نقاشيخط نياز به تاسيس انجمن دارد

نشست جشنواره نقاشيخط «آيات» با محور تعاريف بر سر هنر نقاشيخط و مرزهاي خط و نقاشي و رسيدن به نقاشيخط برگزار شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از مهر، نشست جشنواره نقاشيخط «آيات» يکشنبه ۱ بهمن ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران و با حضور علي تن به عنوان مجري کارشناس، مهدي راضي دبير جشنواره، عين‌الدين صادق‌زاده و نصرالله افجه‌اي به عنوان استادان و کارشناسان اين حوزه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم علي تن گفت: اين جشنواره از سلسله جشنواره‌هاي «آيات» و در مورد نقاشيخط برگزار خواهد شد.

در ادامه نصرالله افجه‌اي در مورد هنر نقاشيخط گفت: من مطالب را در مورد نقاشيخط از نگاه  خودم توضيح خواهم داد. نقاشيخط هنري خلاصه از خطاطي و نقاشي و بازي با حروف است و در اين هنر خلاصه‌گويي بايد طبق اصول و فرمت خود انجام گيرد.

به گفته وي، نقاشيخط در ايران از سال‌هاي ۴۰ اوج گرفته و علاقه‌مندان به آن روي آورده اند.  

اين هنرمند پيشکسوت با بيان اينکه برخي ناخالصي‌ها در اين هنر وجود داشته که شناخته شده است، گفت: بايد نقاشيخط را به صورت آکادميک ياد گرفت و اين آکادميک بودن مختص به کلاس و دانشگاه نيست بلکه در بطن جامعه تجربه‌هاي خوبي وجود دارد. کسي که مي خواهد نقاشيخط را ماهرانه ياد بگيرد بايد هم نقاش خوبي باشد و هم خطاطي را بداند.

افجه‌اي تاکيد کرد: نقاشيخط هنر سرزمين ماست و مي‌توانيم در خلق آن طراحي و سليقه خودمان را داشته باشيم. آرم و نشانه‌سازي‌ها در اين هنر بايد سرزميني‌تر جلوه کنند و از نظر من الگوبرداري در نقاشيخط ممنوع است.

در ادامه علي تن با طرح سوالي از نصرالله افجه‌اي گفت: در نقاشيخط روش آموزش به چه شکل است؟

نصرالله افجه‌اي در پاسخ بيان کرد: بخش اول نقاشيخط ياددادني نيست و بخش دوم توصيه به هنرجو است. يادگيري به استعداد فرد بستگي دارد و تقلب کردن و از روي دست ديگران نگاه کردن درست نيست. هر هنرمندي بايد يک سبک و سياقي داشته باشد. نقاشيخط نبايد الگوبرداري شود.

پس از آن عين‌الدين صادق‌زاده گفت: من نقاشيخط را همچون سياه مشق مي‌بينم و به نظر من کارهاي آقاي حسين زنده رودي نقاشيخط نيست بلکه کشف حروف است که از نگاه نقاش ديده مي‌شود. خوشنويسي مسير است، اما هدف نيست. بايد نگاه نقاشانه داشت و به هنر روز آشنا بود. ورود گرافيست‌ها، نقاش‌ها و خطاطان به نقاشيخط درست نيست.

وي افزود: نقاشيخط خود يک هنر جداگانه است و در اين هنر بايد نگاه بصري متفاوت داشت. نقاشيخط از ميرزا غلامرضا شروع شده و به امروز رسيده است. تکنيک در نقاشيخط ابزار بوده و بازار اقتصادي امروز باعث آشفتگي در اين هنر شده است.

در ادامه علي تن از عين‌الدين صادق‌زاده پرسيد آيا از نظر شما کارهاي زنده رودي نقاشيخط نيست؟ و اينکه در نقاشيخط آثار چگونه داوري مي‌شوند؟

عين‌الله صادق‌زاده در پاسخ گفت:  خير، از نظر من آثار زنده رودي نقاشيخط  نيستند. در نقاشيخط بايد همانند خوشنويسان نوشت، نگاه نقاشانه داشت و گرافيست قابلي بود. در نقاشيخط خلاقيت فردي و کپي نبودن شرط اول است و آثار با اين نگاه داوري مي‌شوند.

پس از آن مهدي راضي عنوان کرد: نگاه‌هاي مختلفي مطرح شد، اما حوزه نقاشيخط خيلي وسيع است و به نقاشي و خطاطي منتهي نمي‌شود. نگاه استاد افجه‌اي خودجوشانه است و از نظر ايشان نقاشيخط قابل آموزش نيست، اما از نظر من اين هنر قابل آموزش است‌.

وي ادامه داد: هر هنري مباني خاص خود را دارد. آموزش  در کنار دريافت خوب و استعداد و پشتکار در نقاشيخط نتيجه خواهد داد. نقاشيخط از نقاشي هم سخت‌تر است. يک عده خوشنويس بودند که از دريچه خوشنوسي وارد شدند و موفق بودند، اما نمي‌توان به آثار آنها نقاشيخط گفت. نمي‌توان کارهاي زنده رودي و پيلارام را نديد و از آن به سادگي رد شد. زنده رودي به حروف نگاه کرده و با ديد درست و به خوبي از آنها استفاده کرده و بر اساس مباني هنرهاي تجسمي توانسته کار جديد و مدرني از نقاشيخط را بوجود بياورد چون زيرکار کارهاي او حروف هستند.

راضي اظهار کرد: در نقاشيخط نمي‌توان براي کسي تعيين تکليف کرد و اين هنر بسيار گسترده و قابل تعليم است. معمولا خوشنويسان از ظرفيت خطوط استفاده مي‌کنند و افرادي طراح هستند و از اين ديدگاه نقاشيخط را انجام مي‌دهند، اما هنر نقاشيخط آميخته‌اي از خطاطي، نقاشي و گرافيک است.  

پس از آن نصرالله افجه‌اي بيان کرد: نقاشيخط را با موسيقي مقايسه مي‌کنيم که ملودي معيني دارد. حروف فارسي هم همينطور است، با زير و بالا کردن نت‌ها موسيقي ساخته مي‌شود. در نقاشيخط از الفبا مي‌توان استفاده کرد و توانايي هر فرد در ساختن اثر نقاشيخط بسيار مهم است.

مهدي راضي دبير جشنواره نقاشيخط آيات گفت: در کنار جشنواره، آموزش براي جوانان خيلي مهم است. در نقاشيخط معاصر آشفتگي وجود دارد و اميدوارم که روزي انجمني براي نقاشيخط بوجود بيايد. جشنواره مامني براي رقابت سالم بوده و برگزاري آن تاثيرگذار است و با کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌ها مي‌توان به کيفيت جشنواره‌ها افزود. استعداديابي ديگر کار مهم هر جشنواره است و بايد به جوانان مشتاق بهاي بيشتري داد.

پیمایش به بالا