نازنين نبوي نقاشي هايش را به گالري ژينوس مي برد

نمايشگاه انفرادي نقاشي نازنين نبوي در گالري ژينوس گشايش مي يايد.

اين نمايشگاه از جمعه يکم دي ماه 96 آغاز ميشود و تا ششم دي ماه ادامه خواهد داشت.

نازنين نبوي متولد سال 1370 تهران

از زماني که دوران کوديم را به ياد مي اورم ، هميشه تخيلاتم و ديدگاه خود را نسبت به موضوعات انگونه که تصور ميکردم بر روي هر سطحي با هر وسيله اي که ردي از خود به جاي گذارد به تصوير مي کشيدم. در دوران نوجواني به اموزشگاه هاي هنري رفته و به صورت کلاسيک طراحي و نقاشي اموختم. در دبيرستان رشته تجربي و در دانشگاه زيست دريا را فراگرفتم. در اين مدت همچنان به نقاشي ادامه ميدادم تا يک روز تصميم به فراگيري آن به صورت اکادميک کردم و به مطالعه تاريخ هنر روي اورده و به دانشگاه هنر و معماري رفتم . اکنون ترم اخر رشته نقاشي در مقطع کارشناسي مي باشم و سعي بر ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر را در اين رشته دارم. در کنار اساتيد بسياري تکنيک ها و تجربياتي کسب نمودم که باعث افتخار من است. اکنون به دنبال خلق اثار خود و تکنيک شخص ام هستم که با تخيلات و واقعيتها اميخته شده اند. تا زماني که زندگي به من فرصت دهد به کار خود ادامه خواهم داد و سعي بر ان است که روزي از من و اثارم به نيکي ياد شود.

نازنين نبوي در رابطه با هدف اصلي از مجموعه درياي احساس بيان کرد:

هدف از اين پروژه نشان دادن بستر دريا با رنگهاي غير قابل توصيفش به انسانهايي است که دريا را فقط چاله اي پر آب ميبينند. بي توجهي اين افراد به موجودات آبزي و موجوداتي که براي زيست به دريا وابسته اند باعث نابوديش ميشود. خواست من نشان دادن جزعي از وسعت و زيبايي بي نهايت دريا است که توانسته ام بر روي بوم به تصوير بکشم. به نوعي در اين اثار به جز ديد هنر، ديدي علمي هم نهفته است. هنگامي که شعر گناه دريا از فريدون مشيري را خواندم آن را استيتمنت اين پروژه قرار دادم. اثار به گونه اي انتخاب شد که گوياي تمام بخش ها و سطح ها و حالات و الودگي هاي دريا ها و اقيانوسها ،کلا محيط هاي ابي باشد بدون انکه در اين مجموعه اثري از اثر ديگري برداشته شود و يا مشابه باشند. از تابستان سال 95 شروع به خلق اين ايده کردم و تا اخرين روز از تابستان سال 96 به پايان رسيد. سر انجام در زمستان 96 در گالري ژينوس به نمايش درامد.

نبوي درباره تعداد و ابعاد آثار اين مجموعه گفت: اين مجموعه شامل 41 اثر بوده که 37 تاي انها به نمايش در امد. ابعاد اين اثار از 15*15*4 سانتي متر شروع شد و به 100*100*4 سانتي متر رسيد. اين ابعاد به صورت دهگان افزايش يافت و از هر سايز 4 عدد موجود ميباشد که با هم متفاوت هستند. دليل مربع بودن اثار اين است که من از هر متر مربع در هر نقطه از حوزه هاي ابي استفاده کرده ام و به همين دليل بر بوم هاي مربع اجرا شدند.

وي در رابطه با دليل انتخاب عنوان اين مجموعه توضيح داد: دليل انتخاب عنوان "احساس دريا" اين است که اين اثار بر گرفته از احساسات شخصي من و برداشت هاي علمي هنري و فرهنگي من از محيط هاي ابي ست که سعي دارم ان را به مخاطب انتقال دهم.

اين هنرمند درباره تکنيک اجراي آثارش بيان کرد: اين اثار به صورت ابستره اجرا شده و سعي بر حذف جزئيات بوده تا مفهومي کلي بيان شود. تکنيک اثار اکريليک ميباشد و نسبت چگالي رنگها ، تناليته رنگي و ترکيبات آنها با هم براساس اصولي برگرفته از تجربياتم در اين مدت صورت گرفته است. براي اجراي اين تکنيک نياز به ترکيبات مناسب رنگي و غلظت هاي دقيق رنگها بود که باکمي تجربه و آزمون و خطا به نتيجه هايي بسيار جالب و تکنيکي فوق العاده براي نشان دادن حالات و رنگهاي دريا رسيدم . هنگامي که لايه هاي رنگ بر روي هم قرار گرفت با فشار باد بسيار داغ با عث سوخته شدن لايه رويي شده و ترک مي خورد در اين حين لايه زيرين هنوز تازه است و از لاي ترک ها خود را نشان ميدهد. (گويي لخته ي روي زخم را کنده باشي و خوني تازه از ان بيرون زند .) بعد از اتمام کار به دليل کدر شدن اکريليک بعد از خشک شدن بر روي آن وارنيش زده شده تا هم براق شود هم لايه اي محافظ داشته باشند.

وي ضمن تاکيد بر اينکه تحت تاثير ايدئولوژي خاصي نبوده است افزود: اين مجموعه برگرفته از خلاقيت فردي من بر اساس مشاهداتم در اين زمينه مي باشد. ضمنآ مطالعات و بررسي هايي در زمينه زيبايي شناسي ، هنر آبستره ،هنرهاي مدرن و معاصر داشته ام.

مي توان گفت اين مسير از ابتداي تولد شروع شده و تا پايان عمر قطعا ادامه خواهد داشت. اما در خصوص اين مجموعه اين مسير از سال 88 که من به دانشکده علوم و فنون درياي در رشته زيست دريا رفتم اغاز شد.

در ابتدا که شروع به انجام مجموعه کردم به خود ميگفتم زماني که مجموعه خاتمه يابد پايان اين جستجو است. اما حال بر عکس اين افکار را داشته و مي دانم اين سبک و تکنيک به صورتي جهش يافته در اثار اتي من امکان وجود خواهند داشت زيرا قسمتي از من شده است.

نبوي در آخر افزود: براي بهتر متوجه شدن ديد گاهم لازم ميدانم توضيحي در باب زيست شناسي دريا ارائه دهم.

 زيست‌شناسي دريايي (Marine biology) علمي است که به بررسي زيست‌شناسي موجودات اقيانوس و ديگر محيط‌هايآبي مي‌پردازد. با توجه به اين که در زيست‌شناسي، رده‌ها، خانواده‌ها و گونه‌هايزيادي وجود دارند که برخي از اعضاي آن‌ها در خشکي و برخي در دريا زيست مي‌کنند، ازاين رو در زيست‌شناسي دريايي، جانداران بر اساس محيط زندگي خود دسته‌بندي مي‌شوندو نه بر اساس تاکسونومي. زيست‌شناسي دريايي با بوم شناسي دريايي تفاوت دارد، زيرابوم شناسي دريايي بر چگونگي تعامل موجودات بر روي يکديگر و نيز تعامل آن‌ها بامحيط پيرامون تأکيد دارد، حال آن که زيست‌شناسي دريايي در واقع علم مطالعه خودموجودات است.

در اين پروژه براساس مطالعات و تحقيقاتي که در اين زمينه داشته ام با در نظر گرفتن ميحط اقيانوسي و جاندارانش با تاثيراتي که بر من نهادند ميتوان گفت اين کاملا برگرفته از دنياي زير اب است و از رنگهاي غير قابل باور موجود در ان نشآت گرفته از امواج و بستري ،گاه اتشفشاني زير اقيانوسها و حتي عکس هاي هوايي آن و فعاليتهاي بيولوژيک و منحصر به فردش است.

ايا اين شگفتي بر روحيه شما تاثير گزار نيست ؟

تکنيک من کاملا بعد از تحقيقات و مشاهدات چند ساله ايست که با لمس دريا و موجوداتش شکل گرفته و با آگاهي کامل به موضوع پرداخته ام. در آثار حالت ترک خوردگي است که نسبت به چگالي وغلظت رنگها و ترکيباتشان به دست امده و امواج دريا را تداعي مي سازد. رنگ ها به گونه اي برهم منطبق هستند تا فرم لايه هاي اقيانوسي، تخته سنگ ها، ريف هاي مرجاني، شن و املاح مذکور و… را تداعي سازد.

علاقه مندان جهت بازديد از آثار اين هنرمند ميتوانند به آدرس تهران، خيابان وليعصر، ايتداي خيابان فاطمي، روبروي مترو جهاد، شماره 21، طبقه اول مراجعه نمايند.

پیمایش به بالا