سامان پاريزي از لزوم کمّي‌سازي و تهيۀ آمار صحيح و قابل اتکا از نتايج کارنماها ميگويد

سامان پاريزي هنرمند جواني‌ست که اخيرا مقاله‌اي با عنوان "وب‌سايت شخصي؛ يکي از اعتبارات هنرمندان تجسمي" نوشته است، وي در آستانه برگزاري هفتمين کارنماي انجمن هنرمندان نقاش ايران، در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين با اشاره به اين مطلب که اقتصاد هنر مقوله‌اي گسترده‌تر از کسب و کار هنر است، توضيح داد:

اينکه ما بگوييم مثلا ميزان استقبال از اين کارنماها خوب است و يا حدس بزنيم که مي‌توانند در رونق بخشيدن به کسب و کار هنرمندان تآثيرگذار باشند، کافي نيست. همۀ اين مسائل بايد با عدد و رقم بيان شوند و لزوم کمّي‌سازي و تهيۀ آمار صحيح و قابل اتکا در همۀ زمينه‌ها احساس مي‌شود. براي تهيۀ آمار صحيح هم شيوه‌هاي مختلفي وجود دارد که البته پياده‌سازي آنها نياز به داشتن اجازۀ مديريتِ نهاد يا سازمانِ مربوطه، نيروي انساني متخصص، زمان و بودجۀ کافي، دارد.

وي در پاسخ به اين سوال که " شما که در موردِ لزومِ داشتن وب‌سايت شخصي مطلب نوشته‌ايد، آيا مي‌توانيد بگوييد که وب‌سايت داشتن کمکي به پيشبرد وضعيت اقتصادي هنرمند خواهد کرد يا خير؟" پاسخ مي‌دهد:

البته که داشتن وب‌سايت مزايا و معايب خاص خود را دارد. من در مقالۀ خود به آن دسته از مزاياي وب‌سايت اشاره کرده‌ام که مربوط به حوزۀ برندسازيِ شخصي (پرسونال برندينگ) و اعتبار بخشيدن به شخصيت هنرمند مي‌شود؛ اينکه يک هنرمند، در فضاي اينترنت هم هويت دارد و مي‌تواند با مخاطبانش در ارتباط باشد؛ و البته از معايب داشتن يک وب‌سايت شخصي هم به عنوان مثال مي‌توان از مسئله‌اي همچون نياز به صرف زمان زياد براي به روز نگه‌داري مطالب وبسايت اشاره کرد. زيرا اگر وبسايت ما به روزرساني نشود، علاوه بر اينکه رنکينگ (رتبه‌بندي) آن بطور مثال در گوگل پايين مي‌آيد، بلکه باعث دفع مخاطبانمان نيز مي‌شود.

اما اينکه يک وبسايتِ فعال تا چه ميزان مي‌تواند به پيشبرد وضعيت اقتصادي هنرمند کمک کند، باز هم نياز به تحقيقات گسترده و کسب ديتاهاي لازم و سپس تبديل آنها به اطلاعات و آمار کمّي و در نهايت پردازششان دارد. شايد يکي از رايج ترين اين ابزار هاي سنجشي "گوگل آناليتيکس" باشد که بطور رايگان نيز مي توان از آن استفاده کرد.  

سامان پاريزي که چندي پيش نيز ورکشاپي آزمايشي با موضوع برندسازي شخصي براي هنرمندان تجسمي با نگاه ويژه به نقاشان نيز برگزار کرده بود، افزود:

طبق بررسي‌هاي من، از بين هنرمنداني که در اين کارنماي پيش رو شرکت کرده‌اند، صرفا تعداد کمي از آنها وب‌سايت داشته‌اند و فقط يک نفر از آنها بود که وب‌سايت خود را به روزرساني مي‌کرد. البته اين موضوع به عوامل متعددي از جمله سن هنرمندان و ويژگي هاي مختص هر نسل نيز مي‌تواند مربوط باشد.

در هر صورت، بررسي دقيق عوامل موثر و غير موثر بر هر موضوعي مستلزم اينست که متغييرهاي محسوس و نامحسوس را به درستي اندازه گيري کنيم و سپس از روي آمار بدست آمده قضاوت کنيم.

اما در اينکه اگر هنرمندان بر روي مسئلۀ پرسونال برندينگ وقت بگذارند، قطعا نتيجۀ بهتري در رابطه با کسب اعتبارِ بيشتر، جذب مخاطبان بيشتر در داخل و خارج از کشور و در نتيجه، رونق بخشيدن به کسب و کارشان مي‌شوند، شکي نيست.

جداي از موضوع وب سايت شخصي، رد پاي مجازي که از هنرمندان در فضاي اينترنت باقي مانده باشد نيز مي تواند به شناخته شدن و کسب اعتبار بيشتر به هنرمندان کمک کند. بطور مثال پوشش خبري و مصاحبه هايي که گالري آنلاين در رابطه با کارنما ها انجام مي دهد نمونه اي از اين مورد است. براي ارتقاي اين پوشش هاي خبري و مصاحبه ها نيز مي توان اقداماتي را در جهت جذب بيشتر مخاطب انجام داد. از تهيه مصاحبه هاي ويدئويي کوتاه تا تهيه تورهاي مجازي از نمايشگاه ها با همکاري و حمايت مالي شرکت ها و سازمان هاي ذينفع و بسياري اقدامات ديگر در جهت ايجاد انگيزه براي مخاطبان و هنرمندان، هر کدام مي تواند منافعي را براي هنرمند، مخاطبان و رسانه هاي توليد کننده محتوا، که در اينجا منظور همان گالري آنلاين است، فراهم آورد.   

پیمایش به بالا