
به گزارش گالري آنلاين، گالري هنر ايران از روز جمعه، بيست و يکم مهرماه ميزبان آثار نقاشي الهه سيروس تحت عنوان "موشن قجر" مي شود.
الهه سيروي متولد سال 1362 در نجف آباد اصفهان و داراي مدرک کارشناسي نقاشي از دانشگاه غير انتفاعي سپهر اصفهان است.
در استيتمنت اين نمايشگاه آمده است:
(( در دوره قاجار شکلگيري دنياي نو ايران شروع شد. ولي معيارهاي کهن همچنان ادامه داشت. از اين رو نوعي چالش و کوشش دروني در جامعهي ايران بين کهنه و نو، بين سنت و تجدد راه افتاد و جامعهي ايراني را به دو جناح مهم تقسيم کرد. در حقيقت نقاشي دوره افشاريه و زنديه براي نقاشي دوره قاجار در حکم نوعي کاتاليزور و گذرنامه و به منزله حلقهاي رابط بين دو دوره صفوي و قاجار بود هنرمند ايراني در اين دوره در معرض طوفاني از نوآوريها قرار گرفت.کشاکش تجدد و سنت در تمامي زمينه هاي هنري بوجود آمد و هنرهاي اين دوره را تحت تأثير قرار داد . از جمله هنرهايي که با استفاده ازچرم بوجود آمدند در ايجاد هنرهايي ازجمله: هنرسوخت، معرق، چرم و ادامه هنرهاي ديگر مانند تجليد، مينياتور،گل و مرغ چهره نگاري و شمايل نگاري بر روي چرم اثر گذار بود. .))1
با توجه به اشارات زير در مورد هنر و مضامين زمان قاجار موضوع کارهاي من در مورد رقص، بزم و شاهزادگان قاجار مي باشد و ا لهام گرفته از هنر نقاشي اين دوران است.
هنر قاجار در دوران 130 ساله ي خود تأثير عميقي بر پيکر هنر ايراني خصوصاً نقاشي نهاد. در اين دوره تزيين بر روايت غلبه داشته، هنر حالت کاربردي يافت، به انسان توجه بيشتري مي شد و در شبيه سازي آن اصول شبيه سازي، چهره پردازي و ناتوراليستي قابل توجه بود. سترگ نمايي و شوکت سازي از ويژگي هاي پيکرنگاري بود، در آن به علم مناظر ومرايا (پرسپکتيو) توجهي درخور شد. مضامين و موضوعات در آثار نقاشي اين دوره را مي توان به چند گروه مجزا تقسيم کرد. منظره سازي، شمايل نگاري، صحنه هاي رزم و بزم، رقص و حرکات موزون و بندبازي که اغلب شاهزادگان و رامشگران درباري بودند که به صورت تک چهره و تنها در برابر پنجره اي که پرده اش به کنار جمع شده است، قرار گرفته اند. مردان با ريش بلند، سياه، کمرباريک و نگاه خيره در حالي که دستي بر شال کمر و دست ديگري به قبضه ي خنجر دارند، نمايانده شده اند و زنان با چهره ي بيضي، ابروان پيوسته، سرمه کشيده و انگشتان حنا بسته، در حالتي مخمور به تصوير درآمده اند. همگي در جامه هاي زربافت و مرواريد و غرق در جواهر و زينت ها تجسم يافته اند. تاج، کلاه، سلاح، قاليچه، مخده و جز اينها نيز سراسر نقش دار و فاخر هستند. اشياء فرعي چون جام ميوه، گلدان و غيره، فضاي دوبعدي تصوير را پر مي کنند.
رنگ و ترکيب بندي و نقوش:
از ترکيب بندي متقارن و گاهي مورب در آثارم استفاده کرده ام و ارجحيت رنگهاي گرم بلاخص رنگ قرمز در کار زياد است، به اين دليل که 1: تکميل کننده ي هيجان و حرکت در کار است، 2: اينکه مشخصات عمده ي اين سبک عبارتند از: ترکيبندي متقارن و ايستا با عناصر افقي، عمودي و منحني با سايه پردازي مختصر و جامع در چهره.
تلفيق نقش مايه هاي تزييني، تصويري و رنگ گزيني محدود با تسلط رنگهاي گرم (زرد، نارنجي، بخصوص قرمز)در آن روش هاي طبيعت پردازي، چکيده نگاري و آذين گري به طرز درخشان با هم سازگار شده اند.استفاده از چاپ نقوش ونقاشي طرههاي سنتي اي که در لباس پارچه وفرش در آن زمان استفاده ميشده است درکارهايم نمايان ساختم.
مفهوم:
در سبک قاجار افراد بيشتر به واسطه ي اشياء معرفي مي شوند و کوششي براي نمايش خصوصيات آنها مشهود نيست. ظهور عکاسي، ليتوگرافي و آتار چاپي در هنر نقاشي اين دوران اثر گذاشت . با توجه به اين اشارات من تکنيکي در عکاسي نوين به نام تکنيک موشن را يافتم که با طراحي هاي خود ترکيب کرده و به نوعي فيگورهاي خشک و رسمي قاجار را که مانند عکاسي همان زمان است، به تکنيک موشن نزديک ساختم. همچنين از هنرمندان فوتوريسم الهام گرفته و به دليل علاقمندي به تحولات دوران قاجار و علاقمندي به زيستن در آن زمان سعي کردم نوعي ساختارشکني در اصل نقاشي قاجار ايجاد کرده با تلفيق و الهام از نقاشي قاجار، نقاشان فوتوريسم، تکنيک موشن در عکاسي و تصويرخدايان هندي به موضوع مورد نظرم نزديک شدم.
به طورکلي هنرمندان فوتوريسم تلاش مي کردند تا جنبه هاي گوناگون زندگي ماشيني قرن 20 را پرتوان و نيرومند و در عين حال خشن تصوير کنند. آنها تأکيد زيادي بر يکي شدن نقاشي و تماشاگر داشتند و مي گفتند بايد تماشاگر را در مرکز نقاشي قرار داد تا به درک اجتماعي حيرت آور درون نقاشي هاي اين سبک پي ببرد، و اين امر باعث پديد آمدن ديدگاه ماشيني و مدرن آنها نسبت به نقاشي است. آنها به کشفيات و ديدگاه هاي علمي با تحسين بسياري نگاه و بر روي حرکت در نقاشي تأکيد زيادي مي کردند.
هنرمندان اين جنبش تحت تأثير پيشرفت هاي صنعتي بشر مانند: ماشين بخار، اتومبيل برق و غيره بر اين عقيده بودند که سرعت و زمان در حرکت سريع خود از اين قرن به بعد جزء جدايي ناپذير تمدن بشري است. در نتيجه هنري که به دور از چنين ديدگاهي شکل بگيرد هنري غير مدرن، کهنه و دور از ارزش است. آنها با تکرارشکستن و درهم کردن اشکال به اين خواسته نزديک شدند و حرکت را مي توان با تلفيق پياپي اشکال مجسم کرد، همانگونه که در صحنه ي فيلمبرداري اين کار انجام مي گيرد. در نتيجه، هم در دوران قاجار، هم در سبک فوتوريسم شاهديم که هنرمند در بستر زماني خود دچار تحولات و رو به رو شدن با پيشرفت هاي صنعتي است که در هنر نقاشي آن دوران و همچنين در انتخاب مفهوم، موضوع، رنگها، ترکيب بندي و غيره، من نيز تأثير عمده اي گذاشته است.
الهه سيروس در رابطه با هدف اصلي جمع آوري اين مجموعه و روند شکل گيري ايده تا اجرا گفت: به تکنيک نقاشي روي چرم و سبک قاجار علاقمند بودم. 15 سال مشغول کار نقاشي هستم اما نه بصورت طرحهاي حال حاضر، بلکه بصورت همان پرتره ها و مناظر و سبک و سياق نقاشي قاجار. با توجه و راهنمايي استاد راهنمايم استاد نصيريان و تجربيات گذشته تصميم گرفتم هنر قاجار را با يک سبک جديد ترکيب کنم و حالتهاي خشک فيگورها را از بين ببرم. تکنيک موشن در عکاسي و فوتوريسم براي من جرقه اي بود تا بتوانم نوعي حرکت و پويانمايي را وارد سبک قاجار کنم و تصاوير و طرحهاي ايستاي آن زمان که شاخصه نقاشي قاجار بود را به حالت متحرک و پويا دربياورم و مدت يکسال بر روي اين پروژه بطور مداوم کار کردم.
وي در رابطه با تعداد و ابعاد آثارش اينگونه توضيح نمود: تعداد 12 اثر در اين مجموعه به نمايش گذاشته مي شود که تماما با دست اجرا شده اند. ابعاد آثار بدليل محدوديت ابعاد پوست بز ازحدود 100در80 شروع شده.
سيروس درمورد دليل انتخاب عنوان و مفهوم مجموعه اش توضيح داد: قجر الهام گرفته از نام دوران هنري و تاريخي است که خوب بالطبع درآن آثارهنري زيادي وجوددارد.
کلمه موشن هم بدليل تحولي که بنده مدنظرم بود درسبک نقاشي قاجار ايجاد کنم انتخاب شده، همان پويا بودن طرحها و سه بعدي و متحرک بودن طرحها باتلفيق سبک قاجار، سبک فوتوريسم، و تکنيک موشن درعکاسي.
وي در رابطه با نحوه اجراي آثار گفت: در تکنيک آثار از نوعي رنگهاي دست ساز گياهي و معدني که بصورت جوهري مي باشد استفاده شده که با حلال ترکيب و بصورت رقيق و رنگهاي روحي اجرا شده است.
سيروس در ادامه افزود: مدنظرمن فقط تلفيق سبکها و پويانمايي نبوده بلکه در بعضي آثارم نوعي معاني عرفاني مدنظر داشتم، مانند يکي از آثارم بنام "ميترا" که از خدايان هندي الهام گرفته ام.

اثر "ميترا" راه يافته به هشتمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر94
گفتني است اين نمايشگاه تا تاريخ بيست و هفتم مهرماه در گالري هنر ايران به نشاني خيابان انقلاب، خيابان خارک، ضلع غربي تالار وحدت، شماره 19 داير مي باشد.
