
"روش هاي آموزش طراحي گرافيک در دانشگاه باوهاس" موضوعي بود که مارکوس وايسبک، طراح گرافيک و استاد دانشگاه باوهاس_وايمار آلمان، روز سه شنبه 7 آذرماه 96 در سالن اميرخاني خانه هنرمندان، در رابطه با آن به سخنراني پرداخت.


به گزارش گالري آنلاين، وايسبک در آغاز صحبت هاي خود گفت:" ميخواهم امروز يکي از روش هايي را که در دانشگاه محل تدريسم_ باوهاس_ به کار مي گيرم، براي شما بازگو ميکنم.ابتدا يک تاريخچه اي از اين دانشگاه بيان مي کنم."
وي اظهار داشت: اين مدرسه از قرن هجدهم با عنوان هنرهاي زيبا کار خود را شروع کرد و يک سري تغييراتي را در طي زمان داشت و سپس در طي سال هاي 1919_1925 مدرسه باوهاس تشکيل شد. اين مدرسه نيز دستخوش تغييرات زيادي بود مثلا در دوران نازي ها، در زمان آلمان شرقي و غربي. در زمان آلمان شرقي، اين مدرسه تبديل به مدرسه معماري و شهرسازي شد.

وايسبک گفت: تغييراتي که مدرسه در سال هاي 1992_1994 را تجربه کرد، مديون لوييس بورکارت بود. او همواره تلاش مي کرد تا دانشجويان خلاقيت خود را به بهترين نحو نشان مي دهند. بورکارت در سال 1992 عقيده داشت که در آينده رويدادهاي بسياري در دنيا در حال وقوع خواهد بود و آنقدر ريتم توليد و خلاقيت سريع مي شود که نمي توان تعريف کرد که در هر زمان خاص دقيقا چه اتفاقي رخ داده است. وايسبک گفت: آنچه براي بورکارت مهم بود، تربيت هنرمندان و طراحاني بود که براي آنها ايده مهم باشد نه تکنيک و کاملا مخالف اين موضوع بود که دانشجويان متدهايي که در دانشگاه مي آموزند را تا آخر عمر تکرار کنند و ايده جديد نداشته باشند.
وي بيان کرد که براساس اين ديدگاه بورکارت، ما يک روشي طراحي کرديم تا دانشجويان براساس آن هويت هاي سازماني مختلف را تمرين و توليد کنند. اولين مرحله اين روش طراحي يک نشانه است که بدون مفهوم خاص باشد و داراي يک فرم انتزاعي باشد. در اين مرحله دانشجويان بايد باهمديگر کارهايشان را بررسي کنند تا مطمعن باشند که داراي معني نيست.

وايسبک مرحله دوم اين روش را اين گونه توضيح داد: در اين بخش دانشجويان براي آنچه طراحي کرده اند يک اسم انتخاب مي کنند و شرط آن نبودن اسم و معني اش در جستجوگر گوگل است. سپس اين اسم با نشانه طراحي شده، ترکيب مي شود و نشانه نوشته جديدي از آن توليد مي شود. وي بعد از توضيح مابقي مراحل، گفت: بچه ها در نهايت براي يک سازمان خاص يک برند طراحي مي کنند. او تصوير يکي از دانشجويان را نشان داد و بيان کرد که اين دانشجو ابتدا يک فرم انتزاعي طراحي کرد که تلاش مي کرد حرکت رنگ ها را نشان دهد، سپس به آن متن اضافه کرد و در نهايت به طراحي يک برند در زمينه جواهرات پرداخت. تصوير بعدي مربوط به دانشجويي است يک سري کدهاي گرافيکي را به کار برد و سپس با کنارهم گذاشتن حروف و ايجاد کلمات بي مفهوم براي دسته بندي موتور يک برند و نشانه طراحي کرد.
وايسبک تصوير بعدي را نشان داد که در آن از فرم هاي ساده بصري است استفاده کرده بود و سپس فرم هاي جديد بوجود آورد و برپايه آنها براي ماشين هاي مسابقه اي بازيهاي کامپيوتري و پلي استيشن نشانه اي طراحي کرد.

سپس وايسبک راجع به لابراتواري را که پنج سال پيش براي ارايه تجربه هاي بصري دانشجويان به راه انداخته بود، صحبت کرد. وي گفت هدف از طراحي لابراتوار اين بود که خطا کنيم و از خطا کردن نترسيم، از کامپيوتر استفاده نکنيم و از وسايل روزمره و ابزارهاي ساده کارگاه استفاده کنيم.
او در ادامه به کتاب "کارگاه جستجوي بصري" که چند مدت پيش چاپ کرده اند، اشاره کرد و برخي تصاوير ثبت شده دانشجويان در آن را نشان داد، يکي از اين دانشجويان دستگاهي طراحي کرده بود که قابليت طراحي داشت، يک نکته جالب اين دستگاه اين بود که با استفاده از قلم هاي مختلف اين دستگاه بدون اينکه دخالتي داشته باشد، يک سري فرم هاي بصري را ايجاد کرد و سپس او بعد از آزمايش کردن چند تکنيک، آن فرم ها را با هم ترکيب کرد که اين تصاوير هم نتيجه اين ترکيب است.



وايسبک اظهار کرد: ما يک قانوني که براي دانشجويان داريم، ارايه گزارش طراحي هايشان است تا اگر کسي بعدا خواست آن را تکرار کند مشکلي در روند انجام کار نداشته باشد. وي تصاويري مربوط به پروژه ليسانس يکي از دانشجويان را نشان داد و گفت که اين دانشجو يک فرم کامل فقط با تخم مرغ کار کرد، او مواد مختلف را روي تخم مرغ ها امتحان کرد و در نهايت از آنچه که طراحي کرد برند و نشانه اي براي سازمان موسيقي طراحي کرد.




تصاوير بعدي مربوط به دانشجويي است که حرکات يک توپ در حال حرکت را بدون استفاده از دوربين ثبت کرد و در نهايت چيزي در رابطه با کوه طراحي کرد.


وايسبک به پروژه اي که در رابطه با پرتغالي ها و فرانسوي هايي که از آمريکا برگشتند و داستان هاي عجيب و غريب و شايعه تعريف کردند، اشاره کرد و گفت: اين گفته ها سرمنشا ايده چند دانشجو شد و تصاويري براساس آنها طراحي گشت و آنها اسم پروژه خود را دنياي جديد جديد گذاشتند.


وايسبک بيان کرد ايده اي که در باوهاس بکار گرفته مي شود، استفاده از تکنولوژي روز است زيرا اين موضوع باعث مي شود تا به مفاهيم جديدي دست يابيم. او گفت: ما در اين کتاب از آدم ها و گروه هايي که تجربيات بصري را تست کرده اند نيز استفاده کرده و تجربياتشان را ثبت نموده ايم.
او در پايان سخنانش طراحي روي جلد کتاب مذکور را نشان داد و گفت: براي جلد کتاب ما همه آن تصاوير را کنار هم گذاشتيم و من از دو نفر دانشجو خواستم تا تايپوگرافي هاي مختلف را روي آن تست کنند و در نهايت طرح روي جلد کتاب آماده شد.


در ادامه نشست دانشجويان حاضر سوال هاي خود را مطرح کردند.
