيکا  بن ويچيني ،کنديس برايتز، بريگيت برنر، ماتيلده تر هاينه، هي ژانگجو، کريستيان يانکوفسکي، هلموت + يوهانا کاندل، کريستين لار، کارين ساندر، اگيل سربيونسون، کاي شيمنز، آناتولي شوورالف و واديم زاخاروف

کيوريتور: شهرام انتخابي

کو کيوريتور: آسيه سليميان، زرتشت رحيمي

"کپي / پيست"مي خواهد عملکردِ هنري پديده‌ي تکثير و تکرار و نسخه برداري را بررسي کند. پديده اي آشنا اما نه چندان مرور شده که در جاهاي مختلف جهان تعريفش متفاوت است. تا آنجا که به خاورميانه مربوط است "کپي / پيست" همچون سراب، فاقد يک واقعيت ملموسِ فرهنگي ست و کامل و عملگرايانه ترجمه نشده. از آن سو، کنکاش در پديده‌ي نسخه برداري يا کپي کردن، ريشه اي عميق در گفتمان فرهنگ اروپايي دارد. آنجا، نسخه برداري متعدد "هاله" زداست. همچنين، نسخه برداري در آنچه هنر اسلامي مي خوانيم و نيز نوعِ برخورد با متنِ نوشتاري نزدِ سنت گرايان، داراي نقشي قدرتمند است و شخصيتِ هنري، فکري و جهان بيني هر نهاد را بازتاب مي دهد.
"والتر بنيامين" در مقاله اي به نام "اثر هنري در عصر تکثير مکانيکي" براي اولين بار تکنيک ها و اصول زيبايي شناسي کپي کردن را به چالش کشيد. بنا برعقيده‌ي او "هاله" (که او "اورا" مي خواند)، با "قابليت تکثير مکانيکي" ناپديد مي شود. نسخه برداري متعدد از اثر اصلي، "اجازه‌ي به روز رساني شدن آن را فراهم مي کند" و پاسخگوي نيازهاي متقاضيان است. البته، تغيير رسانه در ۵۰ سال گذشته و ظهور رسانه هاي الکترونيکي، اينترنتي و شبکه هاي اجتماعي، تمامِ تعاريف را دستخوش تغيير کرده است. با اين حال به نظر مي رسد دراينجا ديدگاه بنيامين همچنان به روز است.
نوعي از "کپي / پيست" ( با شناختي که بنيامين ما را ياري مي کند به دست آوريم) در تزئيناتِ اسلامي ديده مي شود. هنرِ اسلامي چون از تصوير سازي مستقيم منع شده، از نقشمايه هاي اسليمي، طرح هاي هندسي و خوشنويسي هويت گرفته و شکيل شده است. هندسه و نفوذش محوراصلي زيبايي شناسي اين منطقه‌ي فرهنگي است. تکرار يک شکل اوليه، تشکيل دهنده تزئينات اسلامي و نشان دهنده درک زيادي از فضاست. تکرار و بازنويسي يک متن مقدس که عملي شبه مذهبي بوده، به نفع يک ظاهر زيبا ودر راستاي تحقق خلاقيت وشکوفايي احساساتِ خوشنويسان، به پس زمينه رفت و از خوانايي متني که با خطوط و حروف کج و شکسته تشکيل شده بود، کاست.
در عصر ديجيتال و جهاني شدن پديده‌ي نسخه برداري شتاب و شدت گرفته است. با وجود اين که اين مسئله با صنعت تبليغات مرتبط است، در گفتمان‌هاي هنري و مناسباتِ فرهنگي (از جمله دوسالانه ها) به صورت مداوم به چالش کشيده مي شود. هنرمندان نمايشگاه "کپي / پيست" محور اصلي کارخود را تاثيرِ نسخه برداري و تکثير در مسائل فرهنگي، محيط زيست، اقتصاد، هويت ورسانه  قرار دادند. به اين صورت به پرسش سوالاتي مي پردازند که توليد هنري؛ بيشتر از هميشه با آن روبرو است. مانند نويسندگي، حق چاپ، کپي رايت – کپي لفت، وغيره.  ضمنا مشخص بودن منبع، کنترل و دستکاري اطلاعات از زير عنوان هاي مرتبط با موضوعِ مورد نظر هستند.
موضوع ديگر محدوديت نسخه است."نسخه هاي محدود" (يا چند نسخه اي) امکاني براي بازاريابي تعداد زيادي از يک اثر را فراهم کردند و مي توان گفت شايد، عامل ترويج دموکراسي در بازار هنر شدند اما، منحصر به فرد بودگيِ اثر طبعا کمتر شد.
اين مضمون‌ها دستمايه هاي اصليِ نمايشگاهِ حاضر هستند.
 مضامينِ ديگر پروژه شامل: هنر جعل و سرقت ادبي، اجراي مکرر وهمينطور برخورد با تبليغات، رسانه هاي جمعي و تک محصولي هستند.
"کپي / پيست" يک تلاشِ جدي فرهنگي و هنري ست تا با استاندارد هاي روزِ هنرِ دنيا، مجموعه اي در اختيارِ هنر ايران قرار دهد. "شهرامِ انتخابي" هنرمند و کيوريتورِفعال در هر دو منطقه،‌ اين پروژه را ساخته و پيش برده است. تماميِ هنرمندانِ شرکت کننده ساکنِ برلين هستند و بدون استثنا شخصيت هاي فعال هنر در سطحِ جهان اند. تمرکز بر روي هنرمندان مستقر در برلين، نه تنها به دليل اين واقعيت است که انتخابي خود در برلين زندگي مي کند، بلکه برلين مرکز زندگي جامعه بزرگ هنرمندان بين المللي است.
در ميان آنها نمايندگان پاويون ملي در دوسالانه ونيز: کنديس برايتز (2017و2005), اگيل سربيونسون (۲۰۱۷), (واديم زاخاروف ۲۰۱۳), مونيکا  بن ويچيني (1999،2001،2005،2011،2015) ، کريستين لار(2015) کريستيان يانکوفسکي (2013و1999) و آناتولي شوورالف (۲۰۰۹) شاخص اند.
بريگيت برنر، ماتيلده ترهاينه، کارين ساندر، کريستين لار اساتيد هنر در دانشگاه  و آکادمي هاي اروپا هستند.
کريستيان يانکوفسکي کيوريتور "مانيفستا 10" در زوريخ بود. هي ژانگجو، هلموت + يوهانا کاندل، کارين ساندر، کاي شيمنز
پروژه هايي در دوسالانه هاي بين المللي و موزه هاي بزرگ در سراسر جهان داشتند.

افتتاحيه: جمعه 2 تير1396، ساعت 5 بعد ازظهر

محل برگزاري نمايشگاه:

 گالري آفرينش هاي معاصر

اصفهان، خيابان فردوسي، کوي مادي چرخاب، پلاک 1/7

تلفن: 031- 3221 9492

www.ccartspace.ir

گالري اکنون

اصفهان، خيابان خاقاني، کوچه افشين(14) ، بن بست حريري، پلاک 9

تلفن: 031- 3624 5863

www.aknoonartgallery.ir

خانه صفوي

اصفهان، خيابان خاقاني، حد فاصل خواجه پطرس و وحيد ، جنب کوچه شماره 31

تلفن: 031- 36287395

www.safavihouse.com

زمان: 2 تير تا 2مرداد 1396

با حمايت:

انجمن فرهنگي اتريش در ايران (ÖKF)

سفارت آلمان در تهران

سفارت پادشاهي هلند

با تشکر از گالري طراحان آزاد و Galerie EIGEN + Art

پیمایش به بالا