صندليها و آثار هنري بيژن شافعي، در چيدماني چشمنواز اين روزها در گالري زمان هنر به تماشاست.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از هنرآنلاين، بيژن شافعي آرشيتکتي است که به خلاقيت در حوزه معماري بسنده نميکند. وي از دو دهه قبل و در يک روند خلاق، ادامه نوآوريهايش را در معماري داخلي و مبلمان دنبال کرد و از پنج سال پيش تاکنون با بهره گيري از خصوصيات بامبو و امکانات بيانتهاي اين گياه سـبز به عوامل حسي، رواني، ارگونومي، زيباييشناسي و معماري پايدار توجهي ويژه کرد.

در سالن طراحان مزون اُبژه پاريس بود که انديشهها و روياهايش را به تجارب جديد بدل کرد و با طراحي صندليهايش، آغازي نو در طراحي مبلمان در ايران را رقم زد.
صندليها و آثار هنري بيژن شافعي که در شهريورماه در سالن طراحان نمايشگاه "مزون ابژه پاريس" به نمايش درآمد از چهارم اسفند در "گالري زمان هنر" به تماشا درآمده است.

در تمدنهاي کهن ايران، صندلي همواره از جايگاه و مقام ويژهاي برخوردار بوده است. شايد گوياترين تصوير آن صحنه حجاري موجود در موزه ايران باستان است که داريوش بر صندلي شاهي تکيه زده و پا روي کرسي چوبي دارد. در اين تصوير جزييات کامل صندلي و کرسي قابل مشاهده و مطالعه است.توليد صندلي و مبلمان در عصر تحول و دوران معاصر براساس اسناد و مدارک تصويري به حدود 150 سال پيش بازميگردد. نجاران ارمني در جلفا از چوب گردو و چنار صندلي، ميز و مبل ميساختند.

در ابتداي قرن حاضر حضور آرشيتکت و طراح براي معماري يک بنا، زمينهاي شد که تعدادي از آنها از جمله پُل آبکار به موضوع معماري داخلي و طراحي مبلمان توجه خاصي نشان دهند و در کارهايشان به طراحي صندلي نيز پرداختند. نجاران خوش ذوق به جز ساخت در و پنجره چوبي عهدهدار ساخت انواع مبلمان براي زندگي جديد شدند. بعدها توليدکنندگان و استادکاران براساس الگوهاي صندليهاي کلاسيک و مدرن که به کشور وارد ميشدند به ساخت مبلمان پرداختند اما در روند توليدات خود کمتر به موضوع "طراحي صندلي" توجه داشتند و حتي در محيطهاي آموزشي و دانشگاهي نيز مطالعه و بررسي در اين زمينه انجام نپذيرفت.

دفتر معماري بيژن شافعي و ناهيد برياني که از 25 سال فعاليت در حوزه معماري و معماري داخلي برخوردار است جهت نيازهاي پروژههاي دفتر خود به طراحي و توليد گونههاي مبلمان و تجهيز فضاهاي داخلي پرداخته است و از حدود پنج سال قبل و در ترکيبي نوين در حوزه مبلمان، پژوهشي وسيع درباره "بامبو مهندسي شده" انجام داده و آن را به عنوان متريال اصلي طراحي و توليد مبلمان جهت سازگاري با محيط و سبز بودن محصول قرار دادهاند. بامبو قبلاً و در کشورهاي شرق آسيا به روش سنتي در حوزه مبلمان کاربرد داشته است ولي "بامبو مهندسي شده" با توجه به سختي و انعطافپذيري خود نقش ويژهاي در توليد انواع محصولات چوبي ايفا کرده است.

آنچه اين روزها در گالري هنر زمان به تماشاست بخشهايي از دستاوردهاي نوين طراحي صنعتي بيژن شافعيست که تلفيقي زيبا از هنر و کاربرد صنعتيست؛ درهم تنيدگيهاي فرم چوبها و تلاشي که خالق اين آثار براي راحتي استفادهکننده از محصول به خرج داده در کنار چيدمان خاص آنها در گالري، فضايي متفاوت فراهم آورده است.
نمايشگاه بيژن شافعي با عنوان "از مزون ابژه پاريس تا پروژه تهران" تا 16 اسفندماه در گالري زمان هنر واقع در زعفرانيه، آصف، کوچه پرويز وهابى (نشاط)، پلاک ١٤ داير است.
