هشتمين سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران پايان يافت

جايزه نخست هشتمين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي تهران به هنرمند کشور آلباني رسيدهشتمين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي تهران با معرفي برگزيدگان خود در فرهنگسراي انديشه به کار خود پايان داد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي زيباسازي شهر تهران مراسم اختتاميه هشتمين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي تهران عصر يکشنبه 24 ارديبهشت‌ماه در سالن گردهمايي فرهنگسراي انديشه برگزار شد. در اين مراسم عيسي عليزاده مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران، محمود صلاحي رييس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، امير عبدالحسيني معاون هنري سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، کيهان محمدخاني قائم‌مقام مديرعامل سازمان زيباسازي، سيد مجتبي موسوي معاون فرهنگي و هنرهاي شهري سازمان زيباسازي شهرداري تهران و دبير هشتمين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي تهران به همراه جمعي از هنرمندان و داوران اين رويداد هنري حضور داشتند.
در ابتداي اين مراسم کيهان محمدخاني متني را به زبان انگليسي خطاب به هنرمندان خارجي سمپوزيوم، در مورد رويکردهاي اين رويداد هنري و اهدافي که دنبال مي‌کند، قرائت کرد. سپس کليپي از روند لجستيک و نحوه آماده‌سازي سايت هشتمين سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران به نمايش درآمد و در ادامه عيسي عليزاده پيامي را از جانب محمد باقر قاليباف شهردار تهران به برگزارکنندگان اين سمپوزيوم ابلاغ کرد که در آن ضمن تشريح اهميت برگزاري چنين رويدادي از برگزارکنندگان اين سمپوزيوم قدرداني کرده بود.
در ادامه اين مراسم همچنين کليپي از مراحل کار هنرمندان و شکل نهايي آثارشان تهيه شده بود که به نمايش در آمد.
بين‌المللي شدن سمپوزيوم موجب تداوم آن مي‌شود
محمود صلاحي در ادامه اين مراسم ضمن بيان اين نکته که از لفظ سمپوزيوم براي چنين رويدادي استفاده نمي‌کند، افزود: اين واژه ريشه‌اي يوناني دارد و به معناي دور هم جمع شدن و خوش بودن است و يا به گردهمايي‌ها فلسفي و علمي گفته مي‌شود.
او ادامه داد: ولي اين رويداد هنري عظيم که توامان هم شکل علمي و هم عملي دشواري دارد به راستي فقط يک دورهمي همراه با خوشي نيست.
رييس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران گفت: پروژه انتخاب و حمل و نقل اين سنگ‌هاي عظيم الجثه به تنهايي خود بخش اعظمي از سختي کار است، به عنوان مثال در رويدادهاي هم جنس اين سمپوزيوم که در آن به جنبه‌هاي ديگر هنر تجسمي پرداخته مي‌شود يک نقاش در فضايي آرام تنها با قلمي که در دست دارد سروکار دارد و دچار سختي‌هاي کار با سنگ و ساخت مجسمه نيست.
صلاحي گفت: اين کار البته نسبت به رويدادهاي و جنبه‌هاي ديگر هنر تجسمي ماندگاري بيشتري هم دارد. اوايل که اين رويداد توسط سازمان فرهنگي و هنري اجرا و سپس به حق به سازمان زيباسازي محول شد، ما عقيده داشتيم که اين رويداد هنري، يک اقدام فرهنگي بزرگ است که به دليل همين ماندگاري در حقيقت ما به استمرار يک فرهنگ کمک مي‌کنيم.
او اظهار داشت: هويت و تاريخ ما در حقيقت به واسطه اين هنر تجسم و تبلور پيدا مي‌کند و ما آن چه بر ما رفته را بر اين سنگ‌هاي سخت و سنگين و خشن رقم مي‌زنيم که در نهايت از دل آن اثري بيرون مي‌آيد که ارزش افزوده آن ده ها برابر اصل آن است.
رييس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران گفت: اين آثار بعد از اين سرمايه‌هاي مي‌شوند براي شهر که هم مردم و هم توريست‌ها از آن بهره‌مند خواهند شد و اين رويداد زماني اهميت پيدا مي‌کند که آثاري از همه جاي جهان در آن به نمايش در آيد. همان‌گونه که امروز اعتبار بسياري از شهرها و موزه‌هاي مطرح جهان به واسطه آثار هنرمنداني است که از سراسر جهان در آن وجود دارد.
صلاحي گفت: به حق که بين‌المللي شدن اين رويداد به تداوم سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران کمک خواهد کرد و من به واسطه اين رويداد از عزيزانم در سازمان زيباسازي شهر تهران کمال تشکر را دارم.
سنت مجسمه‌سازي سنگي به فراموشي سپرده شده بود
پس از پخش کليپي از روند بازديد دانشجويان از هشتمين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي تهران، سيدمجتبي موسوي دبير اين سمپوزيوم به عنوان آخرين سخنران اين برنامه پشت تريبون ايستاد.
موسوي درباره نحوه برگزاري هشتمين دوره سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران گفت: ما خوشحاليم که اين سمپوزيوم در موعد مقرر خود برگزار شد و اميدواريم با حفظ استمرار آن بتوانيم چنين رويدادي را تثبيت کنيم و به هدف اصلي خود که توسعه و ارتقاء مجسمه‌سازي کشور است، دست پيدا کنيم.
او ادامه داد: هشتمين دوره اين سمپوزيوم حاصل مجموعه‌اي از سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي است که از اواسط سال 94 با تشکيل يک شوراي سياست‌گذاري آغاز شد که طي جلسات متعدد و وسواس سياست‌گذاران، نتيجه نهايي به اعلام يک فراخوان عمومي منجر شد.
دبير هشتمين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي تهران گفت: پس از ثبت نام و گردآوري آثار 200 هنرمند از طريق وب‌سايت سمپوزيوم، متوجه شديم جمع کثيري از هنرمندان حرفه‌اي کشور نيز براي حضور در چنين رويدادي اعلام آمادگي کرده و بنا بر محدوديت‌هاي اجرايي، متاسفانه مجبور شديم که تعداد اندکي را براي حضور در کارگاه دعوت کنيم.
موسوي گفت: بعد از بررسي نهايي مجموعا 12 هنرمند خارجي و 5 هنرمند ايراني در بخش اصلي و 10 هنرمند نيز به بخش دانشجويي دعوت شدند و ما براي اولين بار دو هنرمند را دعوت کرديم که در بخش حرفه‌اي بر روي سنگ گرانيت که متريال مهمان اين سمپوزيوم بود، کار کنند.
او درباره دليل انتخاب متريال سنگ براي سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران اظهار داشت: ما داراي تنوع گسترده‌اي از معادن سنگ هستيم و بنا بر آمار ما 700 نوع سنگ داريم که اغلب قابليت استفاده در مجسمه‌سازي را دارند.
موسوي گفت: يکي از اهدافي که در انتخاب متريال سنگ داشتيم، آن بود که بتوانيم از اين تنوع بهره ببريم و بتوانيم از آن متريالي که همواره خارجي‌ها عليرغم آن که در دسترس‌شان نيست و از آن استفاده مي‌کردند نيز استفاده کنيم.
او گفت: سنت مجسمه‌سازي سنگي متاسفانه در ايران به فراموشي سپرده شده است و ما بعد از ابوالحسن‌خان صديقي اثر ماندگار سنگي نداشتيم و قصد ما اين بود که اين سنت احيا شود.
معاون فرهنگي و هنرهاي شهري سازمان زيباسازي شهر تهران گفت: زماني که در دوره دوم سمپوزيوم مي‌خواستيم تعداد هنرمنداني که با سنگ کار مي‌کنند را بشماريم به تعداد انگشتان يک دست نمي‌رسيد ولي امروز حداقل 50 هنرمند را سراغ داريم که واسطه برگزاري سمپوزيوم بر روي سنگ کار مي‌کنند.
موسوي گفت: از طرفي ما به واسطه برگزاري اين سمپوزيوم مديراني اجرايي داريم که امروز مي‌توانند سمپوزيوم‌هايي با اين کيفيت در سراسر کشور برگزار کنند.
او در ادامه ضمن تشکر از تمامي هنرمندان و عوامل اجرايي سمپوزيوم اظهار داشت: ما قصد داشتيم براي ايجاد يک تنوع سايت هشتمين سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران را به مکان ديگري منتقل کنيم اما مديران برج ميلاد ضمن همکاري خوبي که با داشتن به ما اجازه ندادند که از آن مکان برويم و جداي از اين که ما را در آن نقطه نگه داشتند، سايت خاکي که در سال‌هاي قبل وجود داشت را بدل به فضايي آسفالته کردند که به برگزاري اين دوره سمپوزيوم نظم خوبي بخشيد.
موسوي در پايان گفت: سمپوزيوم چه از لحاظ مالي و چه از لحاظ تدارکاتي حمايت ويژه‌اي شد و ما خوشحاليم که يک تيم قوي در حوزه اطلاع‌رساني و مستندسازي را همراه خود داشتيم.
هيئت داوران کار سختي را پشت سر گذاشت
در ادامه اين مراسم کامبيز صبري که در کنار بلن رومرو از کشور اسپانيا و رافي داوتيان مجسمه‌ساز ايراني – ارمنستاني داوران اين دوره سمپوزيوم بودند به نمايندگي از هيئت داوران براي قرائت بيانه هيئت داوران به روي سن آمد.
او پيش از قرائت اين بيانيه گفت: از آن جايي که آثار هشتمين سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران همگي قابل توجه و خوب بودند هيئت داوران کار سختي را پشت سر گذاشت و انتخاب کردن از ميان اين هنرمندان با احتساب امتيازها دشوارترين بخش داوري بود.
اين هنرمند مجسمه‌ساز گفت: ما بايد به گونه‌اي داوري و انتخاب مي‌کرديم که هيچ‌کس فکر نکند که اثرش خوب نبوده است؛ اما با اين حال و بنا بر سنتي که وجود دارد تلاش کرديم داوري اين سمپوزيوم را به نحو احسن انجام دهيم.
وي ابتدا بيانيه‌اي را به زبان انگليسي و سپس به زبان فارسي قرائت کرد.
پس از قرائت اين بيانيه هيئت داوران از سعيد محمودي يکي از هنرمندان هشتمين سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران که عليرغم آسيب ديدگي که در اين رويداد براي او به وجود آمد، اثر خود را به اتمام رساند، تقدير کردند و سپس نتايج داوري اين سمپوزيوم به شيوه طراحي شده‌اي اعلام شد.
بر همين اساس شهريار رضايي و مرتضي شعباني به عنوان عوامل اجرايي هشتمين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي تهران در ابتداي براي معرفي هنرمندان شايسته تقدير بخش دانشجويي به روي سن آمدند و با خواندن نام شيما سادات مصطفوي، فاطمه اکبري و مليکا نيکخواه از اين دانشجويان تقدير به عمل آمد.
امين طباطبايي و مهدي سلحشور ديگر عوامل اجرايي سمپوزيوم هشتم نيز با آمدن روي صحنه، «آنا ماريا نگارا» از روماني و «اوميت تورگاي درگون» از کشور ترکيه را به عنوان هنرمندان شايسته تقدير در بخش اصلي معرفي کردند.
بعد از اين فريا مخابري و محمدرضا يزدي برگزيدگان سوم هشتمين سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران را که به طور مشترک اين عنوان را به خود اختصاص داده بودند، معرفي کردند که «فرانچسکوبرنارديني» از ايتاليا و «کاتسومي ساکاي» از ژاپن بودند.
«مصطفي محسني» برگزيده دوم اين سمپوزيوم بود که نامش توسط بهداد لاهوتي و محمد سالاريان از اعضاي شوراي سياست‌گذاري سمپوزيوم خوانده شد.
مجيد حقيقي مدير اجرايي هشتمين سمپوزيوم مجسمه‌سازي تهران نيز در نهايت «گنتي تاوانيگو» هنرمند اهل آلباني را به عنوان برگزيده نخست اين سمپوزيوم معرفي کرد.
اين سمپوزيوم يک جايزه ويژه نيز داشت که تحت عنوان استعداد جوان توسط سعيد شهلاپور مجسمه‌ساز با سابقه کشور به «محمد مروستي» تعلق گرفت.
پس از پايان اين مراسم سالار عقيلي هنرمند مشهور کشور به صورت زنده قطعاتي را براي حاضرين در سالن اجرا کرد.
هشتمين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران به همت سازمان زيباسازي شهر تهران از اول تا 24 ارديبهشت‌ماه در برج ميلاد تهران برگزار شد.

پیمایش به بالا