
عليرضا مجابي (م.آذرفر) در حالي از احتمال وقوع آخرين اجرا از سهگانه موسيقي و نقاشي «رنگاهنگ» در تهران خبر ميدهد که ميگويد به همين زوديها چالشي ديگر با رنگ و بوي بداهه، ميان هنر نقاشي و هنر نمايش را در راه خواهد داشت.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، عليرضا مجابي هنرمندي است که يک بار رنگهايش را با نتهاي پيانوي هانيبال يوسف ـ به روي بوم نشاند و بار ديگر با زخمههاي کيوان ساکت بر تار اين کار را انجام داد. اين پروژه بر پايه بداهه پيريزي شده و دو هنرمند از ساز و قلم يکديگر خبر ندارد. مجابي نام آن را «رنگاهنگ» گذاشت.
او در گفتوگويي درباره ادامه اين پروژه اظهار کرد: اميدوارم سال آينده «رنگاهنگ ۳» را به عنوان پايان سهگانه بداهه نقاشي و موسيقي در تهران با همراهي يک نوازنده بسيار مشهور و مهم خارجي برگزار کنم.
او ادامه داد: اما پيش از آن و در ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ براي اولين بار در تاريخ هنر ايران دوئت بداههاي از نقاشي و تئاتر برگزار خواهيم کرد. من اين بار يکي از برجستهترين کارگردانان تئاتر ايران را که نمايشهاي پرمخاطب و مهمي را به روي صحنه برده است، به چالش دعوت کردم. اين اجرا در فضاي باز و با پيشبيني جمعيت چند هزار نفري با عنوان «رنگ-آيش» برگزار خواهد شد.
اين نقاش و شاعر با بيان اينکه در پرفورمنس «رنگاهنگ» هنر موسيقي را به چالش کشيدم، اضافه کرد: با اينکار در تعامل با خلق موسيقي بداهه، به شکل بداهه نقاشي کردم. اين بار قرار است به همراه يک کارگردان-بازيگر مولف و بدون هيچ برنامهريزي و هماهنگي اي اين کار را انجام بدهيم.
اين پژوهشگر معاصر با اشاره به کنسرتهايي که در آنها هنرمندان نقاش يا خطاط نيز روي صحنه به هنرنمايي ميپردازند اظهار کرد: اساسا خلق يک اثر تجسمي بدون شنيدن موسيقي که کمي غريب است اما آنچه براي من اتفاق افتاد اين بود که خودم را در موقعيتي قرار دادم که نميدانستم قرار است چه چيزي نواخته شود؛ نوازنده هم نميدانست قرار است من چه چيزي را بکشم. هر دو کاملا در موقعيت خلق بداهه و گفتوگوي آني بوديم.

او ادامه داد: در حاليکه اين موضوع در کنسرتهاي موسيقي حتي اگر نقاش پيش از اينکه روي صحنه حاضر نشود نداند قرار است گروه چه چيزي بنوازد که بعيد است؛ شرايط به گونهاي پيش ميرود که گروه موسيقي از نقاش تاثيري نميگيرد زيرا از قبل ميداند قرار است چه بنوازد.
مجابي در پاسخ به اينکه تا چه اندازه ريسک شکست در پروژه جديدش را پذيرفته است؟ بيان کرد: روزي که در موزه هنرهاي معاصر براي اولين بار «رنگاهنگ» را آغاز کردم و بوم نقاشيم را از آتليه بيرون آوردم آمادگي هر اتفاقي، از پرتاب گوجهفرنگي تا تشويق زياد مخاطبان را داشتم. اما در نهايت کار من امضاء شد و به اتمام رسيد. در ادامه هيچ واکنش و نقد منفياي در اين زمينه دريافت نکردم.الان هم که ميخواهم وارد اين بازي جديد شوم، ريسک آزمون و خطا را پذيرفتم؛ اما بايد به هر حال اينکار را انجام بدهدم. اين آيندگان هستند که بايد کار ما را قضاوت کنند و بگويند تا چه اندازه توانسته تاثيرگذار باشد.

او در بخش ديگري از اين گفتوگو درباره فعاليتهاي هنري ديگرش اظهار کرد: من درصدد تکميل پروژهاي از نقاشيهايم هستم که ترکيبي است از فضاي انتزاعي آثارم با استفاده از کاليگرافي و خطي که توسط من آفريده شد. اين آثار با الهام از فضا، طبيعت و مکانهاي مختلف ايران خلق ميشوند که تا به حال روي مکانهايي مانند درياچه اروميه، پل ورسک و تخت سليمان کار کردهام.
مجابي در ادامه گفت: همچنين قرار است در سمپوزيومي که با همراهي انجمن هنرمندان نقاش ايران و انجمن هنرهاي تجسمي يزد برگزار ميشود شرکت کنم و بداهه تابلويي را از بافت تاريخي اين شهر نقش بزنم. اين برنامه قرار است روزهاي ۱۳ تا ۱۸ آذرماه برگزار شود.
اين هنرمند افزود: دانشگاه هنر اصفهان نيز به مناسبت هفته پژوهش از من دعوت کرده تا براي سخنراني و برگزاري ورکشاپ به آنجا سفر کنم؛ در جريان اين سفر روز چهارشنبه بيست و دوم آذر سخنراني با موضوع امر آفرينش بينامتني خواهم داشت و فيلم پرفورمنس «رنگاهنگ ۱» به نمايش درخواهد آمد. پنجشنبه بيست و سوم آذر نيز ورکشاپ يک روزه اي براي دانشجويان دانشگاه هنر اصفهان برگزار خواهم کرد. همينطور در کنار شاعران شهر اصفهان ، شبي را به شعرخواني خواهم پرداخت.
اين هنرمند معاصر در پايان اشاره کرد که بزودي مجموعه شعري از او بعد از ده سال منتشر خواهد شد؛ همينطور سه اثر تاليفي و پژوهشي را در حوزه تجسمي در نوبت بررسي و چاپ دارد که احتمالا سال آينده روانه بازار کتاب خواهند شد.
