نصب سرديس عباس کيارستمي با زخمِ چاقو در پايه‌اش

سرديس عباس کيارستمي چندي پيش در فضاي باز گالري بوم نصب شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا، اين سرديس برنزي به سفارش گالري بوم و توسط عليرضا آسانلو، نقاش و مجسمه‌ساز، خلق شده است.

آسانلو پيش از اين سابقه ساخت مجسمه‌هاي برنزي از ملک الشعراي بهار، عزت الله انتظامي، غلامحسين اميرخاني، مرتضي مميز، جليل شهناز، پروفسور رضا، پروفسور گنجي، سلمان هراتي و ضياالدين امامي را داشته که در اماکن فرهنگي و هنري و دانشگاهي نصب شده‌اند.

آسانلو درباره سرديس عباس کيارستمي گفت: اين اثر به سفارش گالري بوم و با متريال برنز ساخته شد. با توجه به اينکه بيرون از مجموعه‌هاي خصوصي برخورد شايسته با هنرمند نمي‌شود، امکان توليد اثر درجه يک در مجموعه‌هاي خصوصي بيشتر است. بنابراين وقتي پيشنهاد ساخت اين سرديس را از سوي گالري بوم دريافت کردم، اين فرصت را مناسب دانستم تا اثري درخور عباس کيارستمي بسازم.

او با بيان اينکه ساخت اين سرديس زمان بر برده است، افزود: رسيدن به آنچه به لحاظ حسي از مجسمه انتظار داريم يک پروسه خيلي طولاني است و مدتها قبل از ساخت اثر به بررسي شخصيت و تصاوير کيارستمي پرداختم. در طول طراحي اين سرديس بارها طرح من تغيير کرد و جزيياتي مانند نوع نگاه، ميميک صورت و حالت سر را بارها تغيير دادم تا آنچه مي‌خواستيم از نظر شبيه‌سازي و حسي از آقاي کيارستمي نمايش دهيم حاصل شود.

آسانلو در باره ويژگي‌هاي ظاهري اين سرديس گفت: آقاي کيارستمي آدم سرحالي بود و در هيچ عکسي او را فرتوت نديديم. من هم در ساخت سرديس به دو چيز خيلي توجه کردم: يکي اينکه بدن و سرشانه را تنومندتر از اندام طبيعي ساختم، چون همه ما اسطوره‌ها را قوي و تنومند مي‌خواهيم. نکته ديگر در مورد عينکي است که هيچ وقت از او جدا نمي شد. من چشم‌هاي اين سرديس را به صورت ميليمتري مطابق چشم کيارستمي ساختم تا نگاه نافذ او به آينده را بازسازي کنم. اما همانطور که مي‌دانيم کيارستمي هميشه و حتي روي تخت بيماستان عينک مي‌زد. من هم به احترام چيزي که دوست داشت از روي عينک کيارستمي يک عينک ديگر ساختم و روي سرديس قرار دادم. البته ساخت صورت و عينک با دست انجام شده و در هيچ بخشي از قالب‌گيري استفاده نشده است.

اين هنرمند در مورد پايه مجسمه گفت: در قسمت پايه سرديس نگاتيوهايي را قرار دادم که درون تنه مجسمه پيچيده شده و روي آن با چاقو زخم‌هايي ايجاد کردم. اين زخم‌ها حاکي از آسيب‌هايي ست که روند تاريخي جامعه ما به او وارد کرد و نماد برخوردهايي‌ست با آقاي کيارستمي شد. رفتاري که به زعم شايسته جايگاه ايشان نبود اما ما اين کار را با خيلي از بزرگان خود کرديم و بسياري از هنرمندان و نويسندگان ما رنج کشيدند تا بتوانند آثار فاخر ارائه دهند.

زنده‌ياد عباس کيارستمي به عنوان مشاور عالي گالري بوم در تاسيس و راهبري آن نقش محوري داشت. گالري بوم  اسفند 1391 با نمايش مجموعه عکس‌هاي سفيد برفي و ويدئوآرت جاده  عباس کيارستمي آغاز به کار کرد و آخرين نمايشگاه زنده‌ياد کيارستمي در زمان حياتش، با عنوان چهار فصل که مروري بر سي سال عکاسي او بوده دي 1394 تا مرداد 1395 نيز در گالري بوم به تماشا بود. "چهار فصل" منتخبي از شش سري از مجموعه عکس‌هاي عباس کيارستمي شامل "سفيد برفي"، "راه‌ها"، "مهتاب"، "درها و يادها"، "ديوار" و "پنجره رو به حيات" بود که ويديوآرت "اسب‌ها" از مجموعه ˝بيست و چهار فريم˝ اين چهره بين‌المللي هنر ايران را به تماشاي مردم گذاشت.

سرديس عباس کيارستمي براي هميشه در فضاي باز گالري بوم نصب و به تماشا خواهد بود.

پیمایش به بالا